کمند امیر سلیمانی ازجمله بازیگران شناخته شده سینما، تئاتر وتلویزیون است که در این سال‌ها تلاش کرده در آثار قابل توجهی ظاهر شود.
کد خبر: ۹۰۳۶۶۲

او در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره وضعیت کتابخوانی در کشور گفته است: به نظر من مشکل اصلی این است که در کشور ما کتاب‌خوانی به‌عنوان یک کار، مهم قلمداد نمی‌شود. بسیاری از مردم می‌گویند برای مطالعه وقت نداریم؛ در حالی که کتابخوانی آنچنان اهمیت دارد که باید برای آن در زندگی خود زمان جداگانه‌ای مشخص کنیم و بگوییم برای بسیاری از کارهای دیگر وقت نداریم، چون باید کتاب بخوانیم.

متأسفانه امروزه در بسیاری از کلانشهرها با مشکل ترافیک مواجه هستیم و تنها کافی است مردم کتابخوانی را جدی بگیرند و کتابی همراه خود داشته باشند تا در شرایطی شبیه به ترافیک مردم در اتوبوس و مترو یا در سایر اماکن عمومی (که عملا منتظر هستیم و کار خاصی از ما برنمی‌آید) به مطالعه بپردازیم. این روش نه‌تنها باعث می‌شود کتابخوانی در کشور افزایش یابد، بلکه باعث می‌شود بسیاری از مشکلات روحی و استرس‌ها هم کم بشود.

او با بیان این مطلب که به نظر من بسیار مهم است بدانیم مطالعه صرفا به قشر خاصی همچون دانشجویان که مشغول تحصیل هستند اختصاص ندارد، افزوده است: باید مطالعه ازلحاظ فرهنگی وظیفه تمام اقشار جامعه محسوب شود؛ اما متأسفانه امروزه برای برخی اقشار جامعه کتاب مفهومی ندارد. از نظر فرهنگی نکته‌ای که تأسف‌بار است بی‌توجهی روزافزون به ارزش کتاب است. من گاهی که کتاب‌های کودکی خود را نگاه می‌کنم، متوجه می‌شوم بسیاری از آنها هدیه بوده است، اما امروزه کتابخوانی از چشم مردم افتاده است و مردم آنچنان از کتابخوانی دور شده‌اند که به‌جای کتاب وسایل لوکس به هم هدیه می‌دهند.

این بازیگر تلویزیون گریزی هم به وضعیت چاپ و نشر کتاب‌ها زده وگفته یکسری از مشکلات هم به قیمت کاغذ و هزینه چاپ کتاب و... بازمی‌گردد. این مشکلات باعث شده‌اند بسیاری از سرمایه‌گذاران انگیزه‌ای برای فعالیت در حوزه نشر نداشته باشند. این بی‌انگیزگی صرفا محدود به ناشران نیست. هر مؤلف و مترجمی اثر خود را مثل فرزند خود می‌بیند و هنگامی‌که با گستره بی‌مهری‌ها و توجه کافی به حقوق معنوی و مادی مواجه می‌شود بدیهی است که انگیزه‌ای برای نوشتن آثار خوب نداشته باشد. این ایراد بخصوص در مورد آثار ترجمه بسیار ملموس است. وقتی چاپ کتاب‌های خوب کاهش پیدا کند مستقیما از ساعات مطالعه‌ مردم نیز کاسته می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها