نام مدافعان حرم حالا یکی دو سالی است که بیشتر از همیشه ورد زبان‌هاست؛ اصلا این عبارت ترکیبی برای خیلی‌ها هم تازگی دارد و گمان می‌کنند با واژه ابداعی و مسئولیتی تازه شکل گرفته روبه‌رو هستند.
کد خبر: ۸۹۸۶۴۵
روایت مدافعان حرم با 320 فیلم

اما مدافعان حرم امروز همان وظیفه مقدس گذشته نیروهای مخلص و مومن و متعهد را انجام می‌دهند و پرچمدار اعتقادات و باورهای جمهوری اسلامی ایران هستند. مدافع از حرم و حریم دینی و اسلامی و اعتقادی مرز نمی‌شناسد و سخن گفتن از رشادت‌ها، شهادت‌ها، جانبازی‌ها و ایثارگری‌های ایشان کمترین کاری است که از هنر و رسانه برمی‌آید؛ کاری که جشنواره فیلم مدافعان حرم این روزها مهیای انجام آن است تا ضمن اشاره به تلاش‌های غیورانه این مردان و نقش سازنده آنها در پاسداری از حرم و حریم اعتقادات و باورها، از برخی تصویرهای نادرستی که درباره این موج و جریان بی چشمداشت ابهام‌زدایی کند که در بعضی از شبکه‌های مجازی مخالف خوان و معاند راه افتاده است.

به گزارش جام‌جم، نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم که با اهدافی چون ترسیم چهره زیبای شهدای مدافع حرم، نمایش چهره گروه‌های تروریستی منطقه نظیر داعش و جبهه النصره، نمایش مقاومت مردم سوریه، عراق، یمن و فلسطین در برابر گروه‌های تروریستی و اشغالگران، ترسیم چهره حامیان تروریست‌ها نظیر آمریکا، ترکیه، رژیم صهیونیستی، انگلیس و عربستان، نقش ایران و حزب‌الله در محور مقاومت و نقش تاثیرگذار رهبر معظم انقلاب در هدایت محور مقاومت شکل گرفته است، از سوم تا پنجم خرداد در ایوان شمس تهران برگزار می‌شود.

متولی برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری که باید آن را نخستین واکنش رسمی سینمایی به موضوع مهم و تعیین‌کننده مدافعان حرم در نظر گرفت
موسسه فرهنگی هنری کتیبه نوای فاطمی با همراهی خبرگزاری فارس است که به‌منظور ترویج فرهنگ مقاومت و ارج نهادن به رشادت‌ها و فداکاری‌های مدافعان حرم دست به اقدام عملی در این زمینه زدند.

مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا پایان فروردین بود که به‌دلیل استقبال خوب هنرمندان تا جمعه این هفته تمدید شد.

به گفته دبیر این رویداد، تاکنون بیش از 320 اثر اعم از فیلم مستند و نماآهنگ به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

هدف، آگاه‌سازی جامعه

دبیر نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم در گفت‌وگو با جام‌جم، هدف از شکل‌گیری و برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری را معطوف کردن نگاه اقشار مختلف مردم از جمله هنرمندان، ورزشکاران و مسئولان به موضوع مهم مدافعان حرم دانست و گفت: متاسفانه با وجود همه رشادت‌ها و تلاش‌های مثال‌زدنی مدافعان حرم، برخی مباحث تخریبی و منفی هم علیه این نیروهای مومن و مخلص شکل گرفته است و در برخی شبکه‌های مجازی عنوان می‌شود که این افراد برای پول و به‌دست آوردن موقعیت، عازم کشور سوریه می‌شوند. یکی از هدف‌های ما در برگزاری این جشنواره آگاه‌سازی جامعه است و می‌خواهیم بگوییم کسانی که قدم در این راه می‌گذارند، در واقع اسطوره‌های امروز ما هستند.

حمله فرهنگی به جای دفاع

حمید یادروج به قدرت تاثیرگذار هنر و رسانه اشاره کرد و افزود: گروه‌های تکفیری از جمله داعش با بهره‌گیری از بهترین ابزارهای هالیوودی، فیلم‌ها و کلیپ‌هایی می‌سازند که به‌دلیل کیفیت ساخت، در جهان ایجاد رعب و وحشت می‌کند؛ اما متاسفانه ما در این حوزه بسیار کم‌کار کرده‌ایم. همه تلاش ما در برگزاری این جشنواره این است که سینما و رسانه را در خط مقدم این جبهه قرار دهیم و به جای این‌که در این زمینه مدافع باشیم، تهاجمی برخورد کنیم.

او جشنواره مدافعان حرم را مستمر و ادامه‌دار دانست و تاکید کرد: نگاه ما به جشنواره فیلم مدافعان حرم مقطعی نیست، بلکه چشم‌انداز آینده‌داری برای آن قائل هستیم.

هر چند در نخستین گام، این جشنواره کاملا خودجوش و مردمی است و بدون حتی یک ریال از کمک‌های مالی نهادی و ارگانی و دولتی شکل گرفته، اما امیدواریم با جلب مشارکت هنرمندان جریان مثبت و تاثیرگذاری در جامعه شکل بگیرد و در سال‌های آینده نهادهای علاقه‌مند پای کار بیایند. نخستین دوره این جشنواره صرفا با حضور همدلانه بچه حزب‌اللهی‌ها برگزار می‌شود و البته حمایت‌های رسانه‌ای هم برای معرفی و شناخته شدن هرچه بیشتر این جریان یاریگر ما خواهد بود. ضمن این‌که توزیع و پخش مناسب فیلم‌ها و نماآهنگ‌های این جشنواره در رسانه ملی و شبکه‌های مجازی کمک موثری به تثبیت این جریان خواهد کرد. همچنین مشارکت موثر چهره‌های شناخته شده فرهنگی و هنری همچون مجید مجیدی فضای مساعد و تاثیرگذاری را در جامعه ایجاد می‌کند که می‌تواند استمرار این جریان را تضمین کند.

دیدار هنرمندان و ورزشکاران با خانواده‌های شهدا

یادروج در ادامه خبر از یک برنامه ویژه هم در روزهای آینده داد و گفت: یکی از برنامه‌های ویژه جشنواره دیدار ستاد برگزاری این رویداد با خانواده‌های معظم شهدای مدافع حرم است که هر هفته با همراهی یک هنرمند شناخته شده به دیدار بازماندگان این عزیزان خواهند رفت و از آنها تجلیل می‌کنند. این موضوع با توجه به محبوبیت این چهره‌ها می‌تواند بار تاثیرگذاری فراوانی در جامعه داشته باشد و مردم از طریق این دیدارها، توجه ویژه‌ای به موضوع مدافعان حرم خواهند کرد. بجز این دیدارهای هفتگی قصد داریم در مراسم اختتامیه این جشنواره هم از چند خانواده شهدای مدافع حرم تجلیل کنیم.

دبیر نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم، فیلم مستند و نماآهنگ را دو بخش اصلی و رقابتی این جشنواره خواند و درباره غیبت بخش فیلم داستانی هم توضیح داد: متاسفانه فیلم داستانی خیلی خوب و باکیفیتی دراین زمینه کار نشده است و به لحاظ تعداد هم با رقم مناسبی روبه‌رو نیستیم، اما فیلم‌های مستند و نماآهنگ‌های بسیار خوب و با کیفیتی در این مدت تولید شده است. ضمن این‌که نباید از تاثیر فراوان نماآهنگ‌ها در این زمان غافل شد که با وجود کوتاهی زمان می‌تواند نقش بسزایی در انتقال مفاهیم و پیام داشته باشد. این مساله بویژه با گسترش شبکه‌های مجازی مشهود است که ما می‌توانیم در موضوع مدافعان حرم بخوبی از این ویژگی و امکان استفاده کنیم.

اظهارات مجیدی درباره جشنواره مدافعان حرم

مجید مجیدی، کارگردان سرشناس سینمای ایران با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم مدافعان حرم، از این جشنواره به عنوان یک دستاورد بزرگ یاد کرد و گفت: آنجا که پای مسائل اعتقادی در میان باشد، مرزها رنگ می‌بازد و در واقع مرزی در میان نخواهد بود.

کارگردان فیلم سینمایی «محمد(ص)» بیان کرد: اگر جشنواره فیلم مدافعان حرم بتواند در زمینه اعتقادی فرهنگ‌سازی کند، بی‌شک نفس برگزاری این جشنواره بسیار ارزشمند خواهد بود، اما اگر گذرا از آن عبور کند، حتما ثمری نخواهد داشت. این درحالی است که تاکید می‌کنم نفس جشنواره مدافعان حرم، یک دستاورد بزرگ و مقدس است.

این کارگردان بین‌المللی سینمای ایران با بیان این‌که وقتی پای اعتقادها، باورها و ارزش‌ها در میان باشد مرزها رنگ می‌بازد و مرزی در میان نخواهد بود، یادآور شد: این نشان‌دهنده رشد و بلوغ انقلاب و مسائل اعتقادی ماست، زیرا در عرصه‌های نبرد این باورها و اعتقادهاست که همه چیز را رقم می‌زند. به همین دلیل بود که خیلی‌ها رفتند و از این اعتقاد دفاع کردند و به صورت گمنام جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و شهید شدند.

کارگردان آواز گنجشک‌ها بیان کرد: اگر جشنواره فیلم مدافعان حرم بتواند در سطحی برگزار شود که ارتقای این حرکت معنوی را به منصه ظهور برساند، حتما حرکت مثبت و خوبی خواهد بود؛ به شرطی که تبدیل به گزارش کار نشود، بلکه این نگاه را تبیین کند که ارزش‌ها مرز نمی‌شناسد.

نقش مهم رسانه ملی

یادروج به نقش مهم و تاثیرگذار رسانه ملی هم در برگزاری جشنواره فیلم مدافعان حرم اشاره کرد و گفت: جلسات متعدد رایزنی با مدیران و مسئولان رسانه ملی داشته‌ایم و خوشبختانه دوستان هم نگاه مثبت و همراهی به این حرکت خودجوش و مردمی دارند و قرار است در روزهای برگزاری جشنواره همراه ما باشند. شبکه مستند سیما هم خیلی خوب پای کار آمده و یکی از حامیان جشنواره فیلم مدافعان حرم است.

علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها