افشاگری رئیس سازمان تعزیرات حکومتی از زوایای پنهان قاچاق

سهم گمرک و مناطق آزاد در قاچاق گسترده کالا

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: برای مقابله با قاچاق کالا و ارز همه ما در بخش‌های مختلف ناکارآمد هستیم.
کد خبر: ۹۰۳۹۵۵

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان تعزیرات حکومتی، علیرضا جمشیدی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر از حجم 8/19 میلیاردی قاچاق کالا و ارز به کشور سخن گفت و تصریح کرد: قاچاق به آسانی می‌تواند اقتصاد و تولید را از بین ببرد و برای مقابله با قاچاق به فرمایشات رهبر معظم انقلاب توجه نشده است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی به اجرایی نشدن بسیاری از تصمیمات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره و اظهار کرد: چند ماه پیش در این ستاد تصمیم گرفته شد با قاچاق گوشی‌های تلفن همراه که میزان آن دو میلیارد دلار برآورد می‌شود، مقابله شود، اما این مصوبه اجرا نشد.

عزم ملی وجود ندارد

جمشیدی گفت: عزم ملی و باور جدی برای مقابله با قاچاق در کشور وجود ندارد و مافیای ثروت و قدرت در بخش‌های اجرایی و حاکمیتی تنیده شده است که هر مسئولی بخواهد در مقابل آن بایستد، بسختی می‌تواند دوام بیاورد.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی ادامه ‌داد: من برای بررسی یک پرونده 36 میلیاردی قاچاق نفت ده جلسه برگزار کردم که مسیر این پرونده در مسیر حق و درست هدایت شود، اما از زمین و زمان فشار وارد می‌کردند.

انتقاد از گمرک

وی تصریح کرد: در گمرک به تعداد آدم‌هایی که محموله‌ها را کارشناسی می‌کنند و در بخش‌های دیگر حضور دارند، به طور نظام‌مند مدیریتی ایجاد شده که وقتی می‌خواهی آنها را کنترل کنی در بدنه گمرک به این موضوع مقاومت شدید نشان داده می‌شود و اگر یک نفر از آنها را اخراج کنید، از صد جا تماس می‌گیرند و فشار می‌آورند.

وی عنوان کرد: در پشت مرزها کالاهایی را ذخیره و افراد خاصی این کالاها را وارد می‌کنند که شناختن آنان کار مشکلی نیست. چطور می‌شود که داروی قاچاق تبلیغ ماهواره‌ای می‌شود، برای دریافت آن شماره تلفن می‌دهند و در منزل مردم فرستاده می‌شود، اما شناسایی قاچاقچیان مشکل است؟

جمشیدی افزود: چگونه است در برخی وزارتخانه‌ها، بازرسی‌ها کم شده است یا آن را به بخش خصوصی واگذار کرده‌اند و چنانچه با فشار و اصرار، گشت‌های تعزیرات را ادامه می‌دهیم، اما آقایان می‌گویند سازمان تعزیرات و سازمان حمایت حکومتی باید منحل و اقتصاد رقابتی شود، آیا این اقتصاد رقابتی است؟

وی افزود: اگر 170 گمرک کشور مشکل قاچاق دارد، باید با تصمیم جدی جراحی شود و صد تای آنها را تعطیل کرد.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: مناطق آزاد که به محل قاچاق تبدیل شده‌است، مشکلی از مرزنشینان و مردم محروم حل نکرده است.

خودروسازان از لاستیک قاچاق چینی استفاده می‌کنند

جمشیدی گفت: درحالی که یکی از کارخانه‌های زیرمجموعه تأمین اجتماعی که بخش خصوصی نیز نیست، لاستیک بسیار مرغوب و باکیفیت تولید می‌کند، باید تولیدات خود را انبار کند، اما خودروسازان از لاستیک‌های نامرغوب و بعضا قاچاق چینی استفاده می‌کنند.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو ستاد مبارزه با مفاسد مجلس نیز در این برنامه اظهار کرد: قانون جدید مقابله با قاچاق تیر 90 وارد مجلس شد و سال 92 به تصویب رسید که زمان بسیار طولانی برای تصویب این قانون است. البته تا سال 94 آیین‌نامه اجرایی این قانون نوشته نشد و این نشان می‌دهد برای مقابله با قاچاق کالا و ارز فقط یک‌جا مقصر نیست. وی در عین حال گفت: ضعف قانونی در مقابله با قاچاق کالا و ارز وجود ندارد و مناطق ویژه اقتصادی به مراکز قاچاق تبدیل شده ‌است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها