ناگفته‌هایی از یک پرونده جنجالی در اصفهان

سردار مقیمی: در یک قدمی اسیدپاش بودیم

«اسیدپاشی» همان کلمه‌ای است که همراه با ترس و دلهره بر زبان مردم می‌آید. کلمه‌ای که شاید برای تعدادی از افراد یادآور نابودی زندگی باشد. زندگی خودشان یا یکی از نزدیکان و عزیزانشان.
کد خبر: ۸۹۷۵۶۱
معمای اسیدپاشی‌های سریالی اصفهان

این کلمه شاید در افراد مختلف، واکنش‌های متفاوتی را همراه داشته باشد، ولی برای مردم اصفهان بخصوص زنان و دختران این شهر خاطرات تلخی از مهر سال 93 را تداعی می‌کند. زنان از ترس مجرم یا مجرمان اسیدپاشی کمتر در معابر و اماکن عمومی تردد می‌کردند. هر روز یک خبر یا شایعه جدید از اسیدپاشی به گوش می‌رسید که چهار مورد از آنها صحت داشت. در این میان، بازار کار شایعه سازان داغ شده بود و به راحتی می‌توانستند ذهن مردم را درگیر دروغ‌های خود کنند.

ماموران پلیس نیز افرادی را که مظنون به اسیدپاشی بودند، دستگیر کردند، ولی هیچ‌کدام مجرم شناخته نشدند و تاکنون مجرم اصلی این پرونده شناخته نشده است. بعضی می‌گفتند یک حادثه تروریستی است و بعضی هم مجرم را بیمار روانی می‌دانستند. این موضوع شاید برای اغلب مردم شهر اصفهان و دیگر شهر‌های کشور فقط رعب و وحشت همراه داشت و تا حدودی فراموش شد، ولی چهار خانواده در اصفهان زندگی می‌کنند که حتی لحظه‌ای نمی‌توانند از یاد این حادثه دور بمانند.

ندا

ندا 27 ساله یکی از قربانیانی بود که 14 مهر ماه سال 93 حادثه اسیدپاشی برایش رخ می‌دهد. دختر جوان که سوار بر خودرو خود بوده از پل بزرگمهر عبور می‌کند و خودرو را در گوشه‌ای پارک می‌کند تا جواب تلفن همراه خود را بدهد که ناگهان شخصی که پشت خط انتظار سلام و احوالپرسی او را داشته با صدای فریاد‌های سوختم سوختم او مواجه می‌شود.

وقتی اسید به صورت ندا پاشیده می‌شود از ماشین پیاده شده و خود را به شمشادهای اطراف زده و از مردم کمک می‌خواسته، اما متاسفانه دیگران نمی‌دانستند، چگونه باید به او کمک کنند و منتظر اورژانس می‌مانند. متاسفانه اغلب هموطنان کوچک‌ترین اطلاعی درباره کمک به قربانیان اسیدپاشی ندارند.

پدر قربانی دو هفته بعد از این اتفاق در مصاحبه‌ای گفت: گناه ندا چه بوده‌؟ هیچ کسی تاکنون از این دختر کوچک‌ترین خلافی ندیده، او همیشه آبرومندانه زندگی کرده و با هیچ کسی خصومت شخصی نداشته است.

مریم

مریم، قربانی بعدی بود که توسط اسیدپاش سریالی مورد حمله قرار گرفت. او می‌خواست تولد پسرش را جشن بگیرد به همین دلیل از او خواست تا همراهش برای خرید به بیرون از خانه برود. پسر کوچک خستگی را بهانه کرده و همراه مادر خود نرفت. مریم هم به فرزند خود اصرار نکرده و خودش به تنهایی برای خرید وسایل سوار ماشین شده و به سمت فروشگاه رفت. شیشه ماشین را کمی پایین کشیده بود. او می‌خواست هوای تازه وارد ماشین شود، ولی به جای هوای تازه، صورتش مهمان مقداری اسید شد.

یک موتورسوار نزدیک به دو لیتر اسید به صورت، دست، پا و بدن او پاشید. مردم او را به مغازه‌ای بردند و سریع به صورتش آب پاشیدند.

سومین قربانی

24 مهر زن جوانی که حدود 25 سال داشت در حالی که سوار بر خودروی سمند خود بود توسط مهاجم موتورسوار مورد اسیدپاشی قرار گرفت. شاهدان عینی این حادثه گفتند که این زن بشدت از ناحیه صورت و دست دچار سوختگی شده و به بیمارستان سوانح و سوختگی منتقل شد. زن جوان برای مراجعه به دندانپزشکی خودروی خود را در کناری پارک کرد و مشغول قفل کردن آن بود که قربانی اسیدپاشی شد.

آخرین قربانی

سهیلا نیز یکی از قربانیان اسیدپاشی است که در خیابان بزرگمهر اصفهان هدف حمله اسیدپاشان قرارگرفته است. هنگامی که موبایلش زنگ می‌زند کنار خیابان پارک می‌کند تا جواب تلفن را بدهد او کمی شیشه پنجره را پایین کشیده بود که ناگهان صدای یک موتور را کنار ماشین می‌شنود و ناگهان احساس می‌کند چشمان و صورتش به شدت می‌سوزد. او از ماشین پیاده شده و روی آسفالت خیابان از درد به خود می‌پیچد و از مردم کمک می‌خواهد.

شایعات نادرست

قربانیان به دلیل شایعات نادرستی که درباره آنها بر سرزبان‌ها افتاده بود، نمی‌خواستند مشخصات خود را اعلام کنند. آنها علاوه بر این‌که مورد حمله فیزیکی قرار گرفته بودند از حمله‌های روحی نیز در امان نبودند.

اوایل همه موضوع را شخصی و ناموسی می‌پنداشتند و فکر می‌کردند که مجرم خصومت شخصی با قربانی دارد. بعد از مدتی با سریالی شدن این جنایت همه موضوع را تروریستی کردند و زمانی که مشخص شد همه قربانیان از میان دختران و زنان جامعه هستند، شایعه شد که مجرم برای مبارزه با بدحجابی به آنها حمله کرده است. البته این اولین شایعه‌ای بود که درباره آنها شکل گرفت.

همین موضوع باعث می‌شد خانواده‌های قربانیان آبروی خود را در خطر ببینند و نخواهند با خبرنگاران و در مواردی با مراجع قانونی همکاری کنند.

ده‌ها مظنون

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور پس از این ماجرا در تشریح پرونده گفت: تیم کشف جرمی که این موضوع را دنبال می‌کند جدی است و هیچ‌گونه مماشات و ملاحظه‌ای در این خصوص وجود ندارد و همه دستگاه‌ها هماهنگ هستند. وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و بسیج، همه اخبار و اطلاعات را در اختیار آگاهی قرار می‌دهند و کارآگاهان از همه اطلاعات استفاده می‌کنند. وی تأکید کرد: جزئیات تمام افرادی که سابقه قبلی دارند، از جمله افرادی که پرونده طلاق یا بیماری روانی در اصفهان داشتند و صاحبان موتورسیکلت‌های مشکی رنگ بررسی شد. همچنین کار آنالیز چهره انجام شده و افرادی که با آن چهره‌ها تطبیق داده می‌شوند، نزدیک به صد نفر رسیده و روی این قسمت، کار ادامه دارد.

ذوالفقاری اظهار کرد: کاری که روی پرونده اسیدپاشی صورت گرفته به اندازه صدها پرونده بوده و این که به نتیجه قطعی برسیم و بگوییم فلان فرد متهم اصلی بوده، در حال حاضر ممکن نیست. قربانیان نیز با مشاهده تصاویر در مرحله اول می‌گفتند این فرد متهم است، اما در ادامه اعلام می‌کردند فکر نمی‌کنیم او عامل اسیدپاشی باشد. از بیش از صد مظنون تحقیق شده و هنوز به نتیجه مطلوب نرسیدیم.

آخرین خبر

رئیس پلیس آگاهی کشور در آخرین روزهای سال گذشته آخرین وضعیت این پرونده را تشریح کرد و گفت: بعد از وقوع اسیدپاشی تحقیقات در رابطه با دستگیری عامل یا عاملان این حادثه به صورت گسترده در دستور کار کارآگاهان پلیس قرار گرفت. در این رابطه چند مظنون دستگیر و تحقیقات از آنها انجام شد که بی‌گناهی بعضی از آنها ثابت شد، اما در این میان، باتوجه به شواهد و مدارک موجود، احتمال می‌رفت یکی از مظنونان عامل اصلی این اسیدپاشی باشد.

سردار مقیمی ادامه داد: براساس نتیجه تحقیقات این فرد جزو مظنونان اصلی پرونده است، اما از نظر تحقیقات پلیسی ما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم با این حال مدارکی در دست است که باعث می‌شود این فرد همچنان در فهرست مظنون‌های ما باقی بماند. همچنین دستگاه قضایی نیز در این رابطه هنوز نتیجه نهایی را اعلام نکرده است.

18 ماه از اسیدپاشی اصفهان می‌گذرد و هنوز کسی نمی‌داند چه کسی ؛ با چه انگیزه‌ای روی چهار زن در اصفهان اسید ریخت و چرا با گذشت این همه مدت هنوز شناسایی نشده است. نکته جالب اینجاست که با رسانه‌ای شدن این پرونده، مرد اسیدپاش هم جرایم خود را متوقف کرد.

غزاله مالکی / ضمیمه تپش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها