در خبرها آمده بود معاون اول رئیس‌جمهور طی ابلاغیه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت، این وزارتخانه و سازمان توسعه تجارت را موظف کرده است تا در سال جاری صادرات غیرنفتی کشور را با ده میلیارد دلار افزایش به حدود 50 میلیارد دلار برسانند.
کد خبر: ۹۰۳۵۹۸

با توجه به این که مجموع صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته بالغ بر حدود 41 میلیارد دلار بوده، این مقدار افزایش صادرات، افزایشی 25 درصدی نسبت به سال گذشته است.

ابتدای سال 94 نیز چنین هدفی برای صادرات در این سال تعیین شد و مسئولان صنعتی و صادراتی کشور 20 درصد افزایش صادرات برای سال 94 نسبت به سال 93 را پیش‌بینی کردند. سال 93 صادرات غیرنفتی کشور به رقم 50 میلیارد دلار رسیده بود و پیش‌بینی مسئولان با افزایشی 20 درصدی، رسیدن به هدف 61 میلیارد دلاری در سال 94 بود که نه‌تنها این افزایش و این هدف محقق نشد، بلکه با کاهشی 16 درصدی نسبت به سال 93 و در مجموع با کاهشی 36 درصدی از هدفگذاری انجام شده به رقم 40 میلیارد دلار رسید. اینک و در ابتدای سال 95 و با تاکید معاون اول رئیس جمهوری، هدف صادراتی سال جاری 50 میلیارد دلار تعیین شده و مسئولان وزارت صنعت مأموریت دارند با افزایش 10 میلیارد دلاری در ارزش صادرات سال جاری به رقم صادراتی سال 93 برسند و جالب این که این امر را هم در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی قلمداد می‌کنند.

به عبارت دیگر در صورت تحقق این وعده، شاخص ارزش صادرات غیرنفتی دو سال عقبگرد خواهد داشت و این یعنی دو سال است که ما در این حوزه توقف وحتی بازگشت به عقب داشته‌ایم بدون این که کسی بازخواست شود یا فرد مسئولی توضیح قانع‌کننده‌ای داشته باشد.

جالب‌تر این که برخی مسئولان دولتی و مرتبط نیز با افتخار از این هدفگذاری یاد کرده و مصاحبه‌هایی برای نشان دادن اهمیت این جهش صادراتی و برنامه‌های خود انجام می‌دهند.

در حوزه‌های مختلف وزارت صنعت، جلساتی برای تعیین اهداف صادراتی هر بخش برگزار شده که بسیار ضروری است. ضروری‌تر این که بالاترین مقام هر بخش، اهداف صادراتی آن حوزه را به همراه راهکارهای رسیدن به آن هدف رسانه‌ای کند تا ضمن آگاهی همگان از اهداف خرد صادراتی کشور، آن مقام مسئول هم موظف به تحقق آن اهداف باشد و در پایان دوره عملکرد صادراتی ایشان قابل ارزیابی و رصد باشد.

سال آینده، سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است و عملکرد امسال مسئولان صنعتی و اقتصادی دولت که قاعدتا نتایج آن در سال آینده در قالب آمار و ارقام رسانه‌ای خواهد شد، تأثیر بسزایی در تصمیم‌گیری‌های مردم و همچنین منتخبان ایشان در مجلس شورای اسلامی و در هنگام انتخاب کابینه و بخصوص تیم اقتصادی دولت خواهد داشت.

علیرضا حائری

کارشناس صنعت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها