کتاب به قلم دکتر باقر ساروخانی و دکتر اسدالله بابایی فرد در 351 صفحه نوشته و توسط انتشارات دیدار در سال 1391 چاپ شد.
کد خبر: ۹۰۴۲۲۷
اینترنت، جهانی شدن و هویت فرهنگی جوانان در ایران

این کتاب بازتابی از علاقه و عنایت به مسأله خاص هویت فرهنگی در ایران در عصر جهانی شدن است؛ از این لحاظ که هویت و فرهنگ در حال حاضر به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بررسی در علوم اجتماعی، بویژه جامعه‌شناسی و مطالعات فرهنگی مورد توجه صاحب‌نظران است و امروزه هویت و فرهنگ به عنوان مهم‌ترین عناصر زندگی انسانی به شمار می‌آیند.

پرسش مهم کتاب، بررسی چگونگی نوع رویارویی جوانان ایرانی بویژه دانشجویان با اینترنت و تأثیرات استفاده از اینترنت بر عناصر گوناگون هویت جوانان ایرانی همچون هویت دینی، ملی، قومی و تعلق به ملیت، شخصیت‌ها و مفاخر ملی است.

کتاب حاضر از شش بخش تشکیل شده است:

1 ـ جهانی شدن: یک پدیده انسانی ـ اجتماعی نوظهور

2 ـ جهانی شدن: ابعاد، پیامدها و دیدگاه‌ها

3 ـ مبانی نظری پژوهش درباره جهانی شدن و فرهنگ

4 ـ رویکردهای گوناگون درباره اینترنت، هویت و فرهنگ

5 ـ اینترنت، جهانی شدن و هویت فرهنگی؛ تجربه جامعه ایران

6 ـ راهکار‌های رویارویی با پدیده جهانی شدن

در این کتاب آمده است: کاربران اینترنت غالبا با اراده، آگاهی، انتخاب و گزینش شخصی از اینترنت استفاده می‌کنند. چنین واقعیتی یادآور مفهوم مخاطب فعال است. از این رو کاربران اینترنت در بهره‌گیری از آن بشدت تحت تأثیر ارزش‌ها و آموزه‌های خانواده هستند. به بیان دیگر، بخشی از خودکنترلی کاربران ایرانی اینترنت ناشی از نحوه تربیت آنها در نهاد خانواده است.

میان عناصر مختلف هویت فرهنگی و گرایش به جهانی شدن به واسطه اینترنت، رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد. به بیان دیگر به موازات بالا رفتن میزان استفاده از اینترنت، میزان تعلق به عناصر هویت فرهنگی نیز افزایش می‌یابد. جهانی شدن، پدیده‌ای است که ریشه در بنیان‌های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی ایرانیان دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها