افزایش غیررسمی قیمت نان در بازار

کلید گرانی نان برای چندمین بار زده شد

برای چندمین بار طی دو سه سال اخیر، کلید گرانی نان زده شد. گرچه دولت هنوز تصمیم جدید خود را درباره قیمت نان اعلام نکرده، اما برخی نانوایان آزادپز، قیمت را به بهانه خرید آرد گران‌تر، بالا برده‌اند و برخی نانوایان دولتی هم وزن چانه‌ها را کم کرده‌اند.
کد خبر: ۹۰۰۴۱۹

به گزارش مهر، برخی نانوایان آزادپز که از قیمت‌گذاری دولتی تبعیت نمی‌کنند، قیمت را بالا برده‌اند تا دخل و خرجشان با هم همخوانی داشته باشد. نان را هم البته کیفی‌تر از نانوایان دولتی می‌فروشند. از سوی دیگر، برخی نانوایان دولتی هم به نوعی وزن چانه‌ها را به صورت نامحسوس کم کرده‌اند و نانی که از تنور یک نانوای دولتی‌پز بیرون می‌آید، ممکن است باریک‌تر و نازک‌تر از نانی باشد که همتای دولتی‌اش در نانوایی دیگر در محله‌ یا خیابانی دیگر پخت می‌کند.

گزارش‌های میدانی نشانگر این است که در برخی محله‌های تهران، قیمت نان افزایش یافته و البته این افزایش قیمت بیشتر در مورد نانوایان آزادپز محسوس است که به هرحال به لحاظ قیمت نباید به کسی هم پاسخگو باشند، اما در نانوایی‌های دولتی، کاهش وزن چانه، جبران افزایش قیمت گندم و آرد را کرده است. ممکن است برخی بگویند که آرد به قیمت دولتی در اختیار این نانوایان قرار می‌گیرد و تاکنون هم آرد از سوی دولت به صورت رسمی گران نشده است، اما نانوایان می‌گویند که آرد دولتی کیفیت لازم را ندارد و بنابراین باید آرد آزاد هم بخرند تا بلکه نانشان خریدار داشته باشد و بتوانند مشتریان خود را نگه دارند.

سال گذشته که قیمت مصوب هر قرص نان سنگک با وزن چانه خمیر 667 گرم، 800 تومان بود، برخی نانوایی‌های دارای آرد دولتی در کنار فروش نان سنگک به نرخ مصوب مذکور اما با وزن کمتر، فروش نان سنگک کنجدی به نرخ 1500 تومان را نیز در دستور کار قرار داده‌ بودند؛ موضوعی که در برخی نانوایی‌های بربری نیز رایج شده و نرخ 650 تومانی مصوب این نوع نان با وزن چانه 600 گرمی را به 1200 تومان افزایش داده بود. در سایر انواع نان سنتی مانند تافتون و لواش، کاهش وزن چانه خمیر و کم فروشی، رواج بیشتری داشت.

اکنون هم قیمت هر قرص نان سنگک در برخی نانوایی‌های آزادپز به 2000 تا 2500 تومان هم رسیده و البته ضایعات کمتری نسبت به نان‌های دولتی دارد و کیفیت نان اندکی بیشتر است. مردم هم در مناطق شمالی شهر تهران در مقابل خرید نان به این قیمت هم مقاومت نمی‌کنند، چراکه هم مشکلی در خرید نان به این قیمت ندارند و هم این‌که نان در سبد مصرفی آنها نقش چندانی ندارد. قیمت بربری بین 1200 تا 1500 تومان هم عرضه می‌شود که نانوا، دلیل آن را کنجد دورو و بالا رفتن کیفیت می‌داند.

به هرحال باید دید که دولت چه نظارت و برنامه‌ای برای نانوایی‌های دولتی و آزادپز دارد و خود چه تصمیمی برای افزایش یا تثبیت نرخ مصوب نان در نانوایی‌های دولتی خواهد داشت.

آرد ارزان هم شده

در همین باره، معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان این‌که در سال جاری قیمت آرد مصرفی نانوایان آزادپز 10 درصد کاهش یافته است گفت: هیچ نانوایی به‌بهانه افزایش قیمت آرد، اجازه بالا بردن قیمت نان خود را ندارد.

حسن عباسی معروفان در گفت‌وگو با تسنیم، ضمن بیان این‌که هیچ‌گونه افزایش قیمتی در نان‌های مصرفی مردم در کشور وجود ندارد اظهار کرد: قیمت مواد اولیه آرد گران نشده است بلکه برای نانوایی‌های آزادپز نرخ آرد دریافتی 10 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: آردی که نانوایان آزادپز تا دو ماه قبل 950 تا هزار تومان خریداری می‌کردند، اکنون توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران 900 تومان به آنها فروخته می‌شود که در واقع نرخ آرد آنها 10 درصد کاهش یافته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها