مدیر چندرسانه‌ای رادیو به جام‌جم خبر داد

نرم‌افزار جدید برای مخاطبان رادیو

برنامه‌های رادیویی که به صورت تخصصی در حوزه اقتصاد پخش می‌شود برای مخاطبان رادیو و فعالان عرصه اقتصاد، اتحادیه‌ها، صاحبان سرمایه، مصرف‌کنندگان، بنگاه‌های تولیدی و دیگر عوامل، حائز اهمیت است؛ چرا که از طریق این‌گونه برنامه‌ها می‌توان به شکل دقیق‌تری با ظرفیت‌های موجود و مشکلات این حوزه آشنا شد.
کد خبر: ۹۰۳۷۹۶
یک روز در بازار با رادیو اقتصاد

یک برنامه اقتصادی رادیویی می‌تواند به جامعه ما در مسیر بازشناسی و بازیابی توانمندی‌های اقتصادی خود یاری برساند و به تلاش‌های پراکنده در این زمینه جهت و عمق ببخشد.

بازارهای ثابت و متغیر

برنامه «بازار» برنامه تحلیلی ـ خبری رادیو اقتصاد است که به صورت مجله خبری هر روز از ساعت 11 تا 12 و 30 دقیقه پخش می‌شود و توانسته با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کند.کتابچی، تهیه‌کننده برنامه درباره محتوا به جام‌جم می‌گوید: برنامه از دوبخش تشکیل شده است. در بخش بازارها، هم بازارهای روز و هم بازارهای ثابت طلا، سکه و ارز را هر روز بررسی می‌کنیم. به یک بازار نیز به پیشنهاد مخاطبان که در پیامک‌‌‌هایشان می‌گویند، خواهیم پرداخت. هر روز یک بازار را از قبل مشخص و درباره آن صحبت می‌کنیم. شنبه‌ها بازار مسکن، یکشنبه مایحتاج عمومی، دوشنبه خودرو، سه‌شنبه بورس، چهارشنبه بازار کالاهای دیجیتال و پنجشنبه فلزات پایه!

وی ادامه می‌دهد: در بخش گفت‌وگوهای تحلیلی از بین اخبار اقتصادی ایران و جهان همچنین رویدادهایی در بازارهای روز ایران که اتفاق افتاده، سوژه‌هایی را انتخاب می‌کنیم و با ارتباط تلفنی که با کارشناس برنامه، مسئولان نماینده‌های مجلس و تحلیلگران مسائل اقتصادی می‌گیریم، جزئیات رویدادها و جوانب را بررسی، آسیب‌شناسی و مسائل را واکاوی می‌کنیم. در بخش گزارش هم لیلا علاقه‌مند، گزارشگر برنامه از اتفاقات، همایش‌ها، موضوعات و نشست‌های مسئولان در حوزه‌های اقتصادی گزارش تهیه و ارائه می‌کند.

مطالعه روزانه

کتابچی که فوق‌لیسانس حقوق اقتصادی است، عنوان می‌کند: برای موضوعاتی که می‌خواهیم در برنامه درباره آنها صحبت کنیم، ساعت‌ها مطالعه می‌کنم و از اول صبح تا ساعت 11 که برنامه از آنتن رادیو اقتصاد به‌طور زنده پخش می‌شود غیر از جستجوی میدانی، از افراد متخصص نیز مشورت می‌گیرم.

نسیم خواجه‌نوری، مجری برنامه تلاش می‌کند با ایجاد فضایی شاد و پر‌تحرک، انرژی مثبتی به مخاطب القا کند تا شنونده بتواند روز خوبی را برای خودش رقم بزند.

از ویژگی‌های بیان نوری در برنامه بازار این است که او بعد از سلام و عرض ادب خدمت کارشناس برنامه از واژه خیلی خوش آمدید، استفاده می‌کند؛ چیزی که کمتر گوینده‌ای به آن اشاره می‌کند. همچنین سوالاتی که ازکارشناس برنامه پرسیده می‌شود خیلی جزئی طراحی شده و گوینده برنامه با وسواس خاصی سعی می‌کند تمامی سوال‌ها را از کارشناس برنامه بپرسد تا چیزی از قلم نیفتد.

از حساسیت تا استرس!

مهدی خانی‌پور، صدابردار برنامه درباره تفاوت برنامه‌های تولیدی و زنده می‌گوید: در برنامه تولیدی این فرصت وجود دارد که برنامه را به عقب برگردانیم و از اول ضبط بگیریم، اما در برنامه‌های زنده هر چه هست همین است که پخش می‌شود. بنابراین صدابردار باید همه دقت خود را به کار گیرد تا صدای مطلوبی پخش کند.

او صدابرداری را کاری حساس، اما بدون استرس می‌داند و می‌افزاید: هر برنامه یک مدل دارد. برخی برنامه‌ها حالت گفت‌وگو محور دارد اما برنامه بازار مابین گفت‌وگو‌محور و با ریتمی تند است. معمولا بیشتر جنگ‌های رادیویی با ریتم تند تهیه می‌شود.

خانی‌پور که هفت سال است کار صدابرداری را در شبکه‌های مختلف رادیویی تجربه کرده، معتقد است کارش را خیلی دوست دارد و آن را با علاقه انجام می‌دهد.

وی اشاره می‌کنم: من هنگام صدابرداری کاملا دقت می‌کنم برنامه با صدای خوب و با کیفیت پخش شود و برایم کمتر پیش آمده کسی بعد از شنیدن برنامه بگوید صدای برنامه بد بوده است.

سختی کار ارتباطات!

الیاس اسلامی ـ که هماهنگی بخش‌های برنامه را به عهده دارد ـ درباره سختی کار این‌طور توضیح می‌هد: معمولا در هر برنامه با هفت نفر از مسئولان مربوط ارتباط می‌گیرم که کاری سخت است. گاهی مسئولی قول می‌دهد درباره موضوع برنامه صحبت ‌کند، ولی وقتی با او ارتباط می‌گیریم یا تلفنش را جواب نمی‌دهد یا زمان را به موعد دیگری می‌اندازد که ما مجبور می‌شویم یک آیتم دیگر را جایگزین و خبر مربوط به آن مسئول و ارگان را حذف کنیم.

به روز بودن گوینده

نسیم خواجه نوری درباره اجرای برنامه‌های اقتصادی به جام‌جم می‌گوید: اقتصاد یک علم است و به همین منظور برای اجرای خوب برنامه اقتصادی لازم است از وقایع و رویدادهای داخلی و خارجی در زمینه اقتصاد آگاهی داشت و همیشه به روز بود، چون برنامه‌های اقتصادی واقعی است و اثری از رویا و تخیل در آنها نیست و در عین حال بحث‌های تخصصی در برنامه‌های اقتصادی مطرح می‌شود و چون تمام آحاد جامعه به گونه‌ای با موضوعات اقتصادی در ارتباط هستند، در زمان اجرای برنامه باید با کمک کارشناسان مسائل طوری بیان شود که مخاطب برنامه از آن استفاده کند.

وی همکاری گروهی را در ارائه یک برنامه رادیویی بسیار موثر عنوان می‌کند و می‌افزاید: ما در برنامه بازار تعامل خوبی میان همکاران داریم و این ارتباط باعث شده برنامه پرمحتوا و خوبی برای مخاطبانمان پخش کنیم.

وی خاطرنشان می‌کند: گوینده در برنامه‌های صبحگاهی رادیو باید ازویژگی‌های خاصی برخوردار باشد؛ ازجمله می‌توانم به انرژی بالا، تسلط در ارتباط صمیمانه با مخاطبان، توانایی گفت‌وگو و مصاحبه منتقدانه اشاره کنم. احساس می‌کنم اجرای این برنامه در شبکه رادیو اقتصاد با اجرای برنامه‌های دیگر تفاوت‌های زیادی دارد. اطلاعات اقتصادی گوینده این برنامه باید به روز باشد و بتواند در خصوص برخی مسائل اقتصادی صحبت کند؛ در حالی که گویندگان شبکه‌های دیگر به داشتن این‌گونه اطلاعات به صورت تخصصی نیاز ندارند و نسیم خواجه نوری بخوبی توانسته از پس این مهم برآید.

زهره زمانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها