مرکز مشاوره قوه‌قضائیه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص طلاق و گرفتن مهریه، ارثیه، پس‌گرفتن طلب به پرسش‌های مطرح‌شده در ‌این‌باره پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۹۰۲۸۸۹

23 ساله هستم و 3 سال قبل با پسر دایی‌ام ازدواج کردم و بچه هم ندارم. حدود هفت ماه پیش همسرم من را با خانمی آشنا کرد که بعد فهمیدم با همسرم رابطه نامشروع دارد و رابطه‌شان علنی شد. همسرم من را با اسلحه تهدید کرد که باید رضایت بدهم او را عقد کند؛ ولی من از ترس جانم خانه‌ را ترک کردم. رابطه نامشروع ‌آنها را به دادگاه اعلام کردم و دادگاه پس از بررسی حکم برائت برایشان صادر کرد و پرونده هم مختومه شد. بعد از مدتی صیغه کردند. الان شوهرم ادعا می‌کند که باید نفقه و مهرم را ببخشم تا طلاقم بدهد یا باید با این خانم زندگی کنم. من هم حاضر به این کار نیستم و به مهرم هم احتیاج دارم. کمکم کنید که بتوانم مهریه و طلاقم را بگیرم.

برای شما این امکان وجود خواهد داشت تا از راه‌های متفاوتی از همسر خود جدا شوید؛ اول: به جهت تخلف همسرتان در اخذ اجازه از شما برای ازدواج مجدد، امکان جدایی و برهم زدن ازدواج برای شما وجود خواهد داشت.

دوم: مطابق قانون در صورتی که وضعیتی ایجاد شود که ادامه زندگی را برای شما با مشقت و سختی همراه کند و تحمل آن برای شما مشکل باشد، می‌توانید از دادگاه تقاضای طلاق کنید. در این حالت بعد از اثبات عسر و حرج در دادگاه، آن مرجع می‌تواند مرد را الزام به طلاق کند. مهریه و نفقه حقوق قانونی زن است؛ لذا همسرتان نمی‌تواند شما را مجبور کند تا از این حقوق قانونی خود گذشت کنید و حتی می‌توانید بدون اقدام به طلاق جهت اخذ مهریه و نفقه اقدام کنید. تهدید کردن دیگران مطابق قانون جرم است و در صورت اثبات، مجازاتی تا دوسال حبس در پی خواهد داشت.

زمینی را پدرمان سال 1318 از شخصی طی وکالتنامه‌ای خریده و در همان سال در اداره ثبت به ثبت رسانده است. پدرمان سال 1340 این زمین را در دفترخانه به من فروخت. در همان سال من زمین را مسکونی کرده و در آن زندگی می‌کنم. حالا شخصی آمده و ادعا می‌کند که وکالتنامه جعلی بوده است.این شخص بعد ازفوت پدرش که 87 سال سن داشته این ادعا را مطرح کرده در حالی که پدرش هیچ‌گونه ادعایی نداشته است. لازم به ذکر است، شخصی که پدر ما از او زمین را خریده عموی پدر نامبرده است.

اول، صرف طرح ادعا به معنای این نخواهد بود که آن ادعا صحیح است؛ لذا مدعی می‌بایست ادعای خود را اثبات کند.

دوم، در حین معامله می‌بایست شرایط اساسی و قانونی برای صحت معامله وجود داشته باشد؛ لذا چنانچه در آن زمان هریک از شرایط اساسی صحت معامله وجود نداشته باشد، معامله مورد نظر اثر قانونی نخواهد داشت؛ ولو سال‌های سال از وقوع آن گذشته باشد.

سوم، عدم طرح ادعای جعلی بودن اسناد توسط خود فرد، نافی حق طرح این ادعا توسط ورثه فرد نخواهد بود. لذا وراث به قائم مقامی از متوفی می‌توانند این ادعا را مطرح کنند. در ضمن با توجه به تواریخ بیان شده، اظهارنامه‌های ثبتی موجود در اداره ثبت خود می‌تواند از ادله احراز مالکیتِ مالک اصلی در این رابطه باشد.

مبلغ چند میلیون تومان به حساب یک نفر واریز کردم، اما الان وی حاضر به بازگرداندن مبلغ نیست. تنها رسیدی که دارم رسیدهایی است که کارت به کارت کردم. خواستم ببینم با این رسید‌های عابر بانک می‌توانم قانونی اقدام کنم و حقم را بگیرم؟

ظاهر قانونی بر این است که هر کسی مالی به دیگری بدهد، دین خود را ادا می‌کند؛ بنابراین اگر کسی چیزی به دیگری بدهد بدون این‌که مدیون باشد، می‌تواند با اثبات عدم مدیونیت خویش و اثبات اشتباه در پرداخت، آنچه را که داده پس بگیرد. زیرا مطابق قانون کسی که اشتباهی یا از روی عمد چیزی را که مستحق نبوده دریافت دارد، می‌بایست آنچه را که گرفته به مالک پس دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها