نویسنده سریال «کیمیا» از تجربه‌ حضورش در فضای مجازی می‌گوید

شبکه‌های اجتماعی به مثابه یک فرصت برای هنرمندان

رابطه فضای مجازی و هنرمندان فرآیندی دوسویه و در عین حال پرمنفعت و بابرکت است. حضور و فعالیت پررنگ و گل‌درشت هنرمندان و چهره‌های سرشناس فرهنگی و هنری در فضای مجازی مبین این نکته است که از دیدگاه اهالی هنر، کارکردهای مثبت و مفید این فضا بر حواشی و آثار زیانبارش می‌چربد. اگر چه هنرمندان همواره از تبعات سوء حضور در شبکه‌های اجتماعی نالیده‌اند؛ اما خالی نکردن میدان و حضور مستمرشان نشان می‌دهد در مجموع این فضا و کارکردهای آن را حداقل از منظر حرفه‌ای مثمرثمر و پرفایده می‌دانند.
کد خبر: ۸۹۸۸۰۵
خدمات متقابل هنرمندان و فضای مجازی

فضای مجازی، ابزار و شبکه‌های برآمده از آن، فرصت‌های متعددی را در اختیار اهالی هنر قرار می‌دهند که مهم‌ترین آنها بی‌گمان ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با مخاطبان‌شان است. یک هنرمند می‌تواند آخرین فعالیت‌های هنری و اخبار حرفه‌ای و آن مقدار را که مایل است از زندگی خصوصی‌اش با دیگران به اشتراک بگذارد در صفحه مختص به خود مطرح کرده و به این سبب، باب ارتباطی دوسویه را با مخاطبان و هوادارانش گشوده و گفت‌وگویی بی‌واسطه را با آنها آغاز کند. این اتفاق، غیر از برکاتی همچون اطلا‌ع‌رسانی و ایجاد جذابیت برای هواداران، از پیدایش و وجود یک منکر هم ممانعت به عمل می‌آید و آن ‌هم ایجاد شایعه است. معمولا زندگی هنرمندان با حواشی عجین شده است و هرروز اخبار گاه عجیب و غریبی بروز می‌کند از زندگی خصوصی و حتی فعالیت حرفه‌ای آنها. وجود چنین ارتباط مستقیم و بی‌واسطه‌ای می‌تواند خط بطلانی بکشد بر شایعات و حرف‌های در گوشی بی‌پایه.

فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فرصت دیگری را هم در اختیار اهالی هنر قرار می‌دهد و آن‌ اطلاع از نظرات، آرا، پیشنهادات و انتقادات مخاطبان‌شان است. معمولا دسترسی به هنرمندان سخت است و بازگویی نظرات با آنها کنشی نفسگیر و گاه غیرممکن به نظر می‌رسد. ارائه نظرات به روابط عمومی‌ها هم در بیشتر مواقع ابتر می‌ماند و به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. در نهایت، نظرات مخاطبان یک اثر نمایشی به تهیه‌کننده و کارگردان آن منتقل می‌شود و بازیگران کمتر در چند و چون نظرات، آن‌هم به شکل ریز و متمرکز قرار می‌گیرند. داشتن صفحه اختصاصی در فضای مجازی این امکان را به اهالی هنر می‌دهد تا با هواداران خود تعاملی دوسویه و منتفعانه را در پیش گیرند و سطح کار حرفه‌ای خود را ارتقا دهند.

حضور هنرمندان در فضای مجازی البته برای این پدیده نوظهور همگانی هم خالی از فایده و لطف نیست. فضای مجازی بخشی از جذابیت‌های خود را از حضور چهره‌های مشهور و محبوب وام می‌گیرد. قطعا بخشی از مخاطبان برای ردیابی و پیگیری فعالیت‌های حرفه‌ای و خصوصی هنرمندان مورد علاقه‌شان به فضای مجازی سر می‌زنند و همین، سبب‌ساز رونق بیش از پیش این فضا شده است.

فضای مجازی و اهالی هنر خدمات متقابلی برای هم داشته و دارند. هنرمندان به فضای مجازی رونق و بازارگرم ارزانی داشته‌اند و در عوض، از امکانات و خدمات این فضا برای معرفی هر چه بیشتر آثار خود و ارتباط بلاواسطه با مخاطبان‌شان بهره گرفته‌اند.

محسن محمدی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها