دکتر جابر عناصری، تعزیه‌شناس و استاد دانشگاه تهران روز شنبه در سکوت خبری چشم از جهان فروبست و این در حالی است که اهالی رسانه پس از برگزاری مراسم ساده خاکسپاری، از درگذشت پدر تعزیه دانشگاهی ایران مطلع شدند.
کد خبر: ۸۹۶۶۲۲

عناصری، استاد فلسفه دانشگاه تهران که از چندی پیش به‌علت بیماری در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری بود، سرانجام روز شنبه در سکوت خبری چشم از جهان فروبست و بدون مراسم خاصی بسرعت در یکی از قطعات عادی بهشت زهرا به خاک سپرده شد. آناهیتا عناصری، فرزند زنده‌یاد جابر عناصری در این باره به مهرگفت: بنا به وصیت پدرم، هیچ مراسم تشییعی برای ایشان برگزار نشد و تنها با حضور اعضای خانواده و بسیار ساده، رهسپار دیار ابدی شدند.

او در پاسخ به این پرسش که چرا پیکر استاد عناصری که به پدر تعزیه دانشگاهی ایران معروف است، در قطعه نام آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شده نشد، گفت: پیکر ایشان به خواست خودشان و بدون این که کسی مطلع شود، بسرعت به بهشت زهرا(س) منتقل و در یکی از قطعات عادی آن به خاک سپرده شد.

دختر زنده‌یاد عناصری همچنین تاکید کرد: پدرم به هیچ‌وجه مایل نبود کسی برای خاکسپاری او هیچ‌گونه کار خاصی انجام دهد و ما هم مطابق وصیت او عمل کردیم.

سنگری و اشتباه خطرناک مداحان

محمدرضا سنگری، عضو هیأت علمی دانشگاه و عاشورا پژوه شناخته شده در تازه‌ترین اظهار نظر خود نسبت به شرایط آینده ادبیات آیینی در کشورمان اظهار امیدواری کرده و گفته است: مقتل‌خوانی بتدریج میان مداحان در حال شکل‌گیری بوده و ارتباط با مقاتل و منابع معتبر در حال برقراری است، اما بیشتر مداحان و ذاکران ما به شنیده‌ها اکتفا کرده، به اعتبار مشهور بودن نقلی به آن اعتماد می‌کنند. بسیاری از افراد به صرف رسانه‌ای بودن یک مداح، هر آنچه را او در محافل و مجالس ذکر کند به عنوان مطالب قطعی و صحیح تصور می‌کنند که این عمل از اشتباهات بسیار خطرناک است. او افزود: رهبرمعظم انقلاب در جلسه روز ولادت حضرت زهرا(س) جمع مداحان را به پژوهش در حوزه مداحی دعوت کردند و به همین سبب ما در بنیاد دعبل خزاعی، بحث پژوهش در حوزه عاشورا را مطرح کردیم. این عاشورا پژوه که با باشگاه خبرنگاران جوان گفت‌وگو می‌کرد، درباره مقاتل مرجع گفت: دانشنامه امام حسین(ع) نوشته آیت‌ا‌لله محمد محمدی ری‌شهری و کتاب دو جلدی مهدی پیشوایی به نام تاریخ قیام و مقتل سیدالشهدا(ع) از آثار بسیار ارزنده مرجع برای مقتل‌خوانی مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) است.

کیهان کلهر روی صحنه تالار وحدت

کیهان کلهر، نوازنده چیره دست کمانچه پس از مدت‌ها با دوستدارانش در تالار وحدت تهران دیدار می‌کند. این نوازنده و آهنگساز پیشکسوت که هم‌اکنون مشغول برگزاری تور کنسرت‌هایش در اروپا و آمریکا‌ست، درباره اجرایش گفت: اردیبهشت‌ماه به ایران خواهم آمد و خردادماه امسال در تالار وحدت روی صحنه خواهم رفت. به گزارش جام‌جم، محمدحسین توتونچیان، مدیر عامل شرکت فرهنگی هنری ققنوس و مدیر برنامه‌های کیهان کلهر نیز در این ارتباط توضیح داد: تمام مجوزهای لازم برای کنسرت استاد کیهان کلهر دریافت شده و این هنرمند بین‌المللی طی روزهای سوم، چهارم، دهم، یازدهم و دوازدهم خرداد ماه در تالار وحدت میزبان دوستداران موسیقی است. البته برنامه‌هایی نیز تدارک دیده‌ایم تا کیهان کلهر در شهرستان‌ها نیز اجراهایی برای مخاطبانش داشته باشد که جزئیات آن را بزودی اعلام خواهیم کرد. کیهان با هنرمندان و گروه‌هایی از جمله شجاعت حسین‌خان، کوارتت کرونوس (Kronos Quartet) جاده ابریشم، یویوما و ارکستر فیلارمونیک نیویورک اجرای موسیقی داشت و این اتفاق او را به هنرمندی جهانی تبدیل کرده است و شنوندگان زیادی نیز از میان غیرایرانی‌ها دارد. کیهان کلهر و اردال ارزنجان سال ۸۹ در تالار وحدت اجرای مشترکی داشتند که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد.

علیرضا خمسه و «جنجال در عروسی»

در یک مراسم عروسی، کودکان را به محل برگزاری جشن راه نمی‌دهند و به کلبه‌ای در انتهای باغ تبعید می‌کنند. بچه‌ها متوجه می‌شوند برگزارکنندگان مراسم، قاچاقچی مواد مخدر هستند، پس تصمیم می‌گیرند جشن را به هم بزنند و این آغاز ماجرای فیلمی است با نام «جنجال در عروسی». در این فیلم علیرضا خمسه، میرطاهر مظلومی، نعیمه نظام‌دوست، مرتضی ضرابی، محمدرضا بحری، مهدی قانع، صاحب حائری‌زاده، علیرضا حائری‌زاده و سعید خبیری بازی می‌کنند و آن‌طور که محمد احمدی، تهیه‌کننده سینما به باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید، جنجال در عروسی برای نمایش در جشنواره فیلم کودک و نوجوان آماده می‌شود. به گفته او، این فیلم تولید مشترک دو کشور ایران و فرانسه است و در زمان اکران عمومی برخی سینماها به صورت دو بعدی و برخی به صورت سه بعدی این فیلم را نمایش خواهند داد. جنجال در عروسی، سومین فیلم بلند سینمایی سیدرضا خطیبی و دومین همکاری وی با محمد احمدی است. باید منتظر ماند و دید دوباره فضایی در عرصه فیلم کودک در کشورمان ایجاد می‌شود تا موجب آشتی خانواده‌ها و فرزندان و رابطه مستمر آنها با این سینما شود یا خیر.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها