سی و سومین دوره مسابقات قرآن کریم از فردا در مصلی آغاز می‌شود

رقابت نمایندگان 75 کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن

حضور نمایندگان قرآنی 75 کشور از فردا در تهران، اهدای جوایز 60 میلیون تومانی به نفرات برگزیده، تجلیل از بانوان قرآنی و قرائت چهره‌های شناخته شده و پیشکسوت جهان اسلام، حضور سران سه قوه و افتتاح مسابقات با حضور رئیس‌جمهور، بخشی از خبرهایی بود که روز گذشته از مسابقات قرآن ایران در قالب یک نشست خبری مطرح شد.
کد خبر: ۹۰۳۰۶۷

به گزارش جام‌جم، حجت‌الاسلام علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه روز گذشته به جمع خبرنگاران آمد تا درباره جزئیات سی‌و‌سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ایران سخن بگوید، او در این نشست، قرآن کریم را یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند خواند و گفت: امام خمینی(ره) در وصیتنامه‌اش ذکر کرده‌اند که مقصد همه ما قرآن است. در دوران امام(ره) اهتمام به قرآن بسیار مورد توجه بود و این موضوع در دوران رهبر معظم انقلاب هم مورد توجه قرار گرفته و امروز ایشان به‌عنوان پرچمدار برنامه‌های قرآنی همواره به مسئولان تذکر می‌دهند تا فرهنگ قرآنی را در جامعه نهادینه کنند.

رئیس سازمان اوقاف، برگزاری مسابقات قرآن را یکی از برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران برای ترویج فرهنگ قرآن برشمرد و گفت: هر چند برخی کشورها از نظر سابقه در برگزاری مسابقات از ما قدیمی‌تر هستند، اما نخبگان قرآنی ما طی سال‌های بعد از انقلاب بخوبی توانسته‌اند با نخبگان جهان اسلام رقابت کنند و عناوین متعدی را هم در این زمینه به‌دست بیاورند. مسابقات بین‌المللی قرآن سال به سال با شکوه بیشتری برگزار می‌شود و امسال هم سی‌و‌سومین دوره آن با شعار «یک کتاب، یک امت» از 22 تا 28 اردیبهشت‌ در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) و با حضور نمایندگان بیش از 75 کشور جهان در رشته‌های حفظ و قرائت برگزار خواهد شد.

محمدی از حضور نمایندگان کشورهای مختلف از پنج قاره جهان در مسابقات امسال خبر داد و گفت: امسال از قاره آفریقا 32 شرکت‌کننده، قاره آسیا 23شرکت‌کننده، قاره اروپا 20 شرکت‌کننده، قاره آمریکا دو شرکت‌کننده و قاره اقیانوسیه یک شرکت‌کننده حضور دارند. در مجموع، امسال 130 شرکت‌کننده شامل 57 حافظ، 57 قاری و 16 حافظ روشندل در مسابقات ما حضور پیدا می‌کنند.

او درخصوص هیأت داوران این دوره از مسابقات گفت: امسال 17 داور شامل ده داور خارجی، هفت داور ایرانی و پنج نفر به‌عنوان اعضای هیأت رئیسه در مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی قضاوت می‌کنند و آقایان حامد ولی‌زاده و مجتبی فردفانی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در رشته‌های قرائت و حفظ این دوره از مسابقات هستند.

رئیس سازمان اوقاف درباره برنامه‌های جانبی مسابقات گفت: در این دوره از رقابت‌ها برنامه‌های جانبی درنظر گرفته شده که همایش تجلیل از بانوان قرآنی و برگزاری نمایشگاه جانبی، رونمایی از فراخوان همایش پژوهش‌های قرآنی و رونمایی از جشنواره قصه‌های قرآنی به همراه برپایی محافل انس با قرآن در تهران و شهرهای اطراف از جمله این برنامه‌هاست.

اما نکته‌ای که مورد پرسش خبرنگاران هم قرار گرفت، برگزاری همزمان مسابقات قرآن عربستان با ایران بود، محمدی در این رابطه گفت: در جمهوری اسلامی، یک نکته ممتاز و قابل اتکا وجود دارد که این موضوع در سایر کشورها از جمله عربستان دیده نمی‌شود و آن هم این است که ما پرچمدار عمل به قرآن هستیم، در عربستان سعودی سالانه بیش از ده میلیون قرآن چاپ و در بین مسلمانان توزیع می‌شود یا حتی برنامه‌های مختلفی هم در زمینه قرآن دارند، اما آنها عامل به قرآن نیستند ؛ زیرا نوکر آمریکا هستند و گوش به فرمان استکبار جهانی، به دیگر ملت‌های مظلوم ظلم می‌کنند. با وجود تداخل مسابقات ایران و عربستان، نمایندگان 75 کشور برای حضور در مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی تائید شده‌اند و این نشانه علاقه مندی امت اسلام برای حضور در مسابقات جمهوری اسلامی ایران است.

او در خصوص جوایز این دوره از مسابقات گفت: امسال نفرات برتر رشته‌های حفظ و قرائت قرآن کریم به ترتیب، مبالغ 60، 50 و 40 میلیون تومان جایزه دریافت خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها