همزمان با انفجار خونبار در زینبیه دمشق

لاوروف: پشت مذاکرات صلح سوریه ایستاده‌ایم

بار دیگر تروریست‌های تکفیری منطقه زینبیه دمشق را هدف حملات کور و جنایت کارانه خود قرار دادند. به گزارش شبکه العالم، دراین انفجار دست‌کم 15 نفر شهید و صد نفر زخمی شدند. منطقه زینبیه در ده کیلومتری جنوب دمشق واقع بوده و بارگاه مطهر حضرت زینب(س) دختر امیرالمؤمنین(ع) در آنجا قرار دارد. انفجار دیروز زینبیه درست دو روز بعد از سالگرد وفات آن بانوی مقاومت و فداکار رخ داد. یک منبع دولتی سوریه گفت: در این انفجار بیمارستانی هدف قرار گرفت که مجروحانی از فوعه و کفریا برای درمان به آن منتقل شده بودند.
کد خبر: ۸۹۸۸۴۰

به گزارش تسنیم، تروریست‌های تکفیری صبح روز دوشنبه یک دستگاه خودروی بمب‌گذاری شده را در منطقه زینبیه دمشق منفجر کردند. این خودرو در ورودی الدیابیه در منطقه زینبیه دمشق منفجر شد و به خودروها و منازل اطراف خسارات فراوانی وارد کرد. هرچند نیروهای ایست بازرسی در ورودی زینبیه توانستند این خودروی بمب‌گذاری شده را کشف کنند، ولی راننده این خودرو درهمان مکان خودروی خود را منفجر کرد. این انفجار در نزدیکی هتل الفرسان اتفاق افتاد. به گفته منابع سوری، هدف از این انفجار تروریستی، علمای منطقه الفاطمیه در نزدیکی حرم حضرت زینب(س) بوده است. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته اما این منطقه معمولا هدف تروریست‌های وابسته به گروه داعش است.

شکایت سوریه

پیش از وقوع انفجار دیروز دولت سوریه به طور رسمی از شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل خواست تجاوز گروه‌های تروریستی به مناطق مسکونی در استان‌های دمشق، ریف دمشق و حلب را هر چه سریع‌تر و بشدت محکوم کند. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه «سانا»، وزارت خارجه سوریه، روز دوشنبه در نامه‌های مشابه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت اعلام کرد، شهرهای دمشق و حلب روز شنبه 23 آوریل 2016 در معرض حملات تروریستی قرار گرفتند که طی آن، گروه‌های تروریستی مسلح به صورت کورکورانه در 69 نوبت خمپاره‌، راکت و کپسول‌های گاز به سمت مناطق و شهرک‌های «برزه»، «العدوی»، «العباسیین»، «القصاع» و «التجاره» در استان دمشق و ریف دمشق و نیز شهرک‌های «موکامبو»، «مشارقه»، «الاشرفیه»، «الخالدیه»، «جمعیه الزهرا» و «الحمدانیه» در حلب شلیک کردند.

وزارت خارجه سوریه افزود: «این حملات در راستای ادامه نقض آتش‌بس توسط گروه‌های تروریستی مانند جیش‌الاسلام، احرارالشام، ارتش آزاد و برخی دیگر است که خودشان را میانه‌رو می‌خوانند. این گروه‌ها از پایبندی ارتش سوریه به این توافق و خویشتنداری بالای آن سوء‌استفاده می‌کنند.» سوریه متذکر شد: «این حملات نشان‌دهنده واقعیت ارتباط این گروه‌ها با گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره است.» وزارت خارجه سوریه در پایان نامه‌هایش، از شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل خواست هر چه سریع‌تر و به‌شدت این حملات تروریستی را محکوم کند و شورای امنیت نیز به مسئولیت خود در برقراری صلح و امنیت جهانی از طریق اتخاذ اقدامات تنبیهی و علیه نظام‌ها و دولت‌های حامی و پشتیبان تروریسم، اقدام کند.

اعزام نیروهای جدید

حامیان گروه‌های تروریستی در سوریه درحالی از «آتش‌بس»، «مذاکرات صلح» یا «راه‌حل سیاسی » سخن می‌گویند که خود به اشکال مختلف نیروی تازه نفس روانه میادین جنگ در سوریه می‌کنند. در همین رابطه روز گذشته یکی از مقامات ارشد دولت واشنگتن تاکید کرد، باراک اوباما برنامه اعزام 250 پرسنل نظامی دیگر به سوریه را در دست داشته و بزودی اعلام خواهد کرد. اقدامی که همزمان با پیشروی کند آتش‌بس، کمک بیشتر آمریکا به مخالفان سوری را نشان می‌دهد. نیروهای آمریکا در سوریه اجازه دارند تا به مخالفان سوری و نیروهای ضدداعش مشاوره داده و به آنها کمک کنند. اوباما روز شنبه گفت: انتظار این‌که آمریکا نیروی زمینی به سوریه بفرستد انتظار نابجایی است و آمریکا قصد اعزام چنین نیرویی به سوریه را ندارد. باراک اوباما روز گذشته نیز در آلمان طی اظهاراتی با تشکیل یک «منطقه امن» در کنار مرزهای سوریه را رد کرد و آن را
بیهوده دانست .

از سوی دیگر در یک خبر تائید نشده آمده است که عربستان سعودی گروهی مشتمل‌بر 3500 نفر را برای پشتیبانی از گروه‌های مسلح تروریست به سوریه فرستاده است . «دبکافایل» سایت نزدیک به سازمان جاسوسی اسرائیل موساد، با استناد به مدارک دریافتی اعلام کرده که عربستان سعودی، برای آموزش این نیروها، پادگان‌های آموزش ویژه در ترکیه و اردن ساخته است. نیروهای آموزش دیده در این پادگان‌ها در جنگ‌های گروه‌های تروریستی با نیروهای سوری و نیروی هوایی روسیه در شمال حلب شرکت خواهند داشت.

مذاکرات در تعلیق

هرچند روز گذشته قرار بود دور بعدی مذاکرات صلح سوریه در ژنو برگزار شود اما خبرهای دریافتی نشان می‌داد که این مذاکرات هنوز برگزار نشده است. طی روزهای گذشته رهبران مخالفان گفتند که میز مذاکرات را به دلیل عدم رعایت آتش‌بس از سوی نظام حاکم ترک خواهند کرد. این درحالی بود که نمایندگان دولت سوریه گفتند به مذاکرات ادامه خواهند داد و هرگز میز مذاکرات را ترک نخواهند کرد. پیشتر گروه‌های مخالف خواستار تشکیل یک دولت انتقالی بدون حضور بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه بودند، حال آن‌که نمایندگان دولت سوریه گفتند بحث سرنوشت اسد اساسا نباید در مذاکرات مطرح شود، زیرا این مساله به مردم سوریه بستگی داشته و تنها مردم سوریه حق دارند دراین باره تصمیم‌گیری کنند .

با وجود کارشکنی‌های مختلف مقامات روسیه می‌گویند اجازه نمی‌دهند روند مذاکرات صلح سوریه متوقف شود. در همین رابطه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت تلاش‌هایی برای نابودی روند مذاکرات سوریه وجود دارد، اما مسکو با این تلاش‌ها مقابله خواهد کرد. به گزارش العالم، به نقل از شبکه «روسیا الیوم»، وی با تاکید بر ضرورت اخراج برخی گروه‌های مسلح از چارچوب آتش‌بس، تاکید کرد: رویکردهای مثبت در سوریه آشکار شده است.

روسیه، اسرائیل را تهدید کرد

یک روزنامه لبنانی نوشت نیروی هوایی روسیه نسبت به پرواز هواپیماهای رژیم صهیونیستی در مراکز نظامی این کشور در خاک سوریه هشدار داده است.

روزنامه لبنانی الدیار نوشت: نیروی هوایی روسیه تهدید کرده است که سامانه موشکی اس ـ400 این کشور هر یک از هواپیماهای اسرائیل را که بر فراز ساحل سوریه در بندر لاذقیه و یا در شمال این کشور از ریف لاذقیه تا استان الرقه به پرواز درآیند هدف قرار می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها