یک نکته از این معنی

پایتخت کتاب؛ چرا و چگونه؟

انتخاب پایتخت کتاب، حرکتی با هدف دستیابی به استانداردهای لازم برای معرفی شهری از ایران به عنوان پایتخت جهانی کتاب است. این در حالی است که انتخاب پایتخت جهانی کتاب، توسط نهاد بین‌المللی یونسکو به مولفه‌های متعددی بستگی دارد، همچون فضای کسب و کار ناشران، ترویج فرهنگ کتابخوانی، توجه به زیرساخت‌های فرهنگی از جمله ساخت کتابخانه و توسعه فضاهای رشد برای کتابخوانی.
کد خبر: ۹۰۳۰۷۴

هدف دیگر از انتخاب پایتخت کتاب، افزایش فعالیت‌های پرمخاطب در زمینه کتابخوانی است؛ به نحوی که دستیابی به متوسط نرخ کتابخوانی به عنوان یکی از اولویت‌های تمامی شهروندان ایرانی در نظر گرفته شود.

جلب مشارکت تشکل‌های مردمی و بخش خصوصی در کنار نهادهای دولتی از دیگر آثار و نتایج انتخاب پایتخت کتاب می‌تواند باشد که سرآغاز مسیری جدی و خوش یمن در عرصه کتابخوانی خواهد بود. با این حال، طرح پرسش‌هایی چند و پاسخ به آنها می‌تواند بر اثربخشی این فرآیند بیفزاید.

1-چه کسانی و با چه معیارهایی پایتخت کتاب کشور را بر می‌گزینند؟

2-این معیارها تا چه حد قابل سنجش، اثبات و ابطال است؟

3-پایتخت کتاب ایران تا چه حد اقدامی نمادین بوده و تا چه میزان به مزیت پایتخت بودن که مرکزیت تصمیم‌سازی است، دست یافته است؟

4-در صورت نمادین بودن، اثربخشی این اقدام از حیث رشد آمار کتابخوانی در حوزه جغرافیایی پایتخت کتاب و حوزه‌های همجوار چه میزان ارزیابی می‌شود؟

پاسخ به این پرسش‌ها می‌تواند طرح پایتخت کتاب را در افکار عمومی و رسانه‌ها نهادینه سازد.

پدرام پاکآیین

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها