به طور کلی، مبنای خرید تضمینی محصولات کشاورزی براین است که دولت با تعیین قیمت کارشناسی شده برای خرید محصولات مختلف کشاورزی، طبق ضوابطی که دارد به کشاورزان اعلام می‌کند، اگر این افراد توان فروش محصولات خود را در بازار نداشتند دولت همواره برای حمایت از فعالیت تولیدی آنها محصولاتشان را با رقمی مشخص خریداری و نسبت به توزیع یا مصرف آنها اقدام می‌کند.
کد خبر: ۹۰۴۱۸۱

اگرچه این سیاست در شرایط کلی می‌تواند باعث تشویق کشاورزان به کشت محصولات اعلام شده در خرید تضمینی باشد، اما اگر سیاست‌های اصولی و منطقی در این زمینه یعنی خرید تضمینی اجرا نشده باشد، می‌توان گفت، خرید تضمینی نه‌تنها کارکرد خود را از دست خواهد داد؛ بلکه می‌تواند باعث دلسردی کشاورزان باشد. دقیقا اتفاقی که درباره تعیین نرخ خرید تضمینی برنج از سوی دولت برای سال 95 تعیین شده است‌.

اکنون با توجه به اهمیت موضوع اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تاکید شده، لازم است این سیاست را با اجرای دقیق و منطقی خود در زمینه محصولات کشاورزی به نفع اقتصاد ایران و اشتغالزایی بالاتر به کار گیریم چون استفاده از این سیاست می‌تواند فواید گرانبهایی برای کشور به ارمغان آورد.

در این زمینه می‌توان به اهمیت اجرای اصولی سیاست‌های خرید تضمینی در برنج اشاره کرد، چون می‌تواند علاوه بر بی‌نیازی کشورمان از واردات برنج، شرایط صادرات برنج را در آینده فراهم کند. قبل از تغییر در شرایط خرید تضمینی باید بحث کاهش ضایعات در محصولات کشاورزی بخصوص محصولات استراتژیک مثل برنج فراهم شود تا بتوانیم برای واردات در یک دوره کوتاه برنامه‌ریزی کنیم. بنابراین اگر فرض براین باشد که زمینه کاهش ضایعات فراهم شده و اکنون شرایط برای اجرای اصولی سیاست خرید تضمینی مهیاست، لازم است برای رسیدن به این هدف و اجرای سیاست مقاومتی با استفاده از خرید تضمینی این گونه اقدام شود:

1 ـ هر سال نه در فصل برداشت بلکه در سه ماهه چهارم با تعیین اصولی و منطقی قیمت خرید تضمینی، ضمن رعایت منافع تولیدکنندگان زمینه حذف دلال‌ها از بازار فراهم شود.

2 ـ شرایط پرداخت مبالغ خرید‌های تضمینی به گونه‌ای باشد که کشاورزان در کوتاه‌ترین مدت بتوانند مطالبات خود را دریافت کنند.

3 ـ با استفاده از راهکارهای اصولی، مسئولان برای تامین نیازهای تولیدی کشاورزان مثل کود، تجهیزات کاشت، داشت و برداشت تلاش کنند.

علی ایرانپور

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها