سالیان دراز طول کشید تا نسل انسان پا بر خاک آمریکای جنوبی بگذارد. جمعیت انسان‌هایی که در نهایت به آمریکای جنوبی راه یافتند، به سرعت فوران کرد. قدمت نخستین سکونتگاه‌های شناخته شده بشر در این منطقه 14 هزار سال تخمین زده شده است.
کد خبر: ۸۹۸۰۳۶

در مطالعات اخیر، پژوهشگران 1147 مورد از اماکن باستانی این قاره را که قدمتی بین 14 هزار تا 2000ساله داشتند، هدف مطالعات جامع قرار دادند. مطالعه این اماکن باستانی نشان داد ساکنان اولیه آمریکای جنوبی در چه زمانی در کدام یک از این اماکن سکونت داشتند.

به گفته پژوهشگران، تراکم سکونتگاه‌ها از 13 هزار تا 9000سال گذشته با سرعت چشمگیری به طور پیوسته افزایش یافت. به نظر می‌رسد در این بازه زمانی، تمام گوشه و کنار آمریکای جنوبی به سکونتگاه‌های انسانی تبدیل شد. در توضیح این افزایش جمعیت می‌توان گفت انسان‌ها یاد گرفتند در هر کجا که ساکن می‌شوند به پشتوانه منابع طبیعی جمعیت خود را افزایش دهند، اما شواهد نشان می‌دهد روند افزایش جمعیت این قاره از 9000 سال گذشته به بعد رو به کاهش رفت. افزایش یکباره جمعیت و سپس کاهش آن نشان می‌دهد شمار ساکنان اولیه یکباره به علت فراوانی منابع طبیعی افزایش یافت، اما با گذشت زمان و افزایش بی‌رویه جمعیت از فراوانی منابع طبیعی کاسته شد و به همین نسبت تراکم جمعیت نیز کاهش یافت. جالب است بدانید ساکنان آمریکای جنوبی در نهایت موفق شدند مانع کمبود منابع را از میان بردارند. در نتیجه رفع این مانع، شمار جمعیت یک بار دیگر در حدود 5000 سال گذشته افزایش یافت. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که ساکنان آمریکای جنوبی چگونه بر مشکل کمبود منابع فائق آمدند؟ پژوهشگران در پاسخ به این پرسش اظهار می‌کنند ساکنان این قاره ابتدا از راه شکار و مصرف منابع روزگار می‌گذراندند، اما در مواجهه با کمبود منابع دریافتند خود باید تولیدکننده باشند و در نتیجه به کشاورزی روی آوردند. تغییر شیوه زندگی بتدریج موجب شد ساکنان این قاره یکجانشینی را برگزینند و دائم بین سکونتگاه‌های مختلف در حرکت نباشند. این تغییر از سوی دیگر افزایش دوباره جمعیت را در پی داشت.

منبع: sciencemag.org

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها