عوامل موثر در از دست دادن یا کاهش حس بویایی و چشایی

وقتی دلیل کاهش حس بویایی و چشایی جدی است

از این پس در این ستون به بررسی بیماری‌ها و اختلالات شایع قلب و عروق و ارائه نکات ضروری برای داشتن قلبی سالم خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
کد خبر: ۸۹۷۰۹۶
از بیمارکننده‌های قلب حذر کنید

***

امروزه، بیماری‌های قلبی عروقی شایع‌ترین بیماری‌ در کشورهای صنعتی و رو به رشد است وآمار مرگ و میر و ناتوانی به دنبال آن نیز بالاست. روش‌های غلط تغذیه، استرس روزمره، کم‌تحرکی جسمی، مصرف دخانیات و افزایش شیوع بیماری‌های متابولیک نظیر دیابت می‌تواند به این مهم دامن بزند.

اما می‌توان نکات کلیدی و اساسی را در ارتباط با عوامل خطرزای بیماری‌های قلبی عروقی به ترتیب زیر دسته‌بندی کرد:

فشارخون بالا: به فشارخون بالای 140 حداکثر یا 90 حداقل، فشارخون بالا گفته می‌شود. اگر فردی چند بار، با اندازه‌گیری میزان فشارخون در روزهای مختلف متوجه شود در حال استراحت، میزان فشارخونش از مقادیر ذکر شده بالا است، می‌توان گفت فشار خون بالا دارد. این مساله سبب افزایش کار ماهیچه‌های قلب می‌شود و در نتیجه قلب، زودتر دچارخستگی وکاهش فعالیت می‌شود.

غالبا در اثر افزایش فشار خون در درازمدت، عملکرد قلب کاهش می‌یابد و در نتیجه افراد مبتلا به فشار خون، اغلب دچارسکته‌های مغزی وقلبی و اختلال گردش خون در ناحیه پاها می‌شوند. نشانه‌های افزایش فشار خون، شامل افزایش ضربان قلب، احساس سرگیجه، درد قفسه سینه، شنیدن صدا در گوش، خون دماغ شدن و سردرد می‌شود . وراثت، وزن بالا، کشیدن سیگار، مشکلات روحی بیش از توان فرد و عوامل محیطی مانند سروصدا و نور به افزایش خون منجر می‌شود .

چربی خون بالا: به علت مصرف بیش از اندازه چربی در رژیم غذایی یا اختلال در سوخت و ساز آن، ممکن است میزان این مواد در خون بالا رفته ودر دیواره رگ‌ها ته‌نشین شود که این حالت ممکن است باعث تصلب شرائین یا آترواسکلروزیس وحتی انسداد عروق شود. مهم‌ترین چربی‌های خون عبارتند از تری‌گلیسرید،کلسترول و لیپوپروتئین‌ها. عوارض ناشی از افزایش چربی خون شامل افزایش وزن، اختلال در عروق، درد قفسه سینه، سکته قلبی ومغزی و از کار افتادن بخش‌هایی از کبد، احساس سرگیجه، بروز درد در ناحیه پاها هنگام راه رفتن و کاهش توانایی مغز می‌شود. به یاد داشته باشید فشار خون ابتدا علامتی ندارد، اما پس از مدتی هنگام فعالیت جسمی در ناحیه قلب دردهایی بروز خواهد کرد. درمان این عارضه با کاهش وزن، محدودیت غذاهای شیرین و دارای کلسترول، عدم مصرف الکل، داشتن فعالیت جسمی، جایگزینی چربی‌های گیاهی به جای حیوانی و استفاده از دارو ممکن است .

مسمومیت با نیکوتین: میزان مرگ و میر در افراد سیگاری دو برابر غیرسیگاری مشابه از نظر سن وجنس است. مصرف سیگار به رها شدن مواد سمی متعددی در بدن منجر می‌شود که به سیستم‌های مختلف بدن از جمله سیستم تنفسی، قلبی، عروقی، غدد، انعقاد خون و...آسیب می‌رساند وسبب بیماری‌های مختلف کاهش حس بویایی، سکته قلبی و مغزی، سرطان ریه، برونشیت مزمن، تشدید نارسایی گردش خون در پاها، ناتوانی جنسی، کاهش رشد جنین و تولد نوزادان با وزن پایین در خانم‌های باردار، یائسگی زودرس و پوکی استخوان در خانم‌ها و اختلال در چربی خون می‌شود. قطع فوری یا کاهش کنترل‌شده مصرف سیگار تنها راه پیشگیری و درمان عوارض ناشی از مسمومیت با نیکوتین است.

دکتر مسعود قاسمی

فوق‌تخصص آنژیو‌گرافی و آنژیو‌پلاستی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها