دو برادر دارد و خودش تنها دختر خانواده است. مریم سعادت دو پسر دارد و 20روز است که مادرش را از دست داده و بر این باور است خانواده‌هایی که دختر دارند، خوشبخت‌ترند! ‌چون دخترها بیشتر مراقب پدر و مادر هستند. می‌گوید: پسرها خیلی درگیر خانواده خودشان می‌شوند، اما دخترها هر چند به خانواده خود رسیدگی می‌کنند اما حواسشان به پدر و مادر هم هست و در قبال آنها بیشتر احساس مسئولیت می‌کنند.
کد خبر: ۸۹۸۱۵۲

مریم سعادت که با حضور در مجموعه عروسکی «تابه‌تا» به شهرت رسید، در فیلم و سریال‌های زیادی بازی کرده که سریال دردسرهای عظیم یکی از آخرین کارهای اوست. با این بازیگر درباره رابطه والدین با فرزندان هم صحبت شدیم.

در ابتدا از خودتان برایمان بگویید و از رابطه‌ای که با والدین‌تان داشتید.

در یک خانواده متوسط کارمندی در خیابان گرگان به دنیا آمدم. پدرم مشوقم برای ورود و تحصیل در رشته هنر بود. با این‌که در آن زمان فعالیت در کارهای هنری چندان ساده نبود؛ اما من بعد از پایان کلاس سوم دبیرستان به هنرستان هنرهای زیبا رفتم و در رشته نقاشی تحصیل کردم. بعد از گرفتن دیپلم در رشته طراحی صحنه برای دانشگاه ثبت‌نام کردم چون این رشته را خیلی دوست داشتم، اما روز کنکور طراحی صحنه به دانشگاه هنرهای دراماتیک دیر رسیدم، رئیس دانشگاه خیلی آدم خوبی بود و وقتی شنید من چقدر علاقه‌مند تحصیل در رشته هنر هستم به من اجازه داد فردا به دانشگاه بروم و در کنکور رشته تئاتر عروسکی شرکت کنم. گفت اگر قبول شدی ترم اول تو را به رشته طراحی صحنه منتقل می‌کنم. من قبول شدم و رئیس دانشگاه طبق قولی که داده بود با انتقال من به رشته طراحی صحنه موافقت کرد، اما من چون به تئاتر عروسکی علاقه‌مند شده بودم، تحصیل در همان رشته را ادامه دادم. اینجوری شد که سرنوشت من با کار عروسکی و بچه‌ها رقم خورد.

شغل پدرتان چه بود؟

مهندس راه و ساختمان بود. بخشی از جاده هراز و جاده‌‌های دیگر را پدرم ساخته است.

پس پدری قوی داشتید! یک پدر قوی چگونه می‌تواند از فرزندان و از خانواده‌اش حمایت کند؟

با عشق و قدرت! پدرم چون دوست داشت من در رشته هنری تحصیل کنم مقابل همه ایستاد و راه را برایم هموار کرد.

این‌که می‌گویند دخترها رابطه خیلی خوبی با پدرشان دارند...

بله دقیقا همین‌طور است و حس خیلی خوبی هر دو طرف از یکدیگر دریافت می‌کنند.

با توجه به رابطه خوبی که با پدر خود داشتید، نظرتان درباره رابطه برخی پدرهای امروزی با فرزندانشان چیست که کمبود وقت را بهانه می‌کنند و کمتر به آنها می‌رسند؟

پدرهای امروزی خیلی کار می‌کنند و بیشتر آنها تربیت فرزندان را به مادر خانواده سپرده‌اند. بعضی پدرها می‌گویند ما پول درمی‌آوریم، تربیت بچه‌ها به‌عهده مادر است! اما واقعیت این است که اصلا اینجوری نیست که کارهای مربوط به بچه‌ها بین پدر و مادر تقسیم شود. بچه‌ هم به پدر و هم به مادر نیاز دارد. باید محبت و توجه هر دو طرف را دریافت کند و اگر فقط پدر پول به خانه بیاورد، از نگاه بچه‌ها تبدیل به ماشین پول‌ساز می‌شود! در حالی که نقش پدر در تربیت بچه‌ها خیلی مهم است.

شما چون بازیگر هستید، فیلمنامه زیاد می‌خوانید و به عنوان هنرمند بیشتر در اجتماع حضور دارید؛ به نظرتان بچه‌های امروزی بیشتر از چه مسائلی آسیب می‌بینند؛ مسائل مربوط به خانواده یا جامعه؟

هم خانواده هم جامعه در تربیت و شخصیت افراد سهیم هستند. شاید بچه‌ای در خانواده‌ای خوب رشد کند، اما وقتی وارد مدرسه و جامعه می‌شود و گیر دوستان ناباب می‌افتد، حتما آسیب می‌بیند، به همین دلیل معتقدم پدر و مادرها در هر شرایط باید مراقب بچه‌ها بوده و از حال و روز آنها باخبر باشند.

پدر و مادر نباید خودشان را فریب بدهند! خبر داشتن از حال و روز بچه این نیست که مدام از او بپرسی چه کار می‌کنی؟ کجایی؟ چی لازم داری؟ خبر داشتن یعنی این‌که حال فرزندت را بفهمی! ‌متوجه شوی کی حالش خوب است و کی خوب نیست! و دلیل خوب یا بدی او را درک کنی. بزرگ کردن بچه یکی از سخت‌ترین کارهای دنیاست. مسئولیت بسیار سنگینی است که شوخی‌‌بردار نیست. باید حساسیت لازم را روی بچه‌ها داشته باشی؛ اما نباید رفتار و مراقبت از او غیرعادی جلوه کند، چون در این صورت باز هم مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد. نباید به‌گونه‌ای رفتار کرد که حس استقلال بچه‌ها از بین برود و آنها قدرت تصمیم‌گیری را از دست بدهند.

برخی از خانواده‌ها فکر می‌کنند اگر پول زیاد در اختیار فرزند خود بگذارند و او را از نظر مالی بی‌نیاز کنند، او به آدم موفقی تبدیل می‌شود. شما با این دیدگاه موافقید؟

پول حلال مشکلات است، اما نمی‌تواند جای همه چیز را بگیرد. پول زیادی دادن یا کم پول دادن هر دو اشتباه است. به‌نظرم والدین در قدم اول باید روش خرج کردن پول را به فرزندان خود آموزش بدهند و به او بیاموزند با پول چه مسائلی را می‌توان حل کرد. معتقدم پدر و مادر الگوهایی هستند که به فرزندان خود می‌آموزند از پول چه استفاده‌هایی می‌توان کرد. والدینی که مدام دنبال تجملات هستند، نباید از فرزندان خود توقع داشته باشند از آنها پیروی نکنند.پدری که خودش آخرین مدل ماشین را سوار می‌شود و مادری که دغدغه‌اش این است که لباس‌هایش فلان مارک باشد، نباید توقع داشته باشند بچه‌ کم‌سن‌ او مثلا از آنها گوشی آیفون آخرین مدل نخواهد. پدر و مادر اولین راهنماهایی هستند که به بچه‌ها یاد می‌دهند چگونه برای زندگی خود برنامه‌ریزی کنند.

طاهره آشیانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها