ابزارهای کنترلی والدین در مک

نظارت غیرمستقیم

رایانه‌ها به همان میزان که برای کاربران مفید هستند، می‌توانند خطراتی را نیز به‌همراه داشته باشند. خطرات رایانه می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که برخی از آنها عبارت است از: استفاده از یک نرم‌افزار، اجرای یک بازی، دسترسی به یک سایت اینترنتی یا حتی ارسال ایمیل برای فردی ناشناس.
کد خبر: ۹۰۳۹۱۹

همان‌طور که می‌دانید این خطرات تمام کاربران را تهدید می‌کند، اما در این میان کودکان و در حالت کلی کاربران کم سن و سال بیش از دیگر کاربران در معرض خطرات استفاده از رایانه‌ها قرار دارند، چراکه خرابکاران در بیشتر موارد قربانیان خود را از این گروه انتخاب می‌کنند. خوشبختانه برای جلوگیری از بروز این مشکلات، سیستم‌های عامل، ابزاری را در خود جای داده‌اند که به کمک آنها والدین می‌توانند برای کودک یا نوجوان خود هنگام استفاده از رایانه محدودیت‌هایی را تعیین کنند. چنانچه رایانه‌ مجهز به سیستم‌عامل مک را در اختیار دارید و می‌خواهید با محدودسازی برخی امکانات برای فرزند خود، خطرات این چاقوی دو لبه را به صفر برسانید با کارگاه این هفته کلیک همراه شوید.

فعال‌سازی

اولین اقدام برای اعمال محدودیت روی امکانات موجود در سیستم‌عامل و نظارت بر فعالیت فرزندان، فعال‌سازی قابلیت Parental Controls است. برای انجام این کار ‌باید مراحل زیر را دنبال کنید:

1 ـ به System Preferences بروید و روی Parental Controls کلیک کنید.

2 ـ در پنجره به‌نمایش درآمده روی آیکون قفلی که در پایین سمت چپ صفحه به چشم می‌خورد کلیک کرده و نام کاربری و رمز عبور مدیر سیستم را برای فعال‌سازی این قابلیت وارد کنید.

3 ـ پس از فعال‌سازی قابلیت‌های کنترلی والدین ‌باید روی آیکون افزودن که به شکل «+» است کلیک کنید و همه فیلدهای مشخص شده برای ایجاد حساب کاربری جدید را تکمیل کنید. (این حساب کاربری برای فرزند شما خواهد بود)

4 ـ با طی این مراحل، حساب کاربری جدیدی برای فرزند شما ایجاد شده و اکنون می‌توانید با انتخاب این حساب کاربری از فهرست سمت چپ، محدودیت‌های موردنظرتان را روی آن اعمال کنید.

نکته: ممکن است گزینه‌های موجود در بخش اعمال محدودیت‌ها باتوجه به نسخه سیستم‌عامل مورد استفاده شما تفاوت‌هایی داشته باشد.

محدودیت اجرای برنامه‌ها

اولین تبی که در بخش محدودسازی مشاهده خواهید کرد، Apps نام دارد. در این بخش امکانات مختلفی برای مدیریت دسترسی به اپلیکیشن‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد.

به‌عنوان مثال با فعال کردن Use Simple Finder، محیط فایندر به‌صورت ابتدایی و ساده برای کودکان یا سالمندان تغییر وضعیت می‌دهد یا با فعال‌سازی قابلیت Limit Applications گزینه‌های لازم برای محدودیت در اجرای اپلیکیشن‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد.

محدودیت‌های اینترنتی

یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای کنترل فعالیت فرزندان، نظارت بر عملکرد آنها در دسترسی به محتوای سایت‌های اینترنتی است. تب Web گزینه‌های مختلفی را برای دسترسی بدون محدودیت به سایت‌های اینترنتی، محدودیت در دسترسی به سایت‌های مخصوص بزرگسالان و دسترسی به سایت‌های موجود در فهرست سفید در اختیار شما قرار می‌دهد. با انتخاب هریک از این گزینه‌ها و کلیک روی Customize یا آیکون‌های حذف و اضافه می‌توانید نسبت به شخصی‌سازی فهرست سایت‌های موجود اقدام کنید.

محدودیت‌های ارتباطی

بسیاری از والدین به برقراری ارتباط فرزندانشان با افراد غریبه حس خوبی ندارند و باتوجه به همین، تب People مجموعه گزینه‌های لازم را برای مدیریت ارتباطات مجازی فرزند شما در خود جای داده است. اعمال محدودیت در بازی‌های شبکه‌ای، محدودیت در افزودن دوستان مجازی به بازی، محدودیت در ارسال ایمیل به افراد ناشناس و حتی محدودیت در ارسال پیام به این افراد از جمله امکاناتی است که در این بخش می‌توانید از آنها استفاده کنید.

محدودیت زمانی

یکی دیگر از کاربردی‌ترین بخش‌ها در ابزارهای کنترلی والدین، اعمال محدودیت‌های زمانی در دسترسی به رایانه است. در بخش Time Limits شما می‌توانید مدت زمان مجاز دسترسی به رایانه در روزهای کاری و آخر هفته را مشخص کرده و همچنین بازه‌های زمانی غیرمجاز دسترسی به رایانه طی شبانه‌روز در روزهای کاری و آخر هفته را معین کنید.

به‌عنوان مثال می‌توانید دسترسی به رایانه در طول شبانه‌روز را به سه ساعت محدود کرده و همین دسترسی سه ساعته را از ساعت 8 صبح تا 16 غیرفعال کنید.

دیگر محدودیت‌ها

دسترسی به وب‌کم، مدیریت چاپگر، رایت دیسک‌های نوری و بسیاری از موارد دیگر که در دیگر تب‌ها وجود ندارد ممکن است در این بخش برای کنترل بیشتر روی فرزندان در اختیار شما قرار داده شود. شما می‌توانید با مراجعه به این بخش و فعال‌سازی هریک از موارد موجود در آن نسبت به اعمال محدودیت‌های بیشتر اقدام کرده و تا حد زیادی از بروز مشکلات احتمالی در استفاده فرزندتان از رایانه جلوگیری کنید.

مشاهده گزارش‌ها

علاوه بر اعمال محدودیت در استفاده از امکانات، بررسی گزارش‌های دسترسی به سایت‌ها، برنامه‌های استفاده شده، ایمیل‌های ارسال شده و دیگر موارد می‌تواند نظارتی نامحسوس روی فعالیت فرزندان را برای شما فراهم کند. برای دسترسی به این گزارش‌ها کافی است در هر بخش روی گزینه‌ logs کلیک کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها