۵۰ میلیون سهامدار به سود می‌رسند؛

وعده وزیر اقتصاد به سهامداران عدالت

پس از گذشت ۱۰ سال از واگذاری اولین سهام عدالت و انتظار ۵۰ میلیون سهامدار، این بار علی طیب نیا وزیر اقتصاد، وعده تبدیل این نوع سهام به پول را به سهامداران عدالت داد.
کد خبر: ۸۹۶۵۶۷
وعده وزیر اقتصاد  به سهامداران عدالت

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، پس از گذشت ۱۰ سال از واگذاری اولین سهام عدالت و انتظار ۵۰ میلیون سهامدار، این بار علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان متولی ساماندهی و تعیین تکلیف سهام عدالت، وعده تبدیل این نوع سهام به پول را به سهامداران عدالت داده است.

برگه‌های سهام عدالت پول می‌شوند؟

طیب‌نیا چند روز پیش خطاب به سهامداران عدالت اعلام کرد که با تصویب نهایی قانون مربوط به سهام عدالت در مجلس، به کسانی که در دهک اول و دوم درآمدی قرار دارند و فقیر محسوب می‌شوند، دو میلیون تومان به ازای هر برگه سهام عدالت و به کسانی که در دهک‌های سوم به بعد حضور دارند، یک میلیون تومان به ازای هر برگه پرداخت خواهد شد.

وزیر اقتصاد دولت روحانی در حالی این وعده را داد که پیش از این مسئولان سازمان خصوصی سازی گفته بودند که قیمت سهام یک میلیون تومانی عدالت به دو میلیون تومان افزایش یافته اما سهامداران آن به دلیل بدهی که به دولت بابت دریافت سهام یک میلیون تومانی که دریافت کرده اند، دارند، اجازه فروش سهام خود را ندارند و باید از محل سود سهام عدالت بدهی خود را به دولت تسویه کنند.

وزیر اقتصاد ضمن اینکه نسبت به سهام عدالت انتقادات جدی را مطرح کرد، گفت: طرح ساماندهی سهام عدالت در دستور کار است تا تکلیف دارندگان این اوراق روشن شود. سهام عدالت به شیوه‌ای که اجرا شد، جز بی صاحب سازی بنگاه‌های اقتصادی ثمره‌ای نداشت و ٦٢ بنگاه اقتصادی بی صاحب شدند، آیا سهامداران عدالت در حال حاضر امکان مدیریت شرکت‌ها را دارند؟

طیب نیا با اشاره به مشکلاتی که با واگذاری سهام عدالت بدون برنامه در سالهای قبل ایجاد شده است، عنوان کرد: در یکی از استان‌ها ٣٠ درصد از سهام شرکتی متعلق به یک شخص حقوقی است، نه مردم از منفعت آن برخوردار شدند، نه شرکت‌ها و نه دولت.

این وعده طیب نیا بدنبال تصویب لایحه «ساماندهی سهام عدالت موضوع اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی» در جلسه هیات دولت به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در آخرین جلسات سال ۹۴ در اسفندماه گذشته بود.

این لایحه با هدف انعطاف بیشتر در شناسایی مشمولان بهره‌مندی از سهام عدالت، کارآمدتر شدن شیوه مدیریت سهام، تسریع در آزادسازی سهام، تحقق گسترش مالکیت عمومی و حفظ و ارتقای ثبات بازار سرمایه و منابع مشمولان تصویب شد.

پرونده سهام عدالت بسته می‌شود

عبدالله پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی و معاون طیب نیا هم در این باره گفت: تا پایان سال جاری سهام عدالت تعیین تکلیف شده و آزادسازی این نوع سهام مراحل نهایی خود را خواهد گذراند.

وی با اشاره به اتمام برنامه واگذاری سهام عدالت و بسته شدن پرونده آن تا پایان سال گذشته خبرداد و با بیان اینکه بر این اساس در سال جاری به اجرای مرحله آزادسازی سهام عدالت خواهیم رسید تصریح کرد: بر این اساس قرار است که محاسبات مربوط به میزان سهام هر یک از مشمولان و بدنبال آن آزادسازی انجام شود.

معاون وزیر اقتصاد از نهایی شدن پرونده آزادسازی سهام عدالت در سال جاری خبرداد و گفت: بنابراین دارندگان این نوع سهام متوجه خواهند شد که دارایی هایشان از ناحیه سهام عدالت چه میزان است، البته این موضوع در سال ۹۶ مشخص می شود.

البته وعده آزادسازی سهام عدالت در سالهای قبل هم بارها از سوی مسئولان وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی مطرح شده بود، به طوریکه طیب نیا در سال ۹۳ هم از تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای بررسی و کارشناسی آزادسازی سهام عدالت خبرداده و اعلام کرده بود که تلاش می‌کنیم هرچه سریعتر مقدمات آزادسازی سهام عدالت را فراهم کنیم تا مردم از منافع این طرح بهره‌مندشود.

آخرین وضعیت سهام عدالت

مسئولان سازمان خصوصی قبلا مطرح کرده بودند که در نیمه دوم سال ۹۵ برای مشمولان طرح سهام عدالت که نزدیک به ۵۰ میلیون نفر هستند، صورت‌حساب ارسال خواهد شد. در این صورت‌حساب به مشمولان اعلام خواهد شد که در ۱۰ سال گذشته چه میزان از سهام‌شان آزاد شده یا با پرداخت چه مبلغی مابقی سهام عدالت‌شان قابل آزاد‌سازی‌ است.

در حال حاضر ۶۰ شرکت به‌ عنوان شرکت‌های سرمایه‌پذیر در سبد سهام عدالت حضور دارند که از این تعداد، ۵۵ شرکت سال مالی‌شان در ۲۹ اسفند‌ماه به پایان رسید و ۵ شرکت نیز تا خرداد یا شهریور سال جاری مجامع عمومی‌شان برگزار می‌شود.

از میان کل مشمولان دو دهک اول درآمدی طبق قانون مشمول ۵۰ درصد تخفیف در پرداخت مبلغ سهام عدالت خواهند شد و به بقیه مشمولان ۶‌ ماه فرصت داده خواهد شد تا بقیه مبلغ سهامشان را پرداخت کنند.

اگر هر یک از مشمولان در مهلت قانونی ۶ ماهه این پول را پرداخت کردند همه سهامش آزاد می‌شود؛ در غیر این صورت سهام عدالت به اندازه‌ای که از محل سود سالانه در ۱۰سال گذشته تسویه شده، آزاد می‌شود. این فرآیند با درنظر گرفتن مهلت قانونی ۶ ماهه در اسفند سال ۹۵ به پایان می‌رسد.

به گفته مسئولان سازمان خصوصی سازی، در این مرحله که تا فروردین ۹۶ به طول خواهد انجامید، به مشمولان اعلام می شود که سهام چه شرکت‌هایی به آنها اختصاص یافته و یا اینکه چه میزان از واحدهای یک صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس یا فرابورس به آنها اختصاص می یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها