رای دیوان عالی آمریکا درخصوص پرداخت غرامت از دارایی‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر غیرقابل اعتماد بودن این کشور و رفتار دوگانه مقامات آمریکایی را به نمایش گذاشت.
کد خبر: ۸۹۸۵۴۴

آنچه از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و سایر مقامات این کشور در این‌باره برمی‌آید، نشان می‌دهد که این اقدام غیرقانونی از ابتدا تا انتها با هماهنگی و حمایت کامل رئیس‌جمهور، کنگره، مقامات قضایی و وزارت خارجه آمریکا صورت گرفته و مبنای آن ایراد اتهام تکراری و بی‌اساس به کشورمان در حمایت از تروریسم ذکر شده که رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2012 با امضای خود، این موضوع را قانونی کرده است، اما رای غیرمستند و بدون پشتوانه دیوان عالی آمریکا، ناقض اصول و قواعد بین‌المللی و بدعتی خطرناک است که در آینده نیز آشکارا دست آمریکا را در راهزنی و غارتگری اموال و دارایی‌های ملت ایران باز می‌گذارد. از این‌رو باید راه‌ها و اقدامات مناسبی برای مقابله جدی با این قضیه توسط نهادهای ذی‌ربط اندیشیده شود.

همزمانی اعلام این رای با حضور وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک و انجام مذاکرات دوجانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا نیز از نکات قابل توجه در این مساله است و نشان می‌دهد آمریکایی‌ها در اعمال سیاست‌های قلدرمآبانه و زورگویانه خود از گستاخی لازم برخوردارند و با کسی رودربایستی ندارند.

صرف‌نظر از آلودگی رای صادره به اغراض سیاسی، رنگ و بوی نژادپرستی و رویکرد تبعیض‌آمیز طرف آمریکایی در تعیین مبلغ غرامت و خون‌بهای اتباع خود در مقایسه با اتباع دیگر کشورها نیز شرم‌آور و اهانت‌آمیز است. دولت آمریکا که نقش اول را در حمایت از فرقه تروریستی منافقین با مسئولیت ترور 17هزار ایرانی، کشتارهای وسیع و گسترده در عراق، افغانستان و پاکستان و شکل‌گیری گروه‌های تروریستی تکفیری داعش، جبهه النصره و مانند آنها ایفا کرده، برای هر آمریکایی در حوادثی مانند بیروت و لاکربی، خون‌بهایی معادل ده میلیون دلار تعیین کرده است.

این درحالی است که واشنگتن برای هر کشته مظلوم افغانی و عراقی ناشی از حملات نیروهای متجاوز آمریکایی، مبلغی بین 20 تا 50 هزار دلار و برای هر شهروند بیگناه ایرانی در حمله موشکی سبعانه و جنون‌آمیز ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری کشورمان، مبلغی معادل 190 هزار دلار در نظر گرفت. جالب این‌که این پرداخت‌ها هم تحت شرایط خاص و پس از آن صورت گرفت که این کشور از سایر راه‌ها برای شانه خالی کردن از پرداخت این غرامت‌ها ناامید شده بود. هریک از این موارد، مدرکی مستند مبنی بر استفاده ابزاری آمریکا از تمامی ارزش‌ها و بازی این کشور با اصول بین‌الملل است و نمونه‌ای عینی از فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر «برخورد بی‌منطق و فریبکارانه آمریکا در قبال ملت ایران» است.

گرچه از یک‌سو باید برای رفع مشکلات موجود و حل و فصل چنین چالش‌های جدیدی که از سوی آمریکا ایجاد می‌شود، تدبیر کرد، اما از سوی دیگر نیز باید به این موارد به عنوان چراغی برای ادامه راه نگریست و در ادامه تعامل محدود با ایالات متحده، آن را به‌عنوان یک تجربه مدنظر داشت.

سیدمحمدعلی حسینی

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها