روحانی: ترویج دوقطبی بودن کشور و تقابل مسئولان، پیگیری خط دشمن است

تبعیت از رهبری؛ خنثی‌کننده سناریو دوقطبی‌سازی

هشدار چندی قبل رهبر معظم انقلاب به مسئولان و مردم برای مراقبت از وحدت موجود در کشور، بار دیگر زنگ خطری بود در مقابل تلاش‌های دشمنان برای ایجاد اختلاف میان مسئولان و مخدوش کردن اتحاد ملی.
کد خبر: ۹۰۳۹۷۲

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این سخنانشان که در جمع فرماندهان نیروی انتظامی ایراد شد، همه مسئولان و مردم را به مراقبت از وحدت موجود در کشور فراخواندند و افزودند: ایجاد دو جریانی، دوفرقه‌ای و دوقطبی از ضربه‌های مهلکی است که دشمن به‌دنبال آن است. به دنبال این فرمایشات رهبر معظم انقلاب بود که رئیس‌جمهور دیروز در جلسه شورای اداری استان کرمان، ترویج دوقطبی بودن کشور و تقابل مسئولان را پیگیری خط دشمن دانست و تاکید کرد: هر سه قوه تحت هدایت رهبری مقتدر، مسیر توسعه کشور را پیگیری می‌کنند. روحانی با اشاره به ضرورت وحدت، اتحاد، یکپارچگی و هماهنگی در کشور گفت: یکی از توطئه‌هایی که دشمنان علیه ملت ایران دنبال کرده و در رسانه‌های خود تبلیغ می‌کنند که متاسفانه برخی رسانه‌ها در داخل نیز عمدا یا سهوا آن را پیگیری می‌کنند، القای دوقطبی بودن در ایران است.

القای دوقطبی برای جذب طرفدار

البته بجز برخی تلاش‌های خارجی و توطئه‌هایی که برای مخدوش کردن وحدت ملی در جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد، همان‌طور که رئیس‌جمهور گفته است برخی هم در داخل در همین چارچوب حرکت می‌کنند که عملکرد بعضی از آنها سهوی و برخی هم عمدی است.

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که القاکنندگان دوقطبی در داخل، عمدتا جناح‌های مختلف هستند که قصدشان ایجاد هیجانات کاذب برای جذب رای است، می‌گوید: این گروه‌ها فکر می‌کنند هرچه تعارض بیشتری ایجاد کنند طرفداران بیشتری به دست می‌آورند.

بهشتی‌پور با بیان این‌که ممکن است این گروه‌ها واقعا نیت خصمانه‌ای هم نداشته باشند اما عملا به وحدت ملی ضربه می‌زنند، معتقد است؛ برای حل این مشکل باید این موضوع برای اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و همه فعالان سیاسی جا بیفتد که مهم‌ترین وظیفه ملی، ایجاد وحدت و یکپارچگی و بالا بردن توان ملی در برابر آمریکا و زورگویان علیه ایران است و به قول فرمایش امام باید هرچه فریاد داریم بر سر آمریکا بکشیم.

اختلاف نظر، طبیعی است

دکتر صادق کوشکی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی هم با بیان این‌که اصولا در هر کشوری که بخواهد با عقلانیت رشد کند و بر اساس نظرات کارشناسی و علم به اهدافش دست پیدا کند، اختلاف آرا وجود دارد، به جام‌جم گفت: اما چون امکان این‌که تمامی سلیقه‌ها در یک جامعه، اجرایی شود ممکن نیست برای حل این مساله از ابتکاری به نام راهبرد استفاده می‌شود.

وی افزود: هر جامعه‌ای راهبردهای خود را بر اساس باورها و ارزش‌ها و قانون اساسی خودش تنظیم می‌کند و راهبردهایی که بر این اساس تنظیم می‌شوند به عنوان مصداق وحدت و انسجام ملی محسوب می‌شوند؛ در این فضا اگر کسی در چارچوب قانون اساسی، ارزش‌ها و باورهای عمومی جامعه نمی‌گنجد، نظرش محترم است اما نمی‌تواند توقع داشته باشد نظرش در عرصه اجرایی محقق شود و اگر نظری داشت که برخلاف چارچوب مذکور بود، داشتن نظر مشکلی ندارد اما بیان آن نظر و اصرار بر آن، وحدت و انسجام ملی را به هم می‌زند.

همه قوا تحت فرمان رهبری

البته طبیعی است که پرهیز از اختلاف و جلوگیری از ایجاد دوقطبی در کشور هرگز به معنی انطباق کامل تمام مواضع همه فعالان سیاسی و هم نظری کامل همه مسئولان در تمام موضوعات کشور نیست و وجود اختلاف نظرهای کارشناسی در مسائل مختلف، امری عادی است. اما سوال اینجاست که چه زمانی این اختلافات کارشناسی به دوقطبی می‌انجامد و برای پرهیز از این اتفاق چه باید کرد.

رئیس‌‌جمهور در همین خصوص در سخنان دیروز خود تاکید کرد: ایران کشوری است که همه قوا خود را تحت فرمان و نظر ولی امر و ولایت فقیه که جایگاهی ارزشمند در قانون اساسی دارد، می‌دانند و تلاش ما در دولت این بوده که اگر مشکل و اختلاف نظری هم با دیگر قوا داریم در جلسات خصوصی حل و فصل کنیم. روحانی افزود: مسئولان و قوای سه‌گانه همه یک هدف واحد را که توسعه کشور و ارتقای اخلاق و معنویت در کشور است، دنبال می‌کنند.

تبعیت از رهبری در مسائل اساسی

حسن بهشتی‌پور نیز در این زمینه به جام‌جم گفت: این‌که مسئولان نظرات مختلفی در یک زمینه داشته باشند، موضوع بدی نیست و مشکلی برای کشور به‌وجود نمی‌آورد، اما مهم این است که در مسائل اساسی و آنجا که به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری منجر می‌شود، همه باید از فرمایشات مقام معظم رهبری تبعیت کنند. وی اظهار کرد: اما در مورد موضوعات کارشناسی، مسئولان مختلف می‌توانند نظرات گوناگونی داشته باشند و رهبر معظم انقلاب هم در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند هر مخالفتی با نظر رهبری به معنی مخالفت با ولایت فقیه نیست. بهشتی‌پور این مطلب خود را این‌گونه تکمیل کرد: البته این مربوط به جاهایی است که یک نفر به صورت کارشناسی و از سر دلسوزی، مطلبی را مطرح کند اما در جایی که سیاست نظام است و به تصمیم‌سازی منجر می‌شود باید فرمایش مقام معظم رهبری فصل الخطاب باشد و همه از آن تبعیت کنند و اگر همه، این موضوع را مد نظر داشته باشند خیلی از مشکلاتمان حل می‌شود.

بدترین نوع دو قطبی

دکتر کوشکی هم با بیان این‌که در کشور ما بر اساس قانون اساسی، سیاستگذاری‌های کلان جامعه وظیفه ولایت فقیه است، افزود: شخص رهبر، وظیفه دارد سیاست‌های کلان کشور را به دستگاه‌ها ابلاغ کند و قوای سه‌گانه و سایر دستگاه‌های کشور هم در چارچوب این سیاستگذاری حرکت و اهداف و منافع ملی را پیگیری می‌کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: اگر هر یک از کسانی که مسئول یک قوه هستند و بویژه شخص رئیس‌جمهور که بعد از رهبری دومین مقام عالی کشور است، بخواهند دیدگاهی را خلاف سیاست‌های کلان ابلاغ شده از سوی رهبری، تعقیب کنند راهبرد کلان کشور را به هم می‌زنند و این اقدام، حرکتی است مغایر با منافع و امنیت ملی. وی با بیان این‌که ممکن است برخی افرادی که مسئولیت خاصی ندارند در تریبونی صحبت کنند و مخالفت‌هایی را با سیاست‌های کلان کشور مطرح کنند، چنین مسائلی را بی‌اشکال دانست و افزود: اما اگر کسی که در راس یک قوه قرار دارد پس از ابلاغ سیاست‌های کلان، به جای این‌که بخواهد اجرای آن سیاست‌ها را پیگیری کند، خلاف آن سیاست‌ها شروع به سخن گفتن کند بدترین نوع ایجاد دوقطبی در کشور است زیرا جایگاه و موقعیت فردی مانند رئیس‌جمهور اصلا شبیه یک فرد معمولی که مسئولیت خاصی ندارد، نیست.

در مجموع باید گفت بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب و نظرات دلسوزانه بسیاری دیگر از مسئولان، تمام مردم و مسئولان باید مراقب توطئه دوقطبی‌سازی باشند و بدانند آن‌طور که دکتر کوشکی می‌گوید این دوقطبی‌ها هم انرژی‌ها را تلف می‌کند و هم باعث سوءتفاهم‌های جدی می‌شود و هم حرکت جامعه به سمت اهداف تعیین شده در چارچوب منافع ملی را کند می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها