اعلام هیئت داوران بخش رقابتی جشنواره کن

یک ایرانی داور بخش رقابتی کن شد

شب/ خارجی/ پاریس/ 22 آبان 94 عشاق جوان دست در دست هم از حال خوش این روزهایشان و آرزوهای بی‌پایان آینده می‌گویند و از این‌که چنین فضای دلپذیری را تجربه می‌کنند، احساس خرسندی زایدالوصفی دارند. زوج‌های پیر هم با خاطرات خوش و گشت و گذار در قاره سبز، گل از گلشان شکفته می‌شود، اما انفجارهای ناگهانی همه چیز را به خاک و خون می‌کشد و از آن فرانسه و پاریس عاشقانه و رویایی که در فیلم‌ها دیده‌ایم، چیزی جز وحشت و کابوس و سیاهی باقی نمی‌ماند.
کد خبر: ۹۰۳۶۲۸
هراس در« کن»

پس از این فرانسه، اروپا و آمریکا که سهم قابل توجهی در داعش‌پروری دارند، حتی یک شب را با خیال راحت سر به بالین نگذاشته‌اند؛ سایه وحشت حتی بر سر جشنواره‌ای معتبر و سینمایی همچون فیلم کن هم سنگینی می‌کند که قرار است از امروز با حضور برخی از مهم‌ترین ستارگان و کارگردانان سینمای جهان آغاز به کار کند. وقتی بتازگی برنارد کازنوو، وزیر داخلی کشور فرانسه از افزایش تهدیدات تروریستی علیه این کشور خبر داد و اعلام کرد که 400 مامور امنیتی ویژه به همراه صدها نیروی پلیس، وظیفه مقابله با حملات احتمالی تروریستی در جریان برگزاری جشنواره کن را به‌عهده دارند، مشخص شد که اوضاع کمی بیش از حد معمول نگران‌کننده است و اگر کمترین کم‌کاری و ناهشیاری در زمینه امنیتی صورت گیرد، قرمزی فرش قرمزِ جشنواره از ما بهتران، بر قرمزی خون ستاره‌های سینمایی دیزالو (برهم نمایی) می‌شود.

به گزارش جام‌جم، در جشنواره سال گذشته فیلم فجر بود که ابراهیم حاتمی‌کیا از وضعیت امنیتی برج میلاد، به عنوان سینمای رسانه و هنرمندان گلایه کرده بود و با خطاب قرار دادن رئیس‌جمهور، خواستار حضور فیلم‌هایی با موضوع مقابله با داعش و گروه‌های تروریستی در جشنواره شده بود. کارگردان فیلم‌های «بادیگارد» و «چ» وجود دستگاه ایکس‌ری (اشعه ایکس) در گیت‌های ورودی جشنواره فیلم فجر را نشانه نزدیک شدن داعش به مرزهای کشور دانسته بود.

درایت و واکنش هوشمندانه نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کشورمان همچون همیشه، نقشه‌ها و توطئه‌های احتمالی تروریست‌ها را نقش برآب کرد که در آستانه جشنواره، تهدیداتی در این زمینه داشتند، اما به نظر می‌رسد با توجه به حملات تروریستی آبان سال گذشته در اروپا و بویژه فرانسه، تهدیدات تازه تروریست‌ها و گروه داعش درباره حملات در جشنواره فیلم کن را باید بیش از پیش جدی گرفت و نیروهای امنیتی فرانسه نباید کوچک‌ترین فرصتی را برای سوءاستفاده خونین و مرگبار در اختیار تروریست‌ها قرار دهند. از این منظر برگزاری امن این دوره جشنواره فیلم کن، آزمونی دشوار برای مسئولان سیاسی و امنیتی فرانسه هم است.

شرایط امنیتی جشنواره کن

وزیر داخلی کشور فرانسه روز دوشنبه شخصا به شهر ساحلی کن در جنوب فرانسه سفر کرد تا جزئیات مسائل امنیتی این شهر را بررسی کند و به مهمانان این رویداد مهم سینمایی اطمینان خاطر دهد که در طول برگزاری جشنواره خطری آنها را تهدید نخواهد کرد. با این حال سایه وحشت و تهدیدات به قدری روی شصت و نهمین دوره این جشنواره سنگینی می‌کند که بعید است خاطر مهمانان با حرف‌های وزیر کشوری آسوده شود که سابقه خوبی در زمینه تامین امنیت حتی برای شهروندانش ندارد، چه برسد به مهمانان خارجی.

مهمانان جشنواره کن که امسال تعداد آنها به 400 نفر می‌رسد، امروز و همزمان با آغاز این رویداد به این شهر می‌آیند، باید پس از عبور از فرش قرمز و پیش از ورود به سالن اصلی کاخ جشنواره، تحت بازرسی شدید و کامل نیروهای امنیتی قرار بگیرند و کیف‌های خود را برای چند بار وارسی آماده کنند. مهمانان بجز دردسرهای بازرسی امنیتی، باید حواسشان به کیف‌قاپ‌های فرانسوی هم باشد که همواره آماده‌اند از خجالت مسافران خارجی و غریبه‌ها دربیایند. چنین وضعیت امنیتی و اضطراری قطعا بر فضای جشنواره فیلم کن تاثیر منفی می‌گذارد و ترس و لرزی همیشگی از امروز تا پایان جشنواره همراه مهمانان و تماشاگران خواهد بود. باید دید این آماده‌باش کامل نیروهای فرانسوی و حضور ثابت متخصصان کشف بمب، می‌تواند نقشه داعشی‌ها و تروریست‌ها را نقش برآب کند یا این بار خبرسازی کن به جای بمب‌های سینمایی، از زاویه سیاسی و امنیتی اتفاق می‌افتد. مسئولان جشنواره کن امیدوارند نیروهای پلیسی که مانورهای اخیرشان را در این رابطه با موفقیت و بدون تلفات پشت سر گذاشتند، موقع عملیات تروریستی واقعی هم جنم دفاعی‌شان را به نمایش بگذارند.

از فرهادی تا دنیرو

شصت و نهمین جشنواره فیلم کن امروز با نمایش تازه‌ترین ساخته وودی آلن، «کافه سوسایتی» آغاز به کار می‌کند. جشنواره‌ای که اصغر فرهادی با فیلم «فروشنده» (مشتری) در بخش مسابقه حضور دارد و فیلم «وارونگی» ساخته بهنام بهزادی هم در بخش نوعی نگاه به نمایش درمی‌آید. کتایون شهابی، پخش‌کننده فیلم‌های ایرانی در عرصه بین‌المللی یکی از داوران بخش مسابقه است؛ ریاست هیات داوران امسال را هم جورج میلر، کارگردان فیلم موفق «مکس دیوانه» به‌عهده دارد. مهمان ویژه این دوره جشنواره کن هم رابرت دنیرو، بازیگر مشهور سینمای جهان است که جدیدترین فیلم او «دست‌های سنگی» هم در این رویداد به نمایش درمی‌آید؛ اثری که او در آن نقش مربی کهنه‌کار مشتزنی را بازی می‌کند.

علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها