جوانگرایی؛ برنامه‌ای که از لیگ چهاردهم و به دنبال اجبار باشگاه‌ها مبنی بر استفاده از دست‌کم، هفت بازیکن زیر 23 سال در فهرست 25 نفره خود آغاز شد، در لیگ پانزدهم به بالندگی رسید و این جوانان بودند که سرنوشت بازی‌های حساس و حتی کل لیگ را در طول فصل رقم زدند؛ جوانانی که در روزهای رو به پایان لیگ، حرف اول را می‌زنند و از همین حالا مشتریان برای جذبشان صف بسته‌اند.
کد خبر: ۹۰۳۴۲۸
فوتبال و نیاز به ادامه جوانگرایی

سازمان لیگ دو فصل پیش در حالی این قانون را تصویب کرد که برخی باشگاه‌ها با این استدلال ـ که جوانگرایی با اجبار و تحکم حاصل نشده و باید از بطن یک باشگاه شکل بگیرد ـ با آن مخالف بودند، اما این مخالفت‌ها به جایی نرسید و سازمان لیگ در راهی که پیش گرفته بود، مصمم نشان داد؛ راهی که کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی هم که پیشتر به خاطر بی‌توجهی به لیگ زیر تیغ انتقاد بود، بخوبی حمایت خود را از آن نشان داد و در دیدارهای انتخابی جام جهانی و قبل از آن در جام ملت‌های آسیا، مرد پرتغالی اقبال خود را به جوانان نشان داد تا تیم ملی و لیگ به عنوان دو بال مکمل برای ظهور و بروز یک نسل جدید به فوتبال ایران موثر باشند.

حالا دیگر نه‌تنها خبری از آن مخالفت‌ها و انتقادها نیست که به واسطه اثرات ملموس جوانگرایی بویژه در بخش هزینه جذب بازیکنان بسیاری از باشگاه‌ها خود تمایل دارند با جذب و پرورش بازیکنان جوان هم خودی در لیگ نشان دهند و هم اقدامی اساسی برای تامین هزینه‌های خود بردارند. لیگ پانزدهم 24 اردیبهشت به پایان می‌رسد در حالی که مثل همه فصول گذشته نکات مثبت و منفی بارزی در دل خود داشت؛ نکاتی که بررسی آنها نیازمند کار کارشناسی دقیق و گسترده است تا در صورت امکان با مرتفع ساختن موانع موجود، بتوان در جهت پربار شدن لیگ قدم برداشت. با این حال به اذعان اکثر کارشناسان و ناظران فوتبال کشور یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لیگ پانزدهم همین جوانگرایی بود.

این لیگ را از این نظر می‌توان لیگ متفاوت و رو به جلو نسبت به سال‌های قبل دانست چراکه چندین و چند بازیکن جوان در ترکیب تیم‌های مختلف فراتر از انتظار ظاهر شده و نوید ظهور یک نسل جدید را در فوتبال ایران دادند. این مهم حتی در ترکیب دو تیم پرطرفدار پایتخت کاملا محسوس بود و برانکو و مظلومی، همان طور که کمک شایانی به پروسه جوانگرایی فوتبال ایران کردند، از این جوانگرایی بهره بردند.

اگر بگوییم در لیگ پانزدهم، جوانان حرف اول را در بسیاری از تیم‌ها زدند، بیراه نگفته‌ایم؛ محمدرضا اخباری در تراکتورسازی، روزبه چشمی و امید ابراهیمی در استقلال، محمد انصاری در پرسپولیس، مهدی ترابی در سایپا، برادران محمدی در راه‌آهن که در ادامه میلاد محمدی راهی فوتبال روسیه شد، جوانان استقلال خوزستان و نفت تهران، کنعانی‌زادگان در ملوان و بسیاری بازیکنان جوان در ترکیب دیگر باشگاه‌ها جملگی حاصل این رویکرد بودند؛ رویکردی که قطعا با تغییر و تحول رخ داده در سطح مدیریت فوتبال ایران نه تنها نباید متوقف که باید تقویت بشود چراکه با قرار گرفتن مهدی تاج، رئیس سابق سازمان لیگ در راس فدراسیون فوتبال، انتظاری جز این نمی‌رود.

رئیس جدید فدراسیون فوتبال در دو سال اخیر از این جوانگرایی به عنوان سند افتخار خود یاد کرده است. باید دید حالا که او در راس فوتبال کشور قرار گرفته، سیاست پوست‌اندازی فوتبال ایران را چگونه دنبال خواهد کرد و آیا آن را تسری خواهد داد؟

امید توفیقی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها