تذکرهای کتبی نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی کشور در جلسه علنی دیروز مجلس قرائت شد که از جمله آنها، تذکر 103نماینده به رئیس‌جمهور درباره اجرای برجام بود.
کد خبر: ۹۰۳۱۳۷

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،‌ این نمایندگان در تذکر خود به رئیس‌جمهور، خواستار تعیین ضرب‌الاجل تجدیدنظر در اقدامات داوطلبانه و از سرگیری تمامی فعالیت‌ها در چارچوب ان.پی.تی بر اساس قانون اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام در صورت عدم استرداد دارایی‌های سرقت شده ایران و ادامه شیطنت‌ها و تهدیدها، کارشکنی و عدم پایبندی آمریکا به رفع تحریم‌ها و ایجاد فضای روانی مسموم در اجرای برجام شدند.

در شرح این تذکر آمده است: در حالی که جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات خود یکجا عمل کرده است و قرار بود براساس بندهای 7،13و14 ضمیمه 5 برجام، طرف مقابل به تعهدات خود در بندهای 16 و 17 همان پیوست در روز اجرا عمل کند بدعهدی‌ها، کارشکنی‌ها و ممانعت در اجرای برجام طی سه ماهه گذشته از سوی آمریکایی‌ها مغایر صریح بند 3 قانون اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام است که در فرمان 9 بندی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است.

نمایندگان در این تذکر تصریح کرده‌اند: نظر به این‌که آمریکا بر بدعهدی خود پا می‌فشارد و عملا در رفع تحریم‌ها و مبادلات بانکی و برگشت دارایی‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران، کارشکنی می‌کند و بنا به اظهار رئیس‌کل بانک مرکزی به علت کارشکنی آمریکایی‌ها، برجام تاکنون تقریبا هیچ دستاورد اقتصادی برای ملت ایران در بر نداشته است، شرایط موجود ایجاب می‌کند طی ضرب‌‌الاجل معینی به آمریکایی‌ها اتمام حجت شود که در صورت ادامه کارشکنی‌ها و عادی نشدن مبادلات مالی و بانکی و عدم استرداد دارایی‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران و اعمال تحریم‌های جدید، اقدامات داوطلبانه متوقف و جمهوری اسلامی ایران تمامی فعالیت‌های خود را کمافی‌السابق در چارچوب ان.پی.تی از سر خواهد گرفت.

ارائه گزارش کمیته ویژه دستبرد 2 میلیارد دلاری آمریکا

همزمان با این تذکر، سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه دیروز در خصوص پرونده بررسی دو میلیارد دلار اموال مصادره شده ایران از سوی آمریکا گفت: در این رابطه پیگیری‌های حقوقی توسط دولت در حال انجام است.

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز دیروز در نشست خبری خود درباره پیگیری موضوع دستبرد دو میلیارد دلاری آمریکای به اموال ایران، توضیح داد: کمیته کشوری که برای بررسی این موضوع تشکیل شده بود، جلساتش را برگزار کرد و بررسی‌هایش را انجام داد و نتیجه این بررسی‌ها را به رئیس‌جمهور ارائه کرد.

گزارشی از این بررسی‌ها نیز به جلسه صبح دیروز شورای عالی امنیت ملی ارائه شد که پس از جلسه این شورا، نتیجه بررسی‌ها و اقدامات در قالب بیانیه‌ای منتشر می‌شود.

وی در این نشست یادآور شد: مجموعه دیپلماسی کشور در تلاش است تا مشکلات در مسیر اجرای برجام هر چه سریع‌تر برطرف و امکان استفاده بهینه ایران از نتایج عملی برجام هر چه بیشتر فراهم شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها