کارمندان ساعت‌ها پشت رایانه می‌نشینند. هر از گاهی با گوشی‌های هوشمند خود پیام ارسال می‌کنند و ایمیل، سایت‌های مختلف و انواع شبکه‌های اجتماعی را چک می‌کنند.
کد خبر: ۹۰۲۰۶۹

همه اینها نشان از آن دارد که فناوری‌های نوین در زندگی و امور روزمره ما آن‌قدر نفوذ کرده که تقریبا جزء جدایی ناپذیر آن شده است، اما در کنار همه خوبی‌هایی که این قبیل فناوری‌ها برای بهبود وضعیت کاری و راحت‌تر شدن بسیاری از فرآیندها به همراه دارد، سلامت انسان را تا حد زیادی تهدید می‌کند و خطرات زیادی به دنبال دارد.

مشکلات چشمی

هنگام کار با رایانه و تلفن‌همراه، چشم‌ها بیشترین عضوی است که با آن در ارتباط است و از این‌رو، در معرض خطرات بیشتری قرار می‌گیرد. «سندرم دید رایانه‌ای» یکی از مشکلاتی است که به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در برابر صفحه نمایشگر گوشی یا رایانه ایجاد می‌شود و با علائمی چون خستگی چشم، تاری دید و خشکی چشم خود را نشان می‌دهد.

اما این مشکل راه‌حلی هم دارد و می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد. باید به خاطر داشته باشید که هنگام کار با رایانه و تلفن‌همراه پلک زدن را فراموش نکنید اما معمولا با خیره شدن به صفحه نمایشگر، پلک زدن را فراموش می‌کنیم. برای حل مشکل خشکی چشم می‌توانید از قطره‌های اشک مصنوعی استفاده کنید. محققان مایوکلینیک قانونی را برای کار با فناوری‌های نوین در نظر گرفته‌اند که به قانون 20ـ 20ـ 20 شناخته می‌شود. به این معنا که هر 20 دقیقه، به مدت 20 ثانیه، به فاصله 20 فوت از گوشی یا رایانه دور شوید. فاصله قرار گرفتن چشم‌ها از صفحه نمایش رایانه بسیار اهمیت دارد به طوری که مناسب‌ترین فاصله از آن بین 20 تا 40 اینچ است. نور محیط نیز باید کافی باشد. همچنین ماساژ ماهیچه‌های اطراف چشم از خستگی و فشار وارد به چشم خودداری می‌کند.

کاهش شنوایی

استفاده از گوشی و آیپاد و انواع دستگاه‌های پخش موسیقی که این روزها رونق فراوانی گرفته، گوش‌ها را تهدید می‌کند و می‌تواند باعث کاهش شنوایی و حتی زنگ زدن گوش شود. سلول‌های مویی حساس در گوش داخلی به دلیل آسیب وارده دیگر رشد نمی‌کنند و به شنوایی فرد لطمه وارد می‌شود.

برای جلوگیری از بروز آسیب به گوش حین گوش کردن به موسیقی یا هر فایل صوتی با فناوری‌های نوین، بهتر است صدای آن را کم کنید. اگر اطرافیان‌تان قادرند آنچه را گوش می‌کنید بشنوند، بنابراین، آن صدا به حدی است که می‌تواند به گوش شما آسیب وارد کند. تا جایی که می‌توانید در معرض صدای بلند قرار نگیرید. گاهی صداهای ملایم نیز وقتی به مدت زیاد به گوش برسند باعث آسیب می‌شوند. محققان معتقدند روزی یک ساعت استفاده از هندزفری با صدای متوسط هم ممکن است به شنوایی آسیب وارد کند.

کشیدگی ماهیچه گردن

زمانی که هنگام نگاه کردن به گوشی یا رایانه به جلو خم می‌شوید، سر، دیگر تحت حمایت ستون مهره‌ها قرار ندارد که طبیعتا کششی را روی ماهیچه‌های گردن وارد می‌کند. این کشش گاهی موجب درد و سردردهای تنشی می‌شود. استفاده از لپ‌تاپ از دیگر معضلاتی است که فرد هنگام نگاه کردن به آن معمولا گردن را در حالت نامناسبی قرار می‌دهد و به جلو خم می‌شود.

از سوی دیگر، قرار دادن گوشی بین گردن و شانه، با این که راهی برای صحبت کردن هنگام مشغول بودن دست‌هاست، اما فشار بسیار زیادی به گردن وارد می‌کند. هنگام کار با رایانه، روی صندلی یک وسیله حمایتی قرار دهید تا بدن شما را در وضعیت مناسبی قرار دهد. برای خودداری از نگاه کردن مدام به سمت پایین، لپ‌تاپ را بالاتر بیاورید تا گردن در زاویه مناسبی قرار گیرد. حین کار ورزش‌هایی را انجام دهید تا خستگی ماهیچه‌های گردن را برطرف کند و بین فواصل کار استراحت کنید. موقعی که از درد ماهیچه گردن رنج می‌برید، از کمپرس یخ یا گرم استفاده کنید.

نشستن‌های طولانی مدت

مطالعات نشان می‌دهد که نشستن‌های طولانی مدت در طول روز و ساعت‌ها کار با رایانه و تلفن‌همراه خطر ابتلا به چاقی، دیابت، حمله قلبی، کلسترول و فشار خون بالا و حتی سرطان را افزایش می‌دهد. محققان دانشگاه کارولینای جنوبی معتقدند مردانی که هفته‌ای 23 ساعت پشت فرمان اتومبیل یا صفحه خودرو یا مانیتور می‌نشینند در مقابل مردانی که تنها هفته‌ای 11 ساعت در حالت نشسته فعالیت انجام می‌دهند، 64 درصد بیشتر در معرض مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی قرار دارند.

پزشکان بر این باورند که حتی وقفه‌های کوتاه بین کار و ایستادن به هر بهانه‌ای می‌تواند خطرات ناشی از نشستن‌های طولانی را کاهش دهد. هر روز مسیری را تا محل کار پیاده راه بروید و از هر موقعیتی برای ایستادن و راه رفتن استفاده کنید.

آکنه‌های پوستی

برخی تحقیقات حاکی است گوشی‌های تلفن‌همراه مملو از باکتری‌های آلوده‌ای هستند که باعث تجمع چربی‌های پوست می‌شوند که نتیجه آن شکل‌گیری جوش‌های برجسته روی گونه‌ها و چانه است. بنابراین سعی کنید تا حد امکان از بلندگو یا هندزفری گوشی برای صحبت کردن استفاده کنید تا کمترین تماس گوشی با پوست برقرار شود.

التهاب تاندون‌های انگشتان

استفاده از انگشتان هنگام کار با تلفن همراه و تایپ کردن آسیب جدی به تاندون انگشت‌ها وارد می‌کند و التهاب آن را به دنبال دارد. این مشکل بویژه در گوشی‌هایی که دارای دکمه هستند و کاربر مجبور است برای تایپ کردن، دکمه‌ها را لمس کند، بیشتر رخ می‌دهد.

تشعشعات تلفن‌همراه

گوشی‌های تلفن‌همراه به طور مداوم تشعشعاتی از خود ساطع می‌کنند که از طریق بدن کاربر جذب می‌شود و برای بدن مضر است. هر چه میزان استفاده از گوشی بیشتر می‌شود، خطرات ناشی از تشعشعات و احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها افزایش می‌یابد.

درد مچ دست

یکی از شایع‌ترین مشکلات کار با گوشی‌های تلفن‌همراه ایجاد سندرم کانال کارپال است که به‌دنبال درد مچ دست ناشی از تایپ کردن زیاد با گوشی رخ می‌دهد. استراحت دادن به دست‌ها حین کار مانند چرخاندن و ورزش دادن مچ دست می‌تواند تا حدی از بروز مشکل جلوگیری کند.

ناباروری ناشی از وای‌فای

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد تشعشعات از اینترنت وای‌فای در صورت نزدیکی رایانه یا لپ‌تاپ به ناحیه ران، خطر مرگ اسپرم‌ها و در نتیجه کاهش احتمال باروری در مردان افزایش می‌یابد.

سردردهای ناشی از فناوری

نگاه کردن مداوم به صفحه رایانه یا گوشی باعث فشار وارده به چشم‌ها و در نتیجه سردرد و تاری دید می‌شود. از این رو، محققان توصیه می‌کنند که‌ کاربران هر نیم تا یک ساعت به چشم‌ها استراحت دهند و به نقطه‌ای دور نگاه کنند تا فشار از روی ماهیچه‌های چشم برداشته شود.

ندا اظهری
منبع: digitalresponsibility

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها