به‌رغم تلاش صادقانه مقامات جمهوری اسلامی برای تهیه مقدمات برگزاری حج تمتع در سال جاری متاسفانه مقامات سعودی ثابت کردند که مایل به همکاری با ایران نیستند. با این‌که در حج تمتع سال گذشته عربستان سعودی در شکل‌گیری حادثه دردناک منا کاملا مقصر بوده، اما مقامات سعودی همچنان از قبول مسئولیت خود در این حادثه شانه خالی می‌کنند.
کد خبر: ۹۰۲۸۴۴
عربستان و کارشکنی در روند حج

اگر چه بر اساس یک تعریف موجود و یک قانون نانوشته موضوع حج باید خارج از مسائل سیاسی میان کشورهای اسلامی مورد توجه گیرد، اما رژیم آل‌سعود بویژه طیف سیاسی وابسته به وهابیت درصدد گروکشی از مراسم حج هستند.

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون رژیم عربستان همواره تلاش داشته تا مسائل سیاسی را در مناسک حج دخالت دهد و هر سال پیش‌شرط‌هایی برای ایران تعیین کند.

حوادث اخیر در حوزه روابط سیاسی ایران و عربستان هر چند باید در چارچوب سیاسی مورد تجزیه وتحلیل قرار گیرد، اما عربستان از حوادث پیش‌آمده برای منع ایرانیان از انجام مناسک حج عمره سال جاری استفاده می‌کند.

شرایط غیرقابل قبول مقامات عربستان وکارشکنی این کشور در دادن روادید ورود به متقاضیان حج تمتع سال جاری نشان می‌دهد که عربستان برخلاف نص صریح قرآن درصدد منع مسلمانان ایرانی از انجام فرایض حج برآمده است.

در چنین فضایی جمهوری اسلامی ایران باید از رهگذر رایزنی با کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، درخواست نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی برای بررسی موضوع کارشکنی عربستان در روند برگزاری حج تمتع را قویا مطرح کند.

سازمان همکاری‌های اسلامی ماموریت دارد در صورت بروز اختلاف میان کشورهای اسلامی از ظرفیت و امکانات خود برای حل اختلافات استفاده کند.

قطعا عربستان سعودی به‌دلایل سیاسی تا زمان برگزاری حج تمتع از دادن روادید به متقاضیان ایرانی حج تمتع خودداری خواهد کرد و به نظر نمی‌رسد که ایرانیان بتوانند در حج تمتع شرکت کنند.

از این رو موضوع حج باید در مدار توجه سازمان همکاری‌های اسلامی قرار گیرد و یک کمیته داوری در درون این سازمان برای پیگیری امور مسلمانان متقاضی شرکت در حج عمره و تمتع تشکیل شود.

همچنین موضوع تشکیل یک کمیته اجرایی برای نظارت بر امور حج باید از سوی ایران به‌طور جدی دنبال شود تا در پرتو آن ایران مانع ادامه کارشکنی عربستان در مسائل حج بشود.

حسن هانی زاده - کارشناس مسائل غرب آسیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها