بزرگی شکم از خصوصیات آقایان چاق است؛ ولی این خصوصیت در خانم‌ها نیز دیده می‌شود. وقتی دور شکم یک مرد از 101 سانتی‌متر بیشتر باشد، او چاق محسوب می‌شود. به همین ترتیب وقتی دور شکم خانم‌ها بالاتر از 88 سانتی‌متر باشد، عوارض چاقی در آنان ظاهر می‌شود. یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که ارتباط تنگاتنگ با چاقی شکمی در خانم‌ها دارد، تنبلی تخمدان یا تخمدان پرکیست است.
کد خبر: ۸۹۶۶۱۰

مهم‌ترین علامت این بیماری، تخمک‌گذاری‌های کم و نامنظم و عدم تخمک‌گذاری به مدت طولانی و حتی ماه‌هاست که این مشکل خود را به صورت پریودهای دیر به دیر و گاهی هر چند ماه یکبار نشان می‌دهد. برخلاف تصور عمومی، بروز این اتفاق در سنین پایین (17 ـ 16 سالگی) بی‌اهمیت نیست و حتی بیماری کم‌کاری تخمدان یا تخمدان پلی‌کیستیک می‌تواند از همین زمان شروع شود. از علائم دیگر این سندرم، زیاد شدن هورمون‌های مردانه یا علائم آن است؛ یعنی می‌تواند این هورمون‌ها زیاد شوند یا فقط علائم افزایش این هورمون‌ها به صورت افزایش موهای زاید یا آکنه بروز کند. افزایش موهای زاید به معنی افزایش موهای نواحی خاصی از بدن که معروف‌ترین آن ناحیه فوقانی لب و چانه است، اتفاق می‌افتد و در این نواحی به دلیل حساس بودن ریشه‌های مو به هورمون‌های مردانه موها زبر، خشن و سیاه‌تر از معمول رشد می‌کنند.

از علائم آزمایشگاهی دیگر این سندرم، مقاومت به انسولین است که در نهایت می‌تواند به دیابت منجر شود. از مهم‌ترین علائم این سندرم که علت نامگذاری آن به عنوان تخمدان پلی‌کیستیک است، دیده شدن کیست‌های متعدد کوچک در تخمدان‌ها ست.

سایز این کیست‌ها معمولا زیر ده میلی‌متر (9 ـ 2 میلی‌متر) و به تعداد زیاد در هر تخمدان هستند و برخلاف کیست‌های بزرگ‌تر و منفرد تخمدان معمولا طی دو تا سه ماه بعد از بین نمی‌روند. بعلاوه در سونوگرافی این افراد معمولا سایز تخمدان‌ها بزرگ‌تر از حد عادی است.

تنبلی تخمدان را می‌توان به عنوان شایع‌ترین علت نازایی در نظر گرفت. شاید تعریف بهتر برای این بیماری کم‌زایی باشد. به بیان دیگر وقتی یک خانم دچار چاقی شکمی می‌شود، تغییراتی در متابولیسم محور تولیدمثل او رخ می‌دهد که به کم شدن احتمال آزادسازی تخمک در سیکل‌های ماهانه منجر می‌شود. به این ترتیب فرد با احتمال کمی زایا خواهد بود.

اگرچه درمان‌های متعدد و متنوعی برای تنبلی تخمدان و نازایی پیدا شده است، ولی ورزش و کم کردن وزن و به تبع آن کاهش دور شکم از بهترین روش‌های بهبود متابولیسم تخمدان‌ها و ایجاد زایایی در بیمار است. واضح است فرد دچار چاقی و تنبلی تخمدان نه‌تنها از نازایی رنج می‌برد، بلکه با بالا رفتن سن بسرعت بیماری‌های قلبی و دیابت به سراغش خواهند آمد. اگر به چنین بیماری توصیه اکید به ورزش و کاهش غذا بکنیم بدون شک هم به افزایش باروری منجر خواهد شد و هم از بیماری‌های مهلک آینده پیشگیری می‌شود.

دکتر رضا کریمی - ‌ فوق‌تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم

rezakarimi1350@yahoo.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها