رزیتا غفاری از تجربه حضورش در شبکه‌های اجتماعی می‌گوید‌

فقط دنبال ارتباط با مردم هستم

رزیتا غفاری در رشته کارگردانی تحصیل کرده و در این سال‌ها در عرصه‌های سینما، تلویزیون و تئاتر حضور داشته است. مخاطبان تلویزیون او را بیش از هر چیز با بازی در نقش اصلی سریال «شب آفتابی» به خاطر دارند؛ سریالی که چند سال پیش در دهه محرم از شبکه سه سیما پخش شد. غفاری یکی از هنرمندانی است که در فضای مجازی فعال است و از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی با دوستدارانش ارتباط دارد. با او درباره تجربه حضورش در این فضا گفت‌وگو کردیم.
کد خبر: ۹۰۳۰۵۸
فقط دنبال ارتباط با مردم هستم

شما از جمله هنرمندانی هستید که در فضای مجازی فعالیت دارید. هدف اصلی شما برای حضور در این فضا چیست؟

من خیلی از اینترنت استفاده می‌کنم، بخصوص برای پژوهش در مورد کارم از این طریق جستجو می‌کنم و تقریبا یک ساعت در روز را به این کار اختصاص می‌دهم.

در شبکه‌های اجتماعی مجازی چطور؟

در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام هستم. فعالیت من در این شبکه‌ها فقط برای ارتباط با مردم است، چون نمی‌خواهم این ارتباط قطع شود. این فضا باعث می‌شود هم از آنها انرژی بگیرم و هم خودم چیزهایی را که در راستای تفکرم باشد و احساس کنم برای این ارتباط مفید است به اشتراک بگذارم. فکر می‌کنم ادامه این ارتباط میان هنرمندان و مردم خوب باشد.

امکان برقراری این نوع ارتباط میان هنرمندان و مردم پیش از این وجود نداشت. قبلا برای گرفتن بازخورد از مخاطبان کارهایتان چه می‌کردید؟

بله امکان برقراری این نوع ارتباط قبلا فراهم نبود. بیشترین امکان این بود که در فضای خارج از منزل مردم را می‌دیدم و اگر فرصتی پیش می‌آمد با کسی در همین فضای بیرون ارتباط برقرار می‌کردم و حرف می‌زدم. الان کاملا می‌توانم نظر مردم را درباره کارها و عقایدم بدانم و با آنها درباره مسائل مختلف مشورت کنم. به نظرم این بسیار خوب است.

البته مشکل چنین ارتباطی این است که قابل کنترل نیست. در واقع ممکن است بیش از آنچه یک هنرمند بخواهد، مردم به زندگی خصوصی او نزدیک شوند.

نه، به نظرم اتفاقا کاملا قابل کنترل است.

مقصودم این است که در جامعه ما حریم خصوصی معنای ویژه‌ای دارد؛ برای مثال وقتی یک هنرمند ابعاد مختلف زندگی‌اش را به مردم نشان می‌دهد یا مثلا عکسی همراه با خانواده‌اش منتشر می‌کند ممکن است نظراتی دریافت کند که چندان خوشایندش نباشد.

برای من کم پیش آمده و می‌توانم بگویم یک درصد هم نبوده است. البته می‌دانم برای دوستانم خیلی پیش می‌آید. به نظر من کسی که عکس خصوصی خودش را در یک فضای عمومی می‌گذارد باید انتظار داشته باشد نظرات را هم به صورت عمومی بگیرد.

یعنی معتقدید نقش شخص گرداننده صفحه در شکل دهی این ارتباط تعیین‌کننده است؟

صد‌در‌صد و آن شخص نباید ناراحت شود چون خودش خواسته است یک عکس خانوادگی را به اشتراک بگذارد. البته منظورم این نیست که این‌ مجوز برای توهین است؛ بلکه می‌گویم در این شرایط گرفتن نظرات متفاوت تا حدودی قابل پیش‌بینی است. چون مردم از طیف‌های مختلف هستند و نظرات و دید متفاوتی به مسائل دارند.

پس طبق آن چیزی که می‌گویید شما تا به حال با خشونت کلامی در فضای مجازی رو به‌رو نشده‌اید؟

می‌توانم بگویم به لطف خدا از وقتی بازیگر بوده‌ام یعنی از موقعی که بین مردم شناخته شده‌ام، همیشه مورد احترام بوده‌ام. این احترام در فضای مجازی هم ادامه پیدا کرده است که خدا را به خاطرش شکر می‌کنم.

اما این اتفاقات ناخوشایند در فضای مجازی برای دیگران می‌افتد؛ مثل برخوردهایی که با خانم سوسن پرور شد. خود شما هم پستی درباره این موضع منتشر کردید.

آن مورد به خاطر دوستم بود. به‌طور کلی باید بگویم بله، این اتفاق می‌افتد و ما می‌توانیم با تذکری که می‌دهیم به ارتقای سطح فرهنگی مردم کمک کنیم. در واقع ما برای بهتر شدن اوضاع سعی می‌کنیم و امیدوارم این اتفاق بیفتد.

چگونه می‌شود با چنین اظهار‌نظرهای توهین‌آمیز برخورد کرد؟

فکر می‌کنم اگر کسی بخواهد از حد خود تجاوز کند مسلما باید بلاک بشود؛ ولی با دو تا اختلاف‌نظر، برخوردهای اینچنینی نیاز نیست. می‌توان با توضیح دادن برای فرد مشکل را حل کرد. البته نه در حدی که تمام وقتت را بگذاری. در واقع به‌عنوان هنرمند نمی‌توانی این‌قدر برای مردم وقت بگذاری. در حد معقول می‌توان وارد گفت‌وگو شد و از راه‌هایی مثل بلاک کردن و... استفاده نکرد، چون باید بپذیریم هر کس نظر خودش را دارد.

به دلیل همین اتفاقاتی که گفتیم برخی هنرمندان با این که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، اما دید مثبتی به آن ندارند. حس شما چیست؟

حضورم در این فضا و صفحه اینستاگرامم را دوست دارم. باعث می‌شود مردم را بیشتر بشناسم و از آنها انرژی بگیرم. اینها همگی نکات مثبت است. به‌طور کلی ارتباط با مردم را دوست دارم و برایم مهم است به این وسیله مردم را بهتر بشناسم. من پیش از این که صفحه اینستاگرامم را بازکنم شاید این قدر مردمم را نشناخته بودم.

این شناختی که می‌گویید مثبت بوده یا این که می‌توان گفت دیدتان را منفی کرده است؟

هر دو! دیدم واقعی‌تر شده است.

چقدر به نظرهایی که مردم برایتان می‌گذارند، اهمیت می‌دهید؟

خیلی برایم مهم است. یک فرصت کوتاه را در روز برای این کار اختصاص می‌دهم. نظرهای مردم را می‌خوانم و اگر وقت کنم خودم هم برایشان پیغام می‌گذارم. هر چند اجازه نمی‌دهم فضای مجازی خیلی وقتم را بگیرد و زندگی‌ام را مختل کند.

بیشترین نظرها را برای چه پستی گرفتید؟

بیشترین نظرها برای عکس‌هایی است که با همسرم می‎گذارم.

اتفاق جالبی به واسطه شبکه‌های اجتماعی مجازی برایتان افتاده است که بخواهید تعریف کنید؟

پیدا کردن دوستان قدیم مدرسه‌ام و این که متوجه شده‌ام مردم خیلی منتظر بوده‌اند من را در این سال‌ها ببینند. اینها همه اتفاقات جالب و مثبت این فضاست.

فضای مجازی و بخصوص شبکه‌های اجتماعی راهی است که بسیاری برای برقراری ارتباط و شناخت آدم‌های جدید از آن استفاده می‌کنند. شما با یافتن دوستان جدید و آشنایی در شبکه‌های اجتماعی موافقید؟

اصلا و ابدا. اعتقادی به این طریق دوستیابی ندارم. من خانواده‌ام را دارم و اصلا فرصت پیدا کردن دوست مجازی ندارم. این روش نه برای من و نه برای آنها قابل اعتماد نیست. اصلا فکر نمی‌کنم جای مناسبی برای پیدا کردن دوست و شناخت دقیق باشد. ما گاهی دوستان قدیمی داریم که آنها را از نزدیک دیده‌ایم و چند سال ارتباط خانوادگی با هم داشته‌ایم و متاسفانه پس از مدت‌ها به نتایج جدیدی در درباره آنها می‌رسیم چه برسد به این که در این حالت نمی‌توانی کسی را از نزدیک ببینی و ارتباط واقعی داشته باشی.

نوشین مجلسی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها