توفان تغییر و تحولات در ساختار و ترکیب هیات حاکمه عربستان سعودی که از زمان روی کار آمدن سلمان‌بن عبد‌العزیز آغاز شده بود،‌ روز شنبه به اوج خود رسید و وزیران نفت و حج برکنار شدند. این را می‌توان نخستین قدرت نمایی محمد‌بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع در برابر محمد‌بن نایف‌ آل‌سعود، ولیعهد و وزیر کشور عربستان و خیز بلند بن‌سلمان برای طرح تحول اقتصادی 2030 برشمرد.
کد خبر: ۹۰۲۶۴۲

چشمنوازترین اقدام، ایجاد یک وزارتخانه جدید انرژی، صنعت و منابع طبیعی تحت ریاست خالد الفالح، رئیس شرکت دولتی نفت آرامکو بود. وی جایگزین وزیر نفت 80 ساله، علی النعیمی، مسئول سیاستگذاری انرژی در بزرگ‌ترین شرکت صادرکننده نفت در جهان از سال 1995 شد.

اما تغییرات عمده‌ای نیز در رهبری اقتصادی صورت گرفت؛ ماجد القصبی به عنوان رئیس جدید وزارت تجارت و سرمایه‌گذاری و احمد الخلیفی به عنوان رئیس آژانس مالی عربستان یا به عبارتی بانک مرکزی موسوم به «سما» انتخاب شد.

این تغییرات که با صدور برخی احکام سلطنتی اعلام شد، فراتر از تغییرهای پیشین سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه سالخورده عربستان بود که از ژانویه سال گذشته به قدرت رسیده است. همچنین این اقدامات ملک سلمان به منزله تائید برنامه اصلاحات اقتصادی پسرش به‌شمار می‌رود.

برنامه شاهزاده محمد بن‌سلمان به‌عنوان تجدیدنظر گسترده در مسیر کلی حرکت دولت و اقتصاد عربستان ارائه شده که عربستان را برای آینده‌ای بدون وابستگی به درآمدهای نفتی آماده خواهد کرد. عملیاتی شدن این طرح نشان از حمایت پادشاه عربستان از طرح‌های فرزند خود و شاید برنامه‌ای فراتر از یک تحول اقتصادی باشد.

قدرت‌یابی بیش از حد بن‌سلمان از زمان پادشاهی پدرش، سعودی‌ها را شگفت‌زده کرده است. این مساله سبب شده تا گمانه‌زنی‌ها در باره آینده تقسیم قدرت در عربستان بسیار شود و برخی بر این باورند که رقابت بن سلمان و بن نایف می‌تواند این کشور را در لبه پرتگاهی بزرگ قرار دهد و ظاهرا این موضوع هم‌پیمانان غربی عربستان را هم به این موضوع حساس کرده است.

مجتهد، فعال توئیتری معروف عربستان که به انتشار اخبار محرمانه آل‌سعود معروف است، می‌گوید: جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دیدار اخیر خود با بن سلمان به وی گفته که محمد بن‌نایف، ولیعهد سعودی، خط قرمز آمریکاست. گفته می‌شود آمریکا پیشتر درباره هرگونه اقدام نسنجیده از سوی بن‌سلمان نسبت به کنار گذاشتن بن‌نایف هشدار داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها