دبیرکل مجمع کارآفرینان در گفت و گو با جام جم آنلاین :

بانکها رقیب کارآفرینان / سود بخش تولید کمتر از 10 درصد است

الگوی مردمی ‌اقتصاد‌ مقاومتی

از رانندگی کامیون تا تولید عرقیات گیاهی

عرقیات، یکی از پرطرفدارترین شکل‌های استفاده از گیاهان دارویی است. در ایران ده‌ها نوع نوع گیاه وجود دارد که عرق‌گیری می‌شود و به صورت طبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۸۹۷۶۹۶
از رانندگی کامیون تا تولید عرقیات گیاهی

عرقیات طبی، اسانس‌های گیاهی یا داروهای معطری هستند که به آب اضافه می‌شوند و می‌توانند گیرنده‌های عصبی بویایی را تحریک کنند و بر روند ساخته شدن هورمون‌ها، درجه حرارت و سوخت و ساز بدن، سطح هورمون‌های استرس، سامانه دفاعی بدن، افکار و رفتارهای عاطفی و جسمانی تاثیر بگذارند.

جمال قویتی، از مردم خونگرم دزفول و یکی از تولیدکنندگان موفق عرقیات گیاهی در کشور است. او که پیشتر راننده ماشین سنگین بوده است، در پی از دست دادن کامیونش به کار تولید عرقیات گیاهی روی آورده و حالا پس از سه سال تلاش، یک کارگاه بزرگ تولید عرقیات گیاهی راه‌اندازی کرده و برای هشت نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده است.

جمال قویتی درباره نحوه آشنایی با عرصه تولید عرقیات گیاهی، می‌گوید: تا چهار سال قبل راننده کامیون بودم، اما نتوانستم قسط‌های ماشین را پرداخت کنم و کامیون را از دست دادم. مدتی بیکار بودم و شرایط زندگی مساعدی نداشتم تا این که یکی از دوستان از من دعوت کرد، وارد عرصه تولید عرقیات شوم، اما هیچ سرمایه‌ای نداشتم و کار را هم بلد نبودم. او به من گفت فقط با سه میلیون تومان می‌توانم کار تولید عرقیات را شروع کنم و خودش تولید عرقیات را به من یاد خواهد داد.

او می‌افزاید: در آن مقطع، هیچ پول و سرمایه‌ای نداشتم. ناچار شدم طلاهای همسرم را بفروشم و به این وسیله سه میلیون تومان سرمایه به دست آوردم و یک دستگاه عرق‌گیری کوچک به ارزش دو میلیون تومان خریدم. کار را با تولید عرق نعناع شروع کردم. با کشاورزان دزفول صحبت و آنها را متقاعد کردم نعناع را به صورت امانی به من بفروشند تا پس از فروختن عرقیات، پول محصولات را به آنها بازگردانم.

جمال قویتی خاطرنشان می‌کند: به مرور سود خوبی حاصل شد و کار را گسترش دادم. با استفاده از وام خوداشتغالی بسیج سازندگی،‌ ابتدا یک واحد 300 متری برای کارگاه اجاره و دو نفر را استخدام کردم. امروز متراژ کارگاهم به 1000 متر مربع رسیده، اما باز هم با کمبود فضا مواجهم. هشت کارگر هم استخدام کرده‌ام و 10 دستگاه بزرگ عرق‌گیری در اختیار دارم. در حال حاضر 90 نوع عرقیات گیاهی به میزان یک میلیون لیتر در سال تولید می‌کنم و از روند پیشرفت و سوددهی کار بسیار راضی هستم. سال گذشته 500 تن نعناع از کشاورزان خریدم و عرق آن را تولید کردم.

این تولیدکننده موفق درباره علت موفقیت خود، می‌گوید: کار عرق‌گیری، پیچیده و حساس است. من بارها شکست و ضرر را تجربه کردم تا به کیفیت مطلوب رسیدم. بازار عرقیات در کشور مطلوب است و مردم هم طی سال‌های اخیر به مصرف عرقیات روی خوش نشان داده‌اند، اما مهم‌ترین عامل فروش خیلی خوب محصولات من، کیفیت بالا، خالص بودن عرقیات و قیمت تمام شده پایین و منصفانه است. سال گذشته از فروش محصولات تقریبا 200 میلیون تومان سود خالص نصیبم شد.

جمال قویتی با تقاضاهای زیادی از عراق و ترکیه برای صادرات محصولات کارگاهش رو به روست. او که سخت پیگیر ثبت نشان تجاری (برند) محصولاتش است، در مقام قیاس شغل قبلی و فعلی‌اش، می‌گوید: کار رانندگی ماشین‌های سنگین در آمدی پایین دارد و در عین حال خطرناک است. یک راننده همیشه از خانواده خود دور است و هر لحظه ممکن است همه چیز را در معرض نابودی ببیند. امروز که برای هشت نفر شغل ایجاد کرده‌ام و به هشت خانواده نان می‌رسانم، بسیار خوشحالم. در کنار خانواده‌ام هستم و درآمد مناسبی دارم، در کل شرایطم قابل قیاس با گذشته نیست و خدا را به این خاطر بسیار شاکرم. البته در کنار این، مشاغل زیادی هم به صورت غیرمستقیم ایجاد شده است، خرید محصولات از کشاورزان دزفولی و خوزستانی کمک زیادی به آنها کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها