بیست‌وپنجمین سفر استانی رئیس‌جمهور فردا آغاز می‌شود

آب؛ مهم‌ترین درخواست سمنانی‌ها از روحانی

بیست‌و‌پنجمین سفر استانی هیات دولت یازدهم به استان سمنان است که فردا رقم خواهد خورد؛ سفری که مردم و مسئولان سمنان نسبت به آن خوشبین بوده و معتقدند از آنجا که سمنان (شهر سرخه) زادگاه رئیس‌جمهور است، این سفر نیز متفاوت‌تر از دیگرسفرهای استانی وی خواهد بود زیرا شناخت کافی دکتر حسن روحانی از این استان و مشکلات و چالش‌های آن، می‌تواند در سرعت بخشیدن به روند حل این مشکلات تاثیر بسزایی داشته باشد؛ مسائل و چالش‌هایی که مهم‌ترین آن بحث کمبود آب عنوان می‌شود.
کد خبر: ۸۹۶۶۰۳

استان سمنان با چهار شهرستان، 14شهر، ده بخش و 28 دهستان جایگاه ششم را از نظر وسعت بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است و گرچه همانند مناطق دیگر کشور از ظرفیت‌های مهمی در بخش‌های مختلف بویژه گردشگری برخوردار است، اما شاید مهم‌ترین ویژگی ممتاز آن موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب و غرب به شرق کشور است؛ ویژگی‌ای که باعث شده از دیرباز مورد توجه حکومت‌های مرکزی وقت قرار گیرد. این موقعیت همچنان ویژگی برتر استان سمنان است، به طوری که امروز محل تردد سالانه 25 میلیون مسافر و زائری است که قصد سفر به دیگر مناطق کشور از جمله خراسان رضوی را دارند. شاهراه بودن و قرار گرفتن در مسیر مناطق مختلف کشور گرچه می‌تواند به عنوان یک مزیت برای سمنان مطرح و موجب رشد و توسعه آن شود، اما در عمل به دلیل نبودن جاده و راه مناسب، کارایی و بهره‌وری لازم را ندارد، موضوعی که علیرضا خسروی، نماینده مردم سمنان و مهدی‌شهر در مجلس نیز به آن اشاره می‌کند.

درخواست برای بازسازی راه‌های سمنان

خسروی در این باره به جام‌جم می‌گوید: 900 کیلومتر از راه‌های ترانزیت شرق به غرب کشور در استان سمنان واقع شده که بخشی از آن مسیر حرم تا حرم (فاز سوم این طرح) است که بازسازی آن می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش تصادفات، صرفه‌جویی مصرف سوخت و زمان داشته باشد.

به گفته وی، درخصوص مسیر ترانزیتی شمال به جنوب نیز سه تا چهار مسیر در این استان وجود دارد که احیا و بازسازی آنها می‌تواند به توسعه استان و همچنین کاهش مشکل ترافیک در مسیر فعلی کمک شایانی کند؛ مسیرهایی همچون جاده آبسرد به سمنان، فیروزکوه به سمنان، بندرترکمن به بندرعباس (عبور از جاده جنگل) و مسیر ریلی گرگان به شاهرود که بازسازی و توسعه هر یک نقش مهم در توسعه و تحول استان خواهد داشت.

احمد همتی، نماینده منتخب مردم سمنان در مجلس دهم نیز راه‌اندازی جاده تجاری اقتصادی، بندرعباس به بندر امیرآباد را اولویت کاری سفر کاروان تدبیر و امید به استان سمنان دانسته و می‌گوید: بازسازی جاده فیروزکوه و اتصال این جاده به راه مواصلاتی معلمان و جندق یکی دیگر از برنامه‌های پیشنهادی استانداری سمنان در سفر هیات دولت به سمنان است که برای ایجاد این راه ترانزیتی جدید از دولت تقاضای اعتبار خواهیم کرد.

وی نیز همچون نماینده فعلی شهر سمنان، بازسازی و مرمت جاده غرب به شرق کشور واقع در استان سمنان را زمینه‌ای برای رونق گردشگری سمنان عنوان کرده و یادآور می‌شود که بازسازی جاده حرم تا حرم از برنامه‌های اساسی دولت یازدهم است که در این سفر نیز به آن پرداخته خواهد شد.

ضرورتی به‌نام زیرساخت‌های گردشگری

این منتخب مردم با اشاره به این‌که موضوع گردشگری و فراهم کردن زیرساخت‌های آن خواسته دیگر مردم و مسئولان استان سمنان از رئیس‌جمهور است، می‌گوید: شهرستان مهدی‌شهر و بخشی از شهمیرزاد دارای وضعیت مناسب گردشگری بوده و جزو ۱۴ شهر گردشگری معروف کشور به شمار می‌روند، بنابراین با نگاه ویژه دولت به این شهرستان‌ها، زمینه حضور گردشگران در استان سمنان فراهم خواهد شد.

توجه به موضوع گردشگری و اختصاص بودجه و اعتبار به آن در سخنان خسروی، نماینده مردم سمنان نیز تکرار می‌شود.

به گفته وی، اما این ظرفیت‌ها و استعدادهای طبیعی نیازمند وجود زیرساخت‌هایی در حوزه راه و اماکن اقامتی، تفریحی و خدماتی است که ایجاد آنها نیز مستلزم سرمایه‌گذاری است که با جلب توجه سرمایه‌گذاران و البته حمایت و تسهیلات بخش دولتی ممکن خواهد شد.

اجرای ‌طرح‌های نیمه‌تمام

فرمانداران و بخشداران شهرهای مختلف سمنان نیز اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام و برخی طرح‌های جدید را جزو خواسته‌های شهروندان‌شان قلمداد می‌کنند که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند و قرار است آنها را در سفر هیات دولت به استان مطرح کنند. سیدعباس دانایی، فرماندار سمنان با اشاره به وجود ‌طرح‌های نیمه‌تمام فراوان در سمنان که باید تکمیل شود، می‌گوید: مشکلات و اولویت‌های مهم سمنان به رئیس‌جمهور منعکس شده است. علی‌اصغر مجد، فرماندار دامغان نیز با بیان این‌که 172 طرح در این سفر به هیات دولت ارائه می‌شود، تصریح می‌کند: با تصویب این تعداد طرح توسط هیات دولت، شهرستان دامغان مسیر رشد و توسعه را طی خواهد کرد.

کرمی، فرماندار سرخه نیز با تائید آماده شدن 80 طرح برای ارائه به هیات دولت، می‌گوید: این پروژه‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله آب، راه، محیط شهری، آموزش عالی، حوزه علمیه، صنعت، گردشگری و جذب توریست از طریق جذب سرمایه‌گذار است که تمامی آنها در این سفر به اطلاع هیأت وزیران خواهد رسید.

سیدمحمدرضا هاشمی، فرماندار شاهرود نیز در طرح مطالبات مردمی این شهرستان از سفر ریاست جمهوری، می‌گوید: امروز ۲۶۶ واحد صنعتی در شاهرود وجود دارد که ۳۸درصد از آنها یا راکد بوده یا در حال ورود به رکود و تعطیلی است، اما ۴۲درصد از واحدهای صنعتی فعالیت خود را ادامه می‌دهند. هرچند باید در نظر داشت که برخی واحدهای تولیدی در این شهرستان نیز با۵۰درصد توان خود ادامه حیات می‌دهند که این بخش‌های تولیدی باید مورد حمایت قرار گیرند.

سمنان آب می‌خواهد؛ حتی از دریای خزر

آب؛ نعمتی که این روزها به صورت باران و سیلاب تقریبا تمام کشور را فراگرفته، مهم‌ترین و اولین خواسته سمنانی‌ها از رئیس‌جمهور است. مسئولان سمنانی نیز مهم‌ترین مشکل و چالش استان خود را بحث کمبود آب دانسته و خواهان رفع این کمبود هستند. به اعتقاد آنان انتقال آب از دریای خزر به سمنان می‌تواند مشکل آب شرب این استان را برای همیشه برطرف کرده و موجب رونق بخش کشاورزی و صنعت آن شود. سمنانی‌ها امیدوارند رئیس‌جمهور در سفر به این استان، موافقت خود را با اجرای این طرح بزرگ اعلام کرده و دستور آغاز عملیات اجرایی آن را رسما صادر کند. طرح انتقال آب به سمنان و 13 استان دیگر از طریق دریای خزر که از چند سال پیش مطرح شده و بارها تا مرحله عملیات اجرایی نیز پیش رفت، از همان ابتدا مخالفان زیادی را بویژه در حوزه محیط‌زیست به‌دنبال داشت. اما این روزها بتدریج شاهد نرمش و تغییر عقیده از سوی برخی کارشناسان در این زمینه هستیم، به‌طوری که طی یکی دو روز گذشته پرویز کردوانی، پدر علم کویرشناسی ایران در این باره اظهار کرد: اجرایی شدن طرح انتقال آب خزر به استان سمنان یکی از معقول‌ترین و مقرون‌ به ‌صرفه‌ترین پروژه‌های انتقال آب در ایران است.

فاطمه مرادزاده -ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها