آیا صدای بم‌تر، بدنی پرموتر، عضلاتی بیشتر و بدنی کم‌چرب مزیتی برای مردان نسبت به زنان است؟ این دیدگاه گرچه هنوز هم در بسیاری از کشورهای در حال توسعه طرفداران فراوانی دارد، اما دیرزمانی‌ست که اشتباه بودن‌اش ثابت شده.
کد خبر: ۹۰۰۵۹۰
تفاوت‌های عمده زنان و مردان

به گزارش جام جم آنلاین، برخی از تفاوت های فیزیولوژیک زنان و مردان را در این مطلب میتوانید مطالعه کنید:

تفاوت‌های عمده زنان و مردان

آیا صدای بم‌تر، بدنی پرموتر، عضلاتی بیشتر و بدنی کم‌چرب مزیتی برای مردان نسبت به زنان است. این دیدگاه گرچه هنوز هم در بسیاری از کشورهای در حال توسعه طرفداران فراوانی دارد، اما دیرزمانی‌ست که اشتباه بودن‌اش ثابت شده.

قد بلندتر مردان

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌ها میان زن و مرد انداز‌ه‌های بدن آن‌هاست. مردها در حالت معمول ۱۰ سانتی‌متر بزرگ‌تر از زنان هستند. مردان همچنین دست‌ها و پاهایی بزرگ‌تر از زنان دارند و ارگان‌های درون بدن‌شان نیز بزرگ‌تر از زنان هستتند.

قلب ‌و سیستم قلبی-عروقی

مردان در حالت عادی قلب ‌و سیستم قلبی-عروقی‌شان بزرگ‌تر از قلب ‌و سیستم قلبی-عروقی زنان است. این تفاوت به هنگام ورزش به خوبی مشخص می‌شود. به همین جهت است که مردان در ورزش‌های استقامت توانایی بیشتری نسبت به زنان دارند.

هورمون‌ها

هورمون‌ها در میان مردان و زنان متفاوت است. مردان به خاطر برخورداری از هورمون تستوسترون به نسبت زنان صدای بم‌تر، بدنی پرموتر و کم چربی‌تر و عضلات بیشتری دارند.

بدن عضلانی مردان

مردان این امکان را دارند که با ورزش به سرعت بدنی عضلانی به دست آورند و چربی‌شان را به سرعت کاهش دهند. بدن‌سازی در بهترین حالت بین سال‌های ۲۰ تا ۳۰ انجام می‌شود. در این سنین مردان حدود دوبرابر زنان بدن‌سازی می‌کنند.

رفتار خشن ‌مردان

اگرچه تاثیر هورمون ها هنوز به اثبات نرسیده اما آنچه مسلم است رفتار خشونت‌آمیز بیشتر از جانب مردها صورت می‌گیرد تا زنان.

مغز بزرگ‌تر نوزادان پسر

مغز نوزادان پسر به هنگام تولد حدود ۲درصد بزرگ‌تر، و ۱۲ درصد سنگین‌تر از مغز نوزادان دختر است. این در حالی است که نسبت وزن مغز به اندازه بدن در مردان و زنان ثابت می‌ماند.

رابطه بزرگی مغز و درجه هوش

بزرگی مغز به هیچ وجه نشان‌دهنده هوش بیشتر نیست. مغز زنان به رغم کوچک‌تر بودن دارای سلول‌هایی است که خون بیشتری به آنها می‌رسد و مناطق فعال‌شان نیز بیشتر است.

حساسیت بیشتر زنان

ساختار متفاوت مغز سبب می‌شود که زنان حساسیت بیشتری نسبت به مردان داشته باشند و در گفت‌وگو‌ها بهتر بتوانند حرکات و حالات چهره مخاطب را تفسیر کنند. بسیاری از زنان عواطف و احساسات خود را با وضوح بیشتری نسبت به مردان نشان می‌دهند.

زنان و کارهای ظریف

زنان در انجام کارهای ظریف از مردان تواناترند. آنها در بافندگی و نقاشی ذوق بیشتری از خود نشان می‌دهند. البته این موضوع هیچ رابطه‌ای به کوچک‌تر بودن انگشتان‌آنها نسبت به مردان ندارد.

قوای بویایی، چشایی و بساوایی قوی‌تر زنان

به نظر می‌رسد که زنان قوای بویایی، چشایی و بساوایی (لامسه) قوی‌تری نسبت به مردان دارند و به همین جهت است که می‌گویند زنان حساس‌تر از مردان هستند.

قدرت در ارتباط با یافتن مکان

اما قدرت مردان در ارتباط با یافتن مکان و دقت در ارزیابی حرکات از زنان بیشتر است. مردان همچنین نورهایی با فرکانس بالا را نیز بهتر از زنان تشخیص می‌دهند.

قدرت محاسبه بیشتر در مردان

طبق آمارها مردان به شهری غریب زودتر از زنان عادت می‌کنند. آنها مسیری از پیش تعیین شده بر روی نقشه را نه تنها سریع‌تر و با خطایی کمتر از زنان متوجه می‌شوند، بلکه در بیشتر موارد می‌توانند مسافت گذر کرده را نیز بهتر از زنان اندازه‌گیری کنند.

سفرهای احساسی

معمولا زنان پس از هرسفر بهتر از مردان به یاد دارند که در کدام بخش آن سفر دیدنی‌های جذابی چون پل‌ها یا جنگل‌های زیبا وجود داشته‌اند. مکان‌یابی زنان در شهرهای بزرگ برمبنای ساختمان‌های مشهور است، نه جهت‌یابی در ابعاد فضایی.

قدرت به خاطر سپردن قوی

می‌خواهید شماره تلفنی را یادداشت کنید یا آدرسی را بنویسید و وسیله‌ای برای نوشتن در اختیار ندارید؟ برمبنای آمارهای موجود زنان بهتر از مردان می‌توانند اسامی، اعداد و محتوای یک متن را به یاد بسپارند.

پوست و انعطاف‌پذیر زنان

زنان به طور متوسط دارای پوستی نازک‌تر و انعطاف‌پذیرتر از مردان هستند. پوست انعطاف‌پذیر زن این مزیت را دارد که در دوران بارداری به شدت کش بیاید. البته این موضوع سبب می‌شود که زنان بیشتر از مردان از سلولیت رنج ببرند.

لگن پهن‌تر

تفاوتی دیگر: لگن زن حدود ۳/ ۱ سانتی متر پهن‌تر از لگن مردان است. این پهنای بیشتر به دلیل بارداری زن است و این که ورودی لگن باید در هنگام تولد نوزاد به اندازه کافی بزرگ باشد تا سر نوزاد به راحتی از بدن زن خارج شود.

مجاری ادراری

مجاری ادرار زنان، به طور متوسط ۳ تا ۵ سانتی‌متر است. این مجاری در مردان ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر یعنی حدود پنج برابر طولانی‌تر است. به خاطر طولانی‌تر بودن مجاری ادرار مردان امکان نفوذ باکتری‌ها به دستگاه ادراری ‌و عفونت آن در مردان کمتر از زنان است.

طول عمر بیشتر زنان

طول عمر زنان حدود پنج سال بیشتر از مردان است. در آلمان طول عمر متوسط مردان ۷۷ سال و طول عمر متوسط زنان ۸۲ سال است. یکی از دلایل تفاوت طول عمر، به احتمال زیاد وجود شمار بیشتر مردان سیگاری به نسبت زنان است.

چاقی بیشتر مردان

یکی دیگر از دلایل تفاوت طول عمر در میان زنان و مردان نیز این واقعیت است که شمار مردان چاق به نسبت زنان چاق بسیار بیشتر است. مردان افزایش وزن را راحت‌تر می‌پذیرند تا زنان.

مراجعه بیشتر به پزشک

زنان بسیار بیشتر از مردان به پزشک مراجعه می‌کنند. مردان اما با خوردن دارو از مراجعه به پزشک سرباز می‌زنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها