اعلام هیئت داوران بخش رقابتی جشنواره کن

یک ایرانی داور بخش رقابتی کن شد

گفت‌وگو با ابوالفضل جلیلی، فیلمساز

داعش هیچ غلطی نمی‌تواند بکند

ابوالفضل جلیلی از آن دست کارگردان‌هایی است که افتخاراتش تاثیری در خوش‌مشربی او نگذاشته است. او جایزه اوسلای طلایی جشنواره ونیز، جایزه پلنگ نقره‌ای جشنواره لوکارنو و جایزه بهترین فیلم جشنواره دوربان را به‌دست آورده است. او تجربه دو بار حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم کن را هم در کارنامه دارد. به مناسبت آغاز به کار شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن با او درباره نقش این رویداد سینمایی بر سینمای کشورمان گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم که در زیر می‌خوانید.
کد خبر: ۹۰۳۶۳۰
داعش هیچ غلطی نمی‌تواند بکند

از امروز جشنواره فیلم کن آغاز می‌شود و در این دوره فیلمی از اصغر فرهادی در بخش مسابقه و فیلمی از بهنام بهزادی در بخش جنبی به نمایندگی از سینمای ایران حضور دارد. شما جشنواره فیلم کن را چطور ارزیابی می‌کنید و به نظر شما چه دستاوردی برای سینمای ما می‌تواند داشته باشد؟

جشنواره کن در دنیا حرف اول را می‌زند. به قدری جایزه‌اش معتبر است که در هرجای دنیا یکی بگوید نخل طلای کن را برده یا حتی در این جشنواره شرکت کرده، به احترامش می‌ایستند. این از نظر افتخارات، اما این که چه تاثیری در سینمای ما دارد، باید گفت مشخصا همه دنیا از این صحبت می‌کند که این دو فیلم ایرانی است. به تبع آن راجع به ایران صحبت می‌شود و وقتی از ایران صحبت می‌شود، از سیاست ایران، ایدئولوژی در ایران و سینمای ایران صحبت می‌شود. وقتی از اینها صحبت می‌شود یعنی کشور ایران برجسته و مطرح می‌شود. پس از نظر سیاسی و فرهنگی
بسیار مهم است.

فکر می‌کنید در این دوره فیلم‌های ایرانی چقدر بتوانند در جشنواره کن موفق عمل کنند؟

اصلا نمی‌دانم؛ چون فیلم آقای فرهادی را ندیدم.

به هر حال درباره تازه‌ترین فیلم فرهادی صحبت زیاد است.

از همه فیلم‌ها زیاد صحبت می‌شود. ما چون در ایران هستیم فکر می‌کنیم فقط صحبت از فیلم آقای فرهادی است. جشنواره کن مثل کعبه سینماست. هر فیلمی که به آنجا می‌رود، به آن می‌گویند حاجی. حالا این که حجش قبول شود، با خداست.

داعش تهدید کرده در جشنواره امسال عملیات تروریستی انجام دهد. نظر شما در این‌باره چیست؟

هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

گویا تدابیر شدید امنیتی برای برپایی جشنواره حاکم است.

داعش یکی از بازی‌هایی است که خود این کشورها به آن دامن زدند. داعش یک آلترناتیو است که با آن بخواهند کسی را بترسانند. وگرنه خود ایران می‌تواند داعش را از بین ببرد.

شما خودتان هم تجربه حضور در جشنواره کن را دارید؟

من دو دوره در جشنواره کن حاضر بودم. یکی با فیلم «قصه‌های کیش» و یکی هم با فیلم «گال». البته این برای زمانی است که فیلم می‌ساختم، ولی در حال حاضر متاسفانه غیرمستقیم و محترمانه غیرقابل ساخت هستم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها