در حالی‌ که حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان دیروز تاکید کرد که «اقدام دادگاه آمریکا در مصادره دو میلیارد دلار اموال ایران کاملا غیرقانونی است و ما چه از طریق مراجع قضایی داخلی و چه مراجع قضایی بین‌المللی پیگیر احقاق حق ملت ایران هستیم»، رئیس امور حقوق بین‌الملل ریاست جمهوری طرح دعوا علیه دستبرد دو میلیارد دلاری اموال ایران به دست آمریکا را سخت اما به نفع ایران دانست و گفت: منتظر جواب رئیس‌جمهور هستیم تا مراحل شکایت آغاز شود.
کد خبر: ۹۰۳۹۷۷

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محسن محبی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان این‌که شمار زیادی از استادان حقوق بین‌الملل در داخل و خارج از کشور نتایج مشورت و بررسی‌هایشان را به رئیس‌جمهور اعلام کرده‌اند، افزود: منتظر جواب رئیس‌جمهور هستیم که طبق دستاوردهای حاصله از بررسی‌ها کار را آغاز کنیم. وی با اشاره به دو بار حضور ایران در دیوان حقوق بین‌الملل و رسیدگی به 3900 پرونده افزود: برای رسیدگی و طرح دعوای ایران علیه اقدام آمریکا از تجربه و توانایی کاملی برخوردار هستیم. او از جزئیات دارایی‌های دیپلماتیک ایران در آمریکا هم تصریح کرد: بحث‌های حقوقی پیچیده‌ای در این مورد وجود دارد زیرا آمریکایی‌ها مدعی‌اند ایران باید اموال آنان را پس بدهد تا آنان هم به ما پس بدهند، اما ایران این ادعا را قبول ندارد زیرا نخست آمریکایی‌ها در عهدنامه الجزایر پذیرفتند که اموال ما را پس بدهند پس ابتدا نوبت آنهاست.

مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان هم در ارتباط تلفنی با این برنامه اقدام آمریکا را راهزنی عنوان کرد و ادامه داد: از نظر تمام هنجارهای بین‌المللی این راهزنی کاملا واضح است. او با بیان این‌که تاکنون بیش از 120 کشور از حقوق ایران در مقابل اقدام غیرقانونی آمریکا حمایت کرده‌اند، گفت: این یعنی حقانیت ایران ثابت شده است. وی با بیان این‌که ذره‌ای از حق ملت ایران کوتاه نخواهیم آمد و برای کسب آن تمام تلاش خود را خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: رسیدگی به این پرونده برای وزارت امور خارجه در اولویت قرار دارد.

حسن بهشتی‌پور، کارشناس روابط بین‌الملل هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: مشکل اصلی با آمریکا در این توافقات این است که آمریکا قوانین خود را ارجح‌تر از قوانین بین‌الملل می‌داند. مهم این است که رفتار امروز آمریکا نظام حقوق بین‌الملل دیگر کشورها را هم برهم می‌زند زیرا دیگر کشورها هم زیر بار این تغییر اولویت ازسوی آمریکا نخواهند رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها