به بهانه پخش انیمیشن «سارا و اردک» از شبکه پویا

سادگی خلاقانه تصویر

«سارا و اردک» نام سریال انیمیشن جدیدی است که بتازگی از شبکه پویا برای گروه سنی خردسال پخش می‌شود. این سریال ساخته کشور انگلستان و جزو کارهای موفق کودک درچند سال اخیر بوده است. در این مطلب به معرفی این سریال و مصاحبه کوتاهی با سازندگان آن می‌پردازیم.
کد خبر: ۹۰۳۶۸۳

سارا و اردک یک سریال انیمیشن تلویزیونی است که توسط سارا گومز هرمین و تیم او سولیوان ساخته شده و شرکت کروت اینترتینمنت این کار را تهیه کرده است. این سریال در دو فصل و 80 قسمت 7 دقیقه‌ای ساخته شده و با توجه به موفقیت این کار فصل سوم آن نیز در حال ساخت است. تکنیک ساخت این سریال تلفیق انیمیشن رایانه‌ای و سل اکشن دوبعدی است. با وجود این‌که این سریال برای گروه سنی چهار تا شش سال ساخته شده، اما در میان بزرگسالان بخصوص پدر و مادرانی که کودک پیش‌دبستانی دارند نیز محبوبیت خاصی دارد. این کار برای اولین بار فوریه 2013 از کانال سی‌بی‌‌بیز انگلستان و بعد از آن در آمریکا، ژاپن، نروژ، سوئد، فنلاند، آلمان، پرتغال، کانادا و چند کشور دیگر نیز پخش شده است.

این سریال درباره ماجرا‌های دختر بچه هفت ساله چشم درشتی به نام ساراست که بسیار مهربان و مودب است و یک کلاه سبز بزرگ بر سر دارد و بهترین دوستش یک اردک است. سارا و اردک با هم در یک روستای و در یک خانه کوچک زندگی می‌کنند. سومین شخصیت داستان‌، راوی است که به عنوان یک بزرگسال با این شخصیت‌ها ارتباط دارد، آنها را نصیحت می‌کند ولی هیچ‌وقت وارد دنیای آنها نمی‌شود. آن دو باهم ماجرا‌های ساده و هیجان‌انگیزی را تجربه می‌کنند، دنیای اطرافشان را چه دور و چه نزدیک با شیوه عجیب و تخیلی خودشان کشف و سعی می‌کنند به رنگین‌کمان برسند یا وانمود می‌کنند پنگوئن هستند یا این‌که به یک چتر کمک می‌کنند که خشک بماند. در این ماجرا‌ها با دوستان و همسایه‌هایشان ملاقات می‌کنند مثلا یک حشره ترسو که در یک گیاه خانه دارد یا خانم اسکارف پیر که با یک کیف بافتنی سخنگو در یک خانه بافتنی زندگی می‌کند و چند تا موسیر سخنگو توی باغچه که سارا و اردک با هم آنها را کاشته‌اند. خط سیر ماجرا‌ها براساس ارتباط این دو شخصیت و ماجرا‌هایی است که آنها با هم تجربه می‌کنند که به صورت خیلی ساده نکته‌های کوچک و مهم آموزشی را به بیننده‌های کوچک منتقل می‌کنند. علاوه بر این داستان‌های آنها دو تم آموزشی هم دارد ؛ یکی اهمیت دوستی و قدرت تخیل و دیگری اهمیت حل مشکلات.

ساختن کارتون برای مخاطب پیش دبستانی در آمریکا به نظر کار سبکی می‌آید و بیشتر کارتون‌های مشهور مثل باب اسفنجی و پونی کوچولو برای گروه سنی 6تا 11 سال ساخته می‌شود و تا حدی در صدد جلب تما شا چیان بزرگ‌تر نیز هستند و در واقع آنها بر این باورند که کاری که برای مخاطب زیر 5 سال ساخته می‌شود آنقدر ساده و آموزشی است که نمی‌تواند توجه بزرگ‌تر‌ها را جلب کند.

اما در بریتانیا این مساله کاملا متفاوت است. در واقع بیشتر انیمیشن‌های تلویزیونی که در حال حاضر ساخته می‌شوند روی مخاطب خردسال تمرکز کرده‌اند، اما در اغلب موارد بزرگ‌تر‌ها هم تم دوست‌داشتنی این کارها را دوست دارند. سارا و اردک، تیمی بره کوچک مثال‌های خوبی از این کارها هستند، که علاوه بر جذب کوچولو‌ها، بیننده بزرگسال را هم به دوره کودکی می‌برند، زمانی که حتی عادی‌ترین فعالیت‌های روزانه هم با تخیل کودکانه می‌تواند سفری جذاب و کاشفانه باشد.

همه اینها در دنیای رنگارنگ و بعضا عجیب و غریب سارا و اردک دیده می‌شود. به نظر می‌رسد سازندگان در طراحی شخصیت سارا تا حدی از کارهای تیم برتون تاثیر گرفته باشند. البته سبک کارتون تا اندازه‌ای به کارتون‌های استودیو فلیشر شباهت دارد. البته این مجموعه اصلا تم ترسناک یا سورئال ندارد و فقط نشان می‌دهد که چقدر دنیای تخیل کودکانه می‌تواند عجیب باشد. با وجود سادگی سبک بصری، شخصیت‌ها با شور و نشاط هوشمندانه‌ای کار شده‌اند؛ یعنی فقط ترکیبی از ژست‌های آماده یا حالت‌های احساسی صورت نیستند، بلکه با رفتار‌های باورپذیر و هوشیارانه به محیط اطرافشان واکنش نشان می‌دهند.

در واقع این کار مثال خوبی از به‌کار گرفتن انیمیشن شخصیت است که با یک سبک مینیمالیستی با بودجه کارهای تلویزیونی تولید شده است. یک کار خوب برای گروه پیش دبستانی که مخاطبش را دست‌کم نمی‌گیرد.

بچه‌ها، کار خوب را می‌فهمند

جیمی بدمینتون، تهیه‌کننده انیمیشن سارا و اردک است. او یکی از دلایل موفقیت این اثر را همکاری خوب سازندگان با هم و نیز سادگی جذابی دانست که برای خلق این اثر در نظر گرفته‌اند.

چه شد که تصمیم به ساخت این مجموعه گرفتید؟

سال 2009 که اولین سال تاسیس کمپانی ما بود، یک تیم 8 نفره اصلی داشتیم و در حدود ده ایده عالی که سارا و اردک هم یکی از آنها بود. تعداد ایده‌ها زیاد بود و ما به موفقیت خیلی از آنها اعتقاد داشتیم، اما خلوص و سادگی سارا و اردک و تمایل کمپانی پخش به این برنامه موجب شد ساخت این برنامه را در اولویت قرار دهیم. جذابیت ذاتی سوژه و سادگی آن به ما امکان داد کل پروژه را در استودیوی خودمان در لندن بسازیم که برای اولین پروژه بسیار اهمیت داشت.

جلوه‌های بصری برنامه خیلی جذاب هستند لطفا در مورد انتخاب طراحی‌ها توضیح دهید.

سارا گومز هریس همکار ما در تولید این کار سبک تصویرگری بصری را ابداع کرد ویک سری قوانین رنگی قوی برای نشان دادن احساسات به کار گرفت. علاوه‌بر این او عاشق استفاده از الگوهای متفاوت است مثلا بافت نرده حیاط اردک وسارا را از روی یک کار موزائیکی که در یک عکس دیده بود، درست کرد.

برنامه شما با وجود این‌که جنبه آموزشی دارد، اما این مساله لا‌به‌لای جنبه سرگرمی برنامه مخفی است، چطور این تعادل را برقرار کردید؟

وقتی شما یک کودک پیش‌دبستانی هستید کاری را که برای اولین بار تجربه می‌کنید در این تجربه هم سرگرمی وجود دارد هم اکتشاف، پس جنبه‌های آموزشی برنامه به طور طبیعی در تجربه‌هایی که ما در داستان‌ها گذاشتیم وجود دارد و اجازه می‌دهیم مفهوم اولیه داستان و آشنایی با شخصیت مسائل را پیش ببرد و در واقع فکر نمی‌کنم ما چیزی را به زور به داستان تحمیل کرده باشیم.

آشکارا می‌بینم که شما دقت زیادی در مورد انیمیشن شخصیت به کار برده‌اید در حالی که گفتن این جمله «این کار برای بچه‌ها ست و اهمیت چندانی ندارد.» آسان است ، اما چرا انیمیشن شخصیت در برنامه‌های کودکان این قدر مهم است؟

خب! در واقع بچه‌ها می‌فهمند،تشخیص می‌دهند ونسبت به یک کار حقیقی بهتر از بزرگسالان جواب می‌دهند. پس در واقع اهمیت زیادی دارد که شخصیت‌ها رفتار‌های باورپذیر و چشمنواز داشته باشند تا طنز واقعی به نظر برسد. در ساخت انیمیشن برای هر گروه سنی هرچه انیمیشن شخصیت قوی‌تر باشد انتقال حسی بیشتری به مخاطب صورت می‌گیرد. ما تصمیم داشتیم بهترین کار را ارائه دهیم چون می‌دانستیم چقدر یک اجرای بی‌عیب و نقص می‌تواند در پیشرفت قصه موثر باشد.

پریسا کاشانیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها