ابزارهای پوشیدنی همچون برچسب‌های هوشمند تاکنون بسیار مورد توجه سازندگان این دست ابزارها و البته کاربران عمومی قرار گرفته است. این بار با تمبری هوشمند آشنا می‌شویم که چندین قابلیت را به صورت همزمان ارائه می‌دهد.
کد خبر: ۸۹۷۱۲۱
تمبر هوشمند پوشیدنی با چندین کاربرد

به گزارش جام جم کلیک ، فناوری که در برچسب بسیار کوچکی که در تصویر مشاهده می‌کنید به کار رفته است می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به روشی استاندارد و معمولی برای نظارت بر سلامت بیماران یا ورزشکاران تبدیل شود. این برچسب ابعادی در حدود یک تمبر معمولی دارد و ضخامت آن نیز در حدود ضخامت موی انسان است ولی با وجود کوچکی می‌تواند کاربردهای بسیاری از حوزه سلامت تا حوزه‌های عمومی همچون جایگزینی بلیت‌ کنسرت‌ها یا مسابقات ورزشی را پوشش دهد.

این فناوری که توسط شرکت MC10 توسعه داده شده است به نوعی ادامه ثبت اختراع این شرکت برای فناوری تمبرهای هوشمند پوشیدنی محسوب می‌شود که توسط پرتو فرابنفش کار می‌کرد و اوایل امسال به بازار معرفی شد.

نکته‌ی اصلی در فناوری جدید معرفی شده، بهره گیری از فناوری خوانش به وسیله‌ی امواج رادیویی از راه نزدیک یا همان NFC است که می‌تواند داده‌های لازم را از روی تمبرهوشمند بخواند یا روی آن بنویسد. NFC مجموعه‌ای از پروتکل‌های ارتباطی است که امکان برقراری ارتباط بین دو ابزار الکترونیکی را که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند به شکلی ایمن فراهم می‌کند. در این حالت هر ابزار هوشمندی که به قابلیت NFC مجهز باشد توانایی خوانش یا نوشتن بر روی تمبرهای هوشمند را دارا بوده و می‌توان از آن‌ها برای کار کردن با تمبر هوشمند بهره گرفت.

همچنین در این فناوری برای رفع نگرانی از دسترسی‌های غیرمجاز و امنیت پایین از فناوری قفل الکترونیکی برای تنهاخوانشی (Read-Only) کردن تمبر و نیز الگوریتم‌های محافظت اطلاعاتی بهره گرفته شده است. کندن این تمبر از روی پوست هم آن را کاملا غیر قابل استفاده می‌کند بنابراین کاربر هر زمانی که دلش بخواهد می‌تواند آن را دور بیاندازد.

البته تاکنون تاتوها و برچسب‌های هوشمند بسیاری در دانشگاه‌ها و پروژه‌های مختلف معرفی شده‌اند اما تمامی آن‌ها برای یک هدف خاص طراحی و ساخته شده بودند در حالی که تمبر هوشمندی که توسط این شرکت معرفی شده است می‌تواند کاربردهای متفاوتی برای کاربر خود داشته باشد. این تگ را می‌توان تا دو روز بر روی پوست نگه داشت که این شامل فعالیت‌هایی همچون ورزش یا دوش گرفتن هم می‌شود. ۴ لایه‌ی اصلی این تگ عبارت‌اند از لایه‌ای از چسب پزشکی که به تگ امکان کشش و تغییر ابعاد متناسب با پوست فرد را می‌دهد، لایه‌ای که آنتن و چیپ اصلی بر روی آن قرار گرفته است، لایه‌ای برای قرار گیری طرح گرافیکی و لایه‌ای برای محافظ در برابر امواج فرابنفش تا لایه‌های دیگر را از آسیب دور نگه دارد.

البته این شرکت تاکنون اطلاعاتی از قیمت یا زمان عرضه‌ی این محصول به بازار ارائه نداده است ولی به خوبی می‌توان پیش بینی کرد این محصول در کاربردهایی همچون پرداخت غیرنقدی، دسترسی به اتاق‌های هتل‌ها، شناسایی افراد یا نظارت بر سلامت افراد به شدت مورد توجه مصرف کنندگان قرار بگیرد.

منبع: زومیت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها