وزیر کشور: 17 میلیون نفر واجد شرایط شرکت در مرحله دوم انتخابات مجلس هستند

تکمیل پازل بهارستان در انتظار آرای 10 اردیبهشت

دو روز مانده تا برگزاری مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس دهم، فضای انتخابات در حوزه‌هایی که تکلیف آنها در دور اول مشخص نشده، داغ است و علاوه بر تبلیغات نامزدها، نشست‌های انتخاباتی با حضور فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا بر تب انتخابات افزوده است.
کد خبر: ۸۹۹۲۷۵

در این مرحله از انتخابات که جمعه برگزار می‌شود، 68 کرسی‌ باقیمانده مجلس دهم، صاحبان خود را از میان 136 نامزد خواهند شناخت و به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آذربایجان شرقی با 9 کرسی، خوزستان هفت کرسی، آذربایجان غربی شش کرسی، لرستان پنج کرسی، فارس، زنجان و گلستان هر یک چهار کرسی، ایلام، تهران، گیلان و مرکزی هر کدام سه کرسی، اردبیل، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کردستان، کرمانشاه، مازندران و همدان دو کرسی و خراسان رضوی، هرمزگان و یزد نیز با یک کرسی از جمله 21 استانی هستند که روز جمعه منتظر رای مردم خواهند بود.

آرایش سیاسی نامزدهای حاضر در مرحله دوم انتخابات مجلس نشان می‌دهد که در 19 استان از 21 استانی که مرحله دوم انتخابات در آن برگزار می‌شود، کاندیداهای اصلاح‌طلب حضور دارند و اصولگرایان نیز در همین تعداد استان، دارای کاندیدا هستند. به گزارش مهر، کاندیداهای مستقل در 11 استان با کاندیداهای تشکیلاتی رقابت کرده و تعداد استان‌های دارای کاندیدای اعتدالگرا نیز پنج استان است. تنوع سلایق سیاسی نامزدهای حاضر در مرحله دوم انتخابات باعث شده تا رقابت‌ها در برخی حوزه‌های انتخابیه از چارچوب‌های معمول فراتر رود. در همین راستا یک مقام پلیس فتا تاکید کرد: هرگونه هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی برای عموم ممنوع بوده و متخلفان طبق مقررات مجازات خواهند شد.

تغییرات، ربطی به انتخابات ندارد

وزیر کشور هم در برنامه تلویزیونی نگاه یک، با بیان این‌که 21 استان شامل 124 فرمانداری، 185 بخشداری درگیر برگزاری دومین مرحله دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند، گفت: در 55 حوزه حدود 15 هزار و 365 شعبه داریم و 17 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عبدالرضا رحمانی‌فضلی افزود: در مرحله دوم انتخابات کسانی که در حوزه‌ای رای دادند، در حوزه دیگر نمی‌توانند رای دهند، اما اگر کسی اصلا رای نداده در هر حوزه دیگری می‌تواند رای دهد. رحمانی‌فضلی با اشاره به مرحله اول انتخابات هم تصریح کرد: تعداد زیادی از ثبت‌نام‌کنندگان رد صلاحیت شدند، اما با تعقل و خویشتنداری به قانون تمکین کردند و انتخابات در همه 207 حوزه تائید شد و این بی‌سابقه است. رحمانی‌فضلی در پاسخ به این پرسش که خبرهایی درباره تغییر استانداران و فرمانداران شنیده می‌شود، افزود: هیچ‌گونه جابه‌جایی مسئولان به دلیل انتخابات نیست و اگر جابه‌جایی انجام شود، علل دیگری دارد.

مجری گفت: اخیرا مطرح شده که استاندار خراسان رضوی یکی از گزینه‌های تغییر است و علت آن نتایج برگزاری انتخابات در این استان است. رحمانی‌فضلی توضیح داد: جابه‌جایی مسئولان استان از جمله فرمانداران، مساله‌ای طبیعی است و اگر لازم باشد جابه‌جایی‌ها انجام می‌شود، اما قطعا این تغییرات به علت موضوع انتخابات نیست.

توضیحات وزیر درباره مینو خالقی

رحمانی‌فضلی درباره رد صلاحیت مینو خالقی، یکی از منتخبان انتخابات شهر اصفهان هم با بیان این‌که معتقدیم اعتبارنامه وی باید به مجلس برود و در آنجا تصمیم‌گیری شود، تصریح کرد: برخی صحبت‌ها می‌شود که وزارت کشور بدون توجه به نگاه شورای نگهبان اعتبارنامه خانم خالقی را به مجلس بفرستد تا مجلس در این‌باره تصمیم بگیرد.

وزیر کشور گفت: در این مورد شورای نگهبان آرای یکی از افراد را ابطال کرده و بحث ما این است که شورای نگهبان نمی‌تواند آرای یک نفر را باطل اعلام کند؛ بلکه کل حوزه را می‌تواند باطل کند. به همین علت هیات نظارت و برخی هیات‌های اجرایی انتخابات اصفهان، این اعتبارنامه را امضا نمی‌کنند، بنابراین وزارت کشور اعتبارنامه‌ای ندارد که به مجلس بفرستد.

راه پیشنهادی وزیر کشور

وی ادامه داد: یک راه قانونی شاید بتوان انجام داد، این است که با توجه به اختلاف‌نظر میان تفسیر و نگاه هیات اجرایی وزارت کشور و شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی می‌تواند در قالب استفساریه در صحن مجلس سوال کند که آیا درخصوص اعتبارنامه یا ابطال رای یک نفر در اصفهان، نظر شورای نگهبان صحیح است یا وزارت کشور.

وی خاطرنشان کرد: اگر گفتند نظر شورای نگهبان صحیح است که مشکلی وجود ندارد، اما اگر مجلس نظر وزارت کشور را صحیح بداند، در آن صورت باید در استفساریه به وزارت کشور اجازه داده شود بتوانیم بدون امضای هیات‌های نظارت و اجرایی، اعتبارنامه را به مجلس بفرستیم.

رحمانی‌فضلی افزود: برخی دوستانی که مشی قانونگرایی دارند، در این زمینه وزارت کشور را به قانون‌گریزی دعوت می‌کنند.

جزئیات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها