در حالی که بازار سرمایه در طول سه‌ماه اخیر روند مثبتی را طی می‌کرد، اکنون دو هفته‌ای است که با تغییرات منفی همراه شده است به طوری‌که از ابتدای هفته گذشته تاکنون بازار روند نزولی داشته است و طی 2 روز اول این هفته شاخص کل بورس حدود 2000 واحد سقوط کرد.
کد خبر: ۸۹۶۶۷۸

به گزارش جام‌جم، اجرای برجام و همچنین وعده‌های دولت یازدهم برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور بعد از این توافق، باعث شد سرمایه‌داران زیادی در سه ماهه پایانی سال گذشته وارد بورس شوند، اما این حباب طولی نکشید که ترکید و بازار به جایگاه واقعی خود برگشت. برخی کارشناسان بر این باورند که سهامداران به صورت هیجانی تصمیم می‌گیرند و باید از سرمایه‌گذاری در شرایط خاص دوری کنند تا متضرر نشوند. از سوی دیگر برخی به نتیجه نرسیدن قراردادهای تجاری ایران با کشورهای دیگر را باعث افت شاخص می‌دانند و می‌گویند که قرار بود قراردادهای تجاری ایران به نتیجه برسد، اما هیچ‌کدام از آنها امضا نشد و به مرحله اجرا نرسید.همچنین کارشناسان دیگر اظهار می‌کنند که صحبت‌های آقای سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی به واقعیات اقتصاد کشور نزدیک بود و مردم با متوجه شدن این واقعیت‌ها سرمایه خود را از بازار بیرون آوردند و نتیجه مثبتی از این صحبت‌ها در بازار سرمایه به جای نماند.

قراردادهایی که به نتیجه نرسید

در همین حال، دکتر فرهنگ حسینی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: یکی از دلایل سقوط شاخص بورس در روزهای اخیر، امیدهای واهی قراردادهای خودروسازان با شرکت‌های خارجی بود که محقق نشد و همین موضوع باعث شد تا اعتماد مردم به آینده خوبی که پیش‌بینی کرده بودند در حد گمان بماند.

وی افزود: همچنین صحبت‌های آقای سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران در کشور آمریکا، دلیل دیگری بود که پرده از واقعیات اقتصاد ایران برداشت.

حسینی ادامه داد: این صحبت‌ها نشانه مثبتی به بازار سرمایه منتقل نکرد و باعث شد تا افت شاخص را در گروه خودروسازی و بانک در بورس شاهد باشیم. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: زمانی که دو گروه اصلی در بازار سرمایه افت دارند، قطعا روی کل شاخص تأثیر می‌گذارند و بانک و خودروسازی نیز دو گروه اصلی در بازار سرمایه‌اند که در روزهای اخیر وضعیت مثبتی را تجربه نمی‌کنند.وی با اشاره به این‌که در سه ماهه اخیر بازار سرمایه روند مثبتی را طی می‌کرد، گفت: سهامداران بازار سرمایه در سه ماه اخیر امیدهایی داشتند که این امیدها نتیجه مطلوبی در بر نداشت و قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی که قرار بود به مرحله اجرا در بیاید به حاشیه رفت.

بازار در حال تعدیل است

همچنین دکتر سیدحمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه به جام‌جم گفت: بازار سرمایه متاثر از انتظارات به آینده است و در سه ماهه اخیر انتظارها از این بازار روند خوبی را طی می‌کرد، اما اتفاقاتی در این میان افتاد که بر خلاف انتظار سهامداران بود.

وی افزود: بهبود اوضاع اقتصاد کشور، یکی از انتظارات سرمایه‌داران به منظور انتقال پولشان به این بازار بود که در چند ماه اخیر این امید قوت گرفته بود، اما زمانی که وعده‌های برجام عملی نشد و گشایش‌هایی که وعده داده شده بود، محقق نشد، بازار سرمایه با افت شاخص مواجه شد. میرمعینی تصریح کرد: افت شاخص اتفاق تازه‌ای در بازار سرمایه ایران نیست و همین موضوع می‌تواند نشان دهد که این بازار از واقعیت‌های اقتصادی برخوردار است و براساس پیش‌بینی آینده حرکت می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: یکی دیگر از دلایل افت شاخص در بازار سرمایه می‌تواند خروج سرمایه سهامداران از این بازار باشد. بیشتر سهامداران سود بدون ریسک و کم را به سود پرریسک و زیاد ترجیح می‌دهند و اکنون بانک‌ها به نوعی با بازار سرمایه در رقابت هستند که ریشه این موضوع در دولت قبل با افزایش نرخ سود بانکی است.

وی ادامه داد: از آنجا که اقتصاد ایران، اقتصادی نوظهور است، پتانسیل زیاد و جذابی برای سرمایه‌گذاران دارد، اما هنوز امنیت در بازار سرمایه برای سهامداران مشخص نشده و آنها ترجیح می‌دهند تا ثابت شدن وضعیت بازار صبر کنند. میرمعینی افزود: شاخص بورس از ابتدای سال جاری تاکنون، حدود 4.5 درصد کاهش داشته است و این موضوع می‌تواند ناشی از تنش‌های سیاسی باشد. همچنین موضعگیری رئیس‌کل بانک مرکزی در آمریکا و دسترسی نداشتن ایران به دلار برای مراودات بین‌المللی باعث می‌شود تا سهامداران خارجی و داخلی برای سرمایه‌گذاری دست نگه دارند و منتظر نتیجه آن بمانند.

سهامداران از هیجان دوری کنند

از سوی دیگر دکتر کیوان شیخی، رئیس اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس به خبرنگار ما گفت: رفتار هیجانی و عدم شناخت کافی از روان‌شناسی بازار سرمایه و همچنین عدم پردازش اطلاعات مالی و سیاسی توسط سرمایه‌گذاران، گاهی باعث تغییر هیجانی در بازار می‌شود که اگر اندکی با تحلیل و پردازش بهینه انجام شود، هیچ‌گاه به زیان در خرید و فروش‌ها منجر نخواهد شد.

شیخی اضافه کرد: بازار سرمایه در سال 95 به گفته بیشتر کارشناسان این بازار، پرچمدار سایر بازارهای مالی خواهد بود و در این عرصه برندگان اصلی کسانی هستند که از کمترین هیجانات در معاملات برخوردار باشند و از اعتبارات اعطایی کارگزاران به نسبت‌های قانونی استفاده کنند و دیدگاه بلند مدت با سود معقول در برنامه خود داشته باشند که به یقین متضرر نخواهند بود و برندگان اصلی بازار هستند.

واکنش‌های بیش از انتظار

دکتر محمدرضا پورابرهیمی، عضو شورای بورس نیز در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح کرد: بازار سرمایه به اخبار خوب و بد واکنش نشان می‌دهد، اما بازار سرمایه ایران فراتر از اخبار اثر می‌پذیرد و واکنش‌های آن بیش از انتظار است. وی افزود: صحبت دولتمردان در داخل و خارج با هم بسیار تفاوت داشت و همین موضوع باعث بی‌اعتمادی سهامداران به بازار سرمایه است. به عنوان مثال در ابتدای اجرای برجام گفته می‌شد که سوئیفت برقرار است، اما فعالان اقتصادی اظهار می‌کردند که ما نمی‌توانیم ال‌سی بازکنیم و اکنون هم که باز شده است، بانک‌های درجه یک اروپایی با ایران کار نمی‌کنند.

پورابراهیمی گفت: همچنین سوئیفت برقرار شده، اما با دلار نمی‌توان معامله کرد و همین مساله موجب می‌شود تا بخش‌های مختلف اقتصاد به دولت و تیم اقتصادی‌اش بی‌اعتماد شوند و سرمایه خود را به بازارهای دیگر منتقل کنند. عضو شورای بورس اظهار کرد: از سوی دیگر قراردادهای خودرویی که قرار بود تا پایان فروردین امضا و وارد فاز عملیاتی شود، هنوز به امضا نرسیده و حتی هیات‌های تجاری ایتالیا که چندی پیش وارد ایران شدند، قراردادهای خود را عملی نکردند.این نماینده مجلس اضافه کرد: بحث رکود و بازار مسکن نیز از دیگر دلایل افت شاخص بورس بود. از آنجا که دولت هنوز برنامه مشخص و جامعی برای خروج از رکود مسکن ندارد، نتوانسته در این بخش در بازار سرمایه تاثیر مثبتی ایجاد کند.

محمدحسین علی‌اکبری - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها