ادامه بهانه جویی های عهدشکنانه آمریکا

کربی: درباره دسترسی ایران به وجوه نقد اغراق شده است!

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: از همان روز اول درباره وجوه نقد که قرار است در دسترس قرار گیرد، اغراق شده است.
کد خبر: ۸۹۷۴۵۷
کربی: درباره دسترسی ایران به وجوه نقد اغراق شده است!

به گزارش جام جم آنلاین ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ایران تاکنون به همه الزامات خود عمل کرده است.

جان کربی تاکید کرد از همان روز اول درباره وجوه نقد که قرار است در دسترس قرار گیرد، اغراق شده است.

وی درباره دیدار وزرای امور خارجه آمریکا و ایران گفت: این دیدار در حال انجام است بنابراین من نمی خواهم خلاصه ای از دیداری که همچنان در حال انجام است،داشته باشم. این دیدار در حال برگزاری است.

کربی گفت: من حرفی را که دیروز گفتم تکرار می کنم. بالاترین دستور کار این دیدار مسائل مربوط به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک و به خصوص تخفیف تحریم ها خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: اظهارات وزیر امور خارجه به این حقیقت اشاره دارد که درباره میزان دارایی که در دسترس ایرانی ها قرار خواهد گرفت،اغراق شده است و این رقم درست نیست. ما از ماهها پیش گفتیم که رقم آن 100 یا 150 میلیارد دلار نخواهد بود بلکه 50 تا 55 میلیارد دلار است بنابراین، این رقم بسیار کمتر از آن چیزی است که منتقدان می گویند. تخمین فعلی ما این است که تاکنون پس از چهار ماه آنها توانستند به حدود سه میلیارد دلار دسترسی پیدا کنند بنابراین اظهارات وزیر امور خارجه به این حقیقت اشاره دارد که از همان روز اول درباره وجوه نقد که قرار است در دسترس قرار گیرد از همان روز اول اغراق شده و گفته شده است که به مقدار 100 تا 150 میلیارد دلار است.

جان کربی گفت: ارزیابی ما دقیق است. حدود پنجاه تا پنجاه و پنج میلیارد دلار در این تخفیف تحریم ها در دسترس آنها قرار خواهد گرفت.اکنون بهترین ارزیابی این است که آنها حدود 3 میلیارد دلار دریافت کردند.

خبرنگار پرسید پس این امکان وجود ندارد که بیش از 55 میلیارد دلار باشد و مطمئنا به این رقم محدود خواهد بود؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: بله درست است.

خبرنگار پرسید یکی از حرف هایی که ظریف و دیگر مقامات ایرانی اعتراض دارند این است که آنها چیزی دریافت نکردند. آیا آنها درست می گویند؟

کربی گفت:ما همچنان معتقدیم 50 تا 55 میلیارد دلار در دسترس آنها قرار خواهد گرفت. اکنون فقط چهار ماه گذشته است. انبوهی از وجه نقد سرازیر نخواهد شد.

خبرنگار پرسید اگر آنها هر چهار ماه سه میلیارد دلار دریافت کنند. چقدر باید صبر کنند تا پنجاه و پنج میلیارد دلار دریافت کنند؟

کربی گفت: قرار نیست آنها هر چهار ماه سه میلیارد دلار دریافت کنند.

خبرنگار پرسید آیا اعتراض ایرانی ها درباره این که تاکنون چیزی از تخفیف تحریم ها دریافت نکردند، درست است؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: من به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا گوش کردم. وی به بحث هایی اشاره کرد که از همان ابتدا درباره سرازیر شدن وجوه نقد بسیار به ارزش 150 میلیارد دلار برای رژیم تهران و استفاده از آن برای تامین مالی تروریسم زده می شد. اظهارات وزیر امور خارجه در شب گذشته این مسئله بود که این اتفاق نخواهد افتاد.

وی افزود:صادقانه بگویم سران ایرانی مسئله تخفیف تحریم ها در ذهن خود دارند و ما انتظار داریم ظریف وزیر امور خارجه ایران آن را مطرح کند.

کربی گفت:من کارشناس سیستم مالی نیستم و نمی دانم پول ها چگونه آزاد می شود. این تحریم ها مدتی طولانی است که به اجرا گذاشته شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: این پول آنها است و براساس توافق تا زمانی که آنها به اجرای الزامات خود ادامه دهند، شایسته دریافت این پول خواهند بود. ما متعهد و در حال عمل به الزامات خود هستیم و ایران تاکنون به همه الزامات خود عمل کرده است. این یکی از دلایلی است که وزیر امور خارجه و ظریف وزیر امور خارجه ایران برای گفتگو درباره این روند با یکدیگر دیدار می کنند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها