این روزها خرمشهر بیش از هر زمان دیگری درد بی‌توجهی را بر تن رنجور خود احساس می‌کند؛ این روزها که سطح خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌هایش مملو از زباله شده و دستی برای تمیز کردن و تامین سلامتی شهروندانش از آستین همت بیرون‌نمی‌آید.
کد خبر: ۹۰۳۴۴۴

خرمشهر غمگین و خسته، خرمشهر بیمار از زخم‌های التیام نیافته دوران دفاع مقدس، خرمشهر تشنه، خرمشهری که هنوز زیبایی گذشته خود را بازنیافته و ساختمان‌های مخروبه در هر کوی و برزن آن خودنمایی می‌کند، از حدود سه ماه پیش تاکنون از کمترین حق خود یعنی رفت و روب معابر و خدمات اولیه شهرداری نیز محروم شده و جای جای آن را تپه‌های زشت و آلوده و متعفن زباله گرفته است؛ زباله‌هایی که چهره شهر را زشت‌تر و سلامت شهروندانش را با تهدید جدی مواجه کرده است.

به گفته شهروندان خرمشهری این زباله‌ها آن‌قدر انباشت شده و در سطل‌های زباله مانده تا سرریز آن به پیاده‌روها و خیابان‌ها کشیده شود و حالا تا چشم کار می‌کند در گوشه و کنار، زباله و شیرابه زباله پاشیده شده و مهمانی بزرگی برای مگس‌ها و پشه‌های خرمشهر بر پا شده است. این شرایط در مناطق قدیمی شهر همچون کوی آریا، حفار و جدیده بیشتر به چشم می‌آید و نگران‌کننده‌تر است و علاوه بر انباشت زباله و انتشار بوی تعفن، تجمع حیوانات موذی و سگ‌های ولگرد را نیز همراه داشته است.

ساکنان این مناطق در گفت‌وگویی که با ایرنا داشته‌اند، می‌گویند که زباله‌هایشان بیش از دو ماه است جمع‌آوری نشده و مراجعه مکررشان در این مدت به دستگاه‌های مسئول نیز تاکنون هیچ نتیجه‌ای دربرنداشته است.

البته شهروندان خرمشهری در این مدت بیکار ننشسته و خود برای نابودی زباله‌ها دست به کار شده‌اند؛ کاری که گرچه گریزی از آن نبوده، اما درعین حال با مخاطراتی نیز همراه است. درواقع ساکنان این شهر برای رهایی از تپه‌های متعفن زباله که روز به‌روز بر ارتفاعشان افزوده می‌شود، در اقدامی خودسرانه به سوزاندن آنها اقدام می‌کنند که علاوه بر ایجاد آلودگی هوا خطرات دیگری نیز همراه دارد، خطراتی همچون آتش گرفتن احتمالی تیرهای برق چوبی که مردم در کنار آنها اقدام به آتش زدن زباله‌ها می‌کنند.

حقوقی نگرفته‌ایم که پرداخت کنیم

شهردار خرمشهر، اما موضوع پرداخت حقوق کارکنان و کارگران شهرداری خرمشهر را یک جریان پیچیده‌ عنوان می‌کند و می‌گوید: هر دستگاهی بویژه شهرداری باید توان ارائه حقوق براساس درآمد خود را داشته باشد، اما در شهرداری خرمشهر حقوق مجموعه را وابسته کرده‌اند و این ‌یک ضعف بزرگ است.

محمدعلی دوایی‌فر در تشریح این مساله اظهار می‌دارد: در زمانی که شهردار پیشین تصدی مسئولیت را به عهده داشته، بخش عمده حقوق کارگران به مجموعه‌های خارج از شهرداری مانند پالایشگاه نفت آبادان و منطقه آزاد اروند گره‌خورده و از آنجا که پالایشگاه نفت آبادان عوارض آلایندگی را که متعهد است به شهرداری پرداخت کند، پرداخت نکرده در نتیجه تامین حقوق کارکنان شهرداری نیز (که بخشی از طریق همان عوارض تامین می‌شود)مختل شده است.

وی با اشاره به این‌که شش میلیارد تومان طلب شهرداری از شرکت نفت آبادان بود که باوجود وعده پرداخت، هنوز وصول نشده است، می‌گوید: مشکل فقط حقوق خالص کارمندان نیست، بلکه سنوات و بیمه کارکنان فعلی و برخی بازنشستگان درگذشته نیز هنوز پرداخت‌نشده که بعضی از این موارد به بیش از ده سال پیش بازمی‌گردد و تلاش ما برای پرداخت کامل این بدهی‌های پراکنده است.

شهردار خرمشهر به نکته دیگری نیز اشاره می‌کند و آن اختلاف با مجموعه مدیریت منطقه آزاد اروند بر سر واگذاری خدمات شهری در مناطق قدیم و زیرمجموعه منطقه آزاد به شهرداری بود که همچنان رفع نشده، اما جلساتی برای حل و فصل آن برگزار شده و طی هفته جاری قرار است قرارداد شهرداری و سازمان منطقه آزاد تکمیل شده و امیدواریم به جمع‌بندی قابل قبولی در این زمینه برسیم.

با این حال در روزهایی که استان خوزستان با چالش تغییر مدیریت در استانداری و همچنین خسارت‌های ناشی از سیل و سیلاب اخیر دست و پنجه نرم می‌کند، باید از دولت خواست توجه ویژه‌ای به این استان کرده و برای مشکلات قدیمی و روزافزون آن فکری بکند.

کارگران شهرداری خرمشهر دستشان خالی است

فهمیدن این نکته که بحران زباله‌ها در خرمشهر از کجا آغاز شد، کار چندان سختی نیست و با کمی کنجکاوی می‌توان فهمید که نبود کارگران زحمتکش شهرداری در محل خدمت و دل به کار نسپاردن آنها موجب انباشت زباله در شهر شده است. اما کارگران نیز بی‌دلیل دست از کار نکشیده و می‌گویند دیگر بیش از این نمی‌توانند بی‌مزد و مواجب کار کنند؛ آنها سه، چهار ماهی می‌شود که نه حقوقی از شهرداری گرفته‌اند و نه نانی به خانه برده‌اند.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها