قطار لیگ پانزدهم در حالی چندصدمتر پایانی خود را می‌پیماید که فارغ از هر نتیجه‌ای که در آخرین ایستگاه رقم بخورد و این که جام قهرمانی به چه رنگی درآید، یکی از نکات ماندگار این لیگ مرد کروات و تیمش است؛ پرسپولیس برانکو!
کد خبر: ۸۹۹۸۶۸

تابستان گذشته وقتی پرسپولیس در راه یک لیگ دیگر قدم گذاشت، خوشبین‌ترین هوادار این تیم هرگز تصور نمی‌کرد تیم جوان برانکو مدعی قهرمانی باشد؛ چرا که سرخ‌ها در فصل نقل و انتقالات بی‌سر و صدا بودند و آنچنان که هوادارانش انتظار داشتند نتوانستند ستاره‌های پرطمطراق را جذب کنند. این وضع مانند ریختن آب سردی بر پیکر هواداران دو‌آتشه این تیم بود. این شرایط وقتی به اوج خود رسید که تیم برانکو در شش هفته ابتدایی لیگ فقط چهارامتیاز اندوخته داشت. با این حال پروفسور از قهرمانی تیمش می‌گفت!

تیم برانکو البته به دلیل زیبا بازی کردن، رضایت خاطر گروهی از هوادارانش را جلب کرده بود، اما امتیاز از دست دادن‌های پیاپی این تیم که همزمان شده بود با صید‌های سه امتیازی استقلال، روز‌ به روز هواداران پرسپولیس را مایوس‌تر می‌کرد. خبری از دروازه‌بان مطمئنی چون سیدمهدی رحمتی در چارچوب دروازه سرخ‌ها نبود، سیدجلال حسینی مدافع تنومند ملی‌پوش هم جایی در افکار برانکو نیافت و در میانه میدان هم خبری از یک بازیساز در حد و اندازه‌های محمد نوری نبود. همه اینها را وقتی هوادار پرسپولیس کنار چند سال سابقه ناکامی این تیم در لیگ می‌گذاشت بیش از پیش دلزده می‌شد. با این همه، برانکو در نقش سکانداری با تجربه، بخوبی در امواج سهمگین انتقاد و یاس شکل گرفته تیمش را هدایت می‌کرد. او در حالی از قهرمانی و مدعی بودن تیمش می‌گفت که باد به پرچم آبی می‌وزید و فقط طعنه سنگین مظلومی، سرمربی تیم رقیب بود: «پرسپولیس که الان در جدول، رقیب ما نیست! رقبای ما تیم‌های دیگر هستند.»

با این همه، برانکو با قدرت به کارش ادامه داد و همان جوانانی را که کسی روی آنها حساب نمی‌کرد در ادامه با بازیکن باتجربه‌ای چون محسن مسلمان هماهنگ و هماهنگ‌تر ساخت و تیم یکدست با فوتبال چشمنوازش را در هفته‌های میانی نیم فصل نمایان کرد و اوج هنر خود را در دربی نشان داد.

در باب دلایل کامیابی و محبوبیت تیم برانکو نکته‌های بسیاری گفته شده است؛ از جوانگرایی، نظم تیمی، مقابله با حاشیه‌ها و حمایت‌های مدیریتی گرفته تا دستیاران کم ادعای روی نیمکت و همچنین عامل روحی ـ روانی در گذشت کاپیتان تیم که به انسجام بیشتر انجامید. همه اینها دلایلی بود که به تناوب از طرف کارشناسان و ناظران مطرح شده است.

در این میان اگر آخرین قهرمانی پرسپولیس در لیگ در فصل هفتم و ضربه سر سپهر حیدری به عنوان یکی از روزهای ماندگار تاریخ این باشگاه یاد می‌شود مطمئنا تیم برانکو حتی اگر در بازی‌های باقیمانده نتواند از پس تیم‌هایی چون نفت تهران، گسترس فولاد و راه‌آهن برآید و دستش از قهرمانی کوتاه بماند بازهم در دفتر خاطرات پرسپولیس ماندگار است. همچنان که تیم مصطفی دنیزلی برای همیشه در ذهن پرسپولیسی‌ها نقش بسته، ولو این که دنیزلی هم نتوانست پرسپولیس را قهرمان کند.

امید توفیقی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها