مدتی است که عمارتی قاجاری در میدان بهارستان تهران به یکی از مهم‌ترین چالش‌های میراث فرهنگی کشور تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۰۳۴۴۶

به گزارش جام‌جم، عمارت مسعودیه چند سالی است در طرح واگذاری بناهای تاریخی توسط صندوق احیا و بهرهبرداری از اماکن تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شده بود و اکنون با اختلافات مسئولان صندوق احیا و بهره‌بردار این بنا به وضعیت بغرنجی دچار شده است.

عمارت تاریخی مسعودیه که چند سال پیش در مزایده‌ای به یک شرکت خصوصی که از قضا سرمایه‌گذاریهای گسترده‌ای در بخش‌های مختلف اقتصادی و هنری در کشور داشت به مدت 59 سال واگذار شد تا یک مرکز اقامتی از آن بیرون بیاید، شرکتی که به گفته‌ مسئولان صندوق احیا دست‌کم یک سال است برخلاف ضوابط و بندهای قرارداد در این بنای تاریخی عمل میکند .

هفته گذشته بهره‌بردار این عمارت که میگوید برای مرمت آن تاکنون نزدیک به هشت میلیارد تومان هزینه کرده است، جلسه‌ای با حضور اصحاب رسانه برگزار کرد. در پی این ماجرا، مسئولان صندوق احیا از فسخ قرارداد واگذاری این عمارت خبر دادند.

محمدرضا پوینده، مدیرعامل صندوق احیا در تشریح وضعیت پیش آمده برای عمارت مسعودیه گفت: طی پنج سالی که شرکت مذکور بنای تاریخی مسعودیه را در اختیار گرفته، به تعهدات خودش در ازای بندهای مختلف قرارداد که یکی از آنها بحث مرمت است، اقدام نکرده است».

به گفته او، در طول یک سال گذشته بارها به‌صورت کتبی و شفاهی و در جلسات مختلف از شرکت بهرهبردار خواستهایم که بهرهبرداری غیرقانونی از این عمارت را متوقف کنند. متاسفانه این شرکت قسمت‌های مختلف مسعودیه را که هنوز مرمت و استحکام بخشی هم نشده و وضعیت نا بسامانی دارند را مورد بهرهبرداری قرار داده است.

پوینده با بیان این‌که بر اساس نظر کارشناسان فنی هماکنون بهرهبرداری از این عمارت شرایط اسفناکی دارد، افزود: در نهایت در روز شنبه مورخ 18 اردیبهشت با صحنه‌ای مواجه شدیم که از نظر ما غیرقابل باور بود. در حدود 300 نفر هنروری که قرار بود یک رویداد تاریخی را مشابهسازی کنند به محل دیوانخانه و داخل عمارت‌های اصلی رفته بودند که به هیچ عنوان مرمت و استحکامبخشی نشده و با این جمعیت هر لحظه امکان ریزش بنا وجود داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها