با قهرمانی در فصل 95 ـ 94 بسکتبال باشگاه‌های ایران

پتروشیمی بندرامام 3 ستاره شد

باخت، برد، قهر و آشتی و جشن هواداران دو تیم جنوبی در چهار بازی پتروشیمی بندرامام و نفت آبادان نتیجه‌اش در پایان فصل، قهرمانی تیم پتروشیمی بندرامام بود تا این تیم سومین قهرمانی خود را در تاریخچه لیگ برتر بسکتبال باشگاه‌های ایران جشن بگیرد.
کد خبر: ۸۹۶۵۲۵

پتروشیمی بندرامام در سری هفتگانه بازی‌های فینال بسکتبال باشگاه‌های ایران 4 بر صفر تیم نفت آبادان را شکست داد تا یکی از مقتدرترین قهرمانی‌های سال‌های اخیر به نام این تیم ثبت شود. پتروشیمی بندرامام در اسفند گذشته جام قهرمانی باشگاه‌های غرب آسیا را هم با خود از رقابت‌های اردن به ایران آورد و با قهرمانی در لیگ برتر به فکر قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیاست که گفته می‌شود پیشنهاد میزبانی خود را از این رقابت‌ها مطرح کرده است.

رقابت‌های مقدماتی لیگ برتر بسکتبال در سه مرحله برگزار شد و در پی قهرمانی پتروشیمی بندرامام و نایب قهرمانی نفت آبادان، تیم شیمیدر تهران به مقام سوم رسید و شهرداری اراک در جایگاه چهارم ایستاد.

حدادی؛ یک تصمیم عالی

پتروشیمی بندرامام از ابتدا بازی‌های لیگ برتر بسکتبال را خوب شروع نکرد. باخت برابر ثامن مشهد همین طور نفت آبادان در بازی‌های دور رفت نشان داد مهران شاهین طبع برای بازگرداندن تیم به لیگ برتر بسکتبال کار سختی دارد.

وی که جانشین مهران حاتمی سرمربی فصل قبل پتروشیمی بندرامام شده بود با تغییراتی که در تیم ایجاد کرد به زمان بیشتری نیاز داشت. پتروشیمی بندرامام با بنیه و امکانات خوب مالی، همین طور حضور شاپور یاوری مدیر باشگاه در راس امور روز به روز مشکلات فنی خود را برطرف کرد.

استخدام ادگار سوسا بازیکن خارجی از اقدام‌های موثر آغاز فصل بود که تیم جنوبی با افزودن این بازیکن شرایط بهتری پیدا کرد. ملی پوشان خسته و کم‌رمق پتروشیمی بندرامام با تبعات روانی ناشی از ناکامی تیم ملی در بسکتبال آسیا رفته رفته شرایط خوب خود را بازیافتند. این روند با پیشتازی پتروشیمی بندرامام در نیم‌فصل به پایان رسید.

از نیم‌فصل دوم تا پایان دور سوم رقابت‌ها نیز تیم جنوبی با کمترین نوسانات بازی‌های خود را پشت‌سر گذاشت تا در پلی‌آف منتظر رقبا باشد. خرید خوب تاکوان دین و در پی آن حامد حدادی از بهترین تصمیمات باشگاه بود بویژه حامد حدادی که در فصل گذشته با مهرام قهرمان ایران شده بود و همزمان با تعطیلات نوروز در لیگ چین تیم سیچوان را قهرمان کرد. بازی‌های حدادی در فینال چهار قسمتی پتروشیمی بندرامام با نفت آبادان نشان داد حضور او زیر سبدها چقدر به سود تیم پتروشیمی بندرامام شد.

پتروشیمی بندرامام در کنار فعالیت‌های حرفه‌ای در ادوار اخیر با میدان دادن به جوانانی مانند بهنام یخچالی و ادامه روند رو به رشد آرمان زنگنه در این تیم، نگاهی به پشتوانه‌سازی برای بسکتبال ایران دارد. ساختار تیم‌های جوانان و تیم دسته یکی این باشگاه نیز کارهای پایه‌ای را در بسکتبال جنوب ایران ثابت می‌کند.

از روزهای ناامیدی تا قهرمانی

مهران شاهین طبع سرمربی فصل پیش دانشگاه آزاد که تیمش در مسابقه‌های پارسال در لیگ ملی و لیگ حرفه‌ای سوم و دوم شده بود در پتروشیمی بندر امام یک بار دیگر قهرمانی در لیگ برتر بسکتبال را تجربه کرد. پتروشیمی بندر امام که برای قهرمانی در این فصل برنامه‌ریزی کرده بود با شاهین طبع به اهدافش رسید همان گونه که سرمربی تیم جنوبی می‌گوید: فصل بسیار پرفشاری بود و تعداد بازی‌های پتروشیمی بندرامام با توجه به حضور در رقابت‌های غرب آسیا بیشتر از دیگر تیم‌ها بود.

او هم قبول دارد تیمش بازی‌هایش را خوب شروع نکرد زیرا هم خودش و هم تعدادی از بازیکنان ملی پوش پتروشیمی بندر امام به خاطر حضور در اردوهای تیم ملی و بازی‌های قهرمانی آسیا، اردوهای تیم باشگاهی را از دست داده بودند. شاهین طبع می‌گوید: درست است بازی‌ها را خوب آغاز نکردیم، اما با حمایت آقای یاوری مدیریت باشگاه و تماشاگران خونگرم‌مان دو جام قهرمانی لیگ برتر و باشگاه‌های غرب آسیا را به دست آوردیم.

بازیکنان جوان پتروشیمی بندرامام در کنار باتجربه ترها و بازیکنان خارجی، ظرفیت‌های بزرگی خود را حفظ کردند. آرمان زنگنه یکی از همین بازیکنان است که می‌گوید: در چهار هفته دو باخت داشتیم. خیلی‌ها می‌گفتند قهرمان نمی‌شویم، اما مخالف این حرف‌ها بودم روی این اصل بیشتر تمرکز کردیم و بازی‌های بعد را با موفقیت پشت‌سر گذاشتیم. زنگنه به خاطر مصدومیت در چند بازی پتروشیمی بندرامام غایب بود که خودش درباره روزهای دوری از لیگ برتربسکتبال می‌گوید: مصدومیت برای بازیکن شرایط مناسبی به وجود نمی‌آورد، اما باید تحمل کرد زیرا بخشی از ورزش است. در دوران مصدومیتم تمرینات ویژه‌ای برای بهبودی داشتم و خدا را شکر که برگشتم و از هم‌اکنون با ادامه تمرینات به فکر حضور در اردوی تیم ملی هستم.

دومین سربلند جنوب

پتروشیمی بندرامام در فینال بازی‌های لیگ برتر بسکتبال در مقابل روزهای پرحاشیه سعی کرد مدیریت خوبی روی اتفاقات داشته باشد. بعد از بازی دوم بود که مسئولان باشگاه نفت انصراف شفاهی خود را به خاطر ضعف داوری اعلام کردند، اما این قهر 24 ساعت بیشتر دوام نیاورد و نفتی‌ها بازی‌های سوم و چهارم را نیز برگزار کردند. حماد سامری، سرمربی تیم نفت می‌گوید از اتفاقات باشگاه درباره چرایی کناره‌گیری بی‌اطلاع است، اما خودش بعد از پایان بازی‌ها از سمتش کناره‌گیری می‌کند. او در پایان بازی روز جمعه در حضور خبرنگاران به آنها توضیح می‌دهد: قراردادم با تیم بسکتبال پالایش نفت آبادان به پایان رسیده است و دیگر تمایلی برای ادامه همکاری با این تیم ندارم.

سامری با نفت آبادان از دسته یک آغاز کرد، اما از این که پس از دو فصل حضور در لیگ برتر موفق به کسب مقام دوم شد خوشحال است. او می‌گوید: فصل سخت و پرفشاری را پشت‌سر گذاشتیم. خدا را شاکریم که نتیجه خوبی گرفتیم و مردم آبادان از این نتیجه راضی‌اند. پیش از شروع لیگ برتر قول داده بودم جزو چهار تیم باشیم، اما با کسب نایب‌قهرمانی به وعده خود بهتر عمل کردیم.

سرمربی نفت آبادان درباره حامد حدادی که پتروشیمی بندرامام را در بازی با نفت همراهی کرد می‌گوید: حامد حدادی نقش خود را در فینال نشان داد. خوشحالم بازیکن بزرگی که متعلق به خوزستان است، در این فینال حضور داشت. با این که حامد روبه‌روی ما قرار داشت، اما همه ما به حضورش افتخار می‌کنیم.

نفت آبادان را باید دومین تیم سربلند بسکتبال جنوب معرفی کرد که با بازیکنان شایسته‌ای مانند جمشیدی، حسن‌زاده، داوودی و آتشی در کنار خارجی‌های سختکوش تیم، نتایج خوبی گرفتند. اوج رقابت‌های آنها در بازی نیمه‌نهایی برابر شیمیدر تهران بود که این تیم را در مجموع با نتیجه 4 بر 3 مغلوب کردند و روانه دیدار پایانی شدند.

تیم شیمیدر نیز با آن که تیم سال اولی در لیگ برتر بود بازی‌هایش را برابر شهرداری اراک در بازی‌های رده‌بندی برد و به مقام سوم لیگ برتر بسکتبال رسید.

تمام نتایج 4 بازی فینال

پتروشیمی بندرامام 78 ـ نفت آبادان 71

پتروشیمی بندرامام 74 ـ نفت آبادان 55

نفت آبادان 72 ـ پتروشیمی بندرامام 76

نفت آبادان 57 ـ پتروشیمی بندرامام 83

لیگی با تغییرات همیشگی

لیگ برتر بسکتبال به پایان رسید. دوباره همان حرف‌های این چند سال که لیگی در اندازه سرمایه‌گذاری باشگاه‌ها نداشتیم و دوباره همان حرف‌ها که چرا شیوه برگزاری لیگ برتر هر سال دستخوش تغییرات می‌شود؟

بعد از طرح لیگ ملی در کنار لیگ حرفه‌ای که در بازی‌های فصل پیش اجرا شد، امسال بازی‌ها در دور مقدماتی در سه مرحله برگزار شد که انتقادهای فراوان به جا گذاشت. از طرفی سیستم ناقص برگزاری بازی‌های پلی‌آف و نهایی که با قهر و آشتی و کناره‌گیری تیم‌ها دنبال شد این روش را هم زیر سوال برد. اشکالات داوری و ایراد در نظارت بازی‌ها هم جای خود که اعتراض‌های بیشماری را از سوی تیم‌ها در پی داشت و سرانجام توزیع ناعادلانه بازی‌ها در مراحل پایانی که حتی با قهر یکی از دو تیم جنوبی تا آستانه تعطیلی و نیمه‌کاره ماندن فینال پیش رفت.

باشگاه‌های آسیا از بندرامام به چین رفت

شاپور یاوری، مدیر باشگاه پتروشیمی بندرامام درباره این که بازدید مسئولان کنفدراسیون بسکتبال آسیا برای میزبانی بندرامام از باشگاه‌های آسیا به کجا رسید، گفت: آنها از امکانات و سالن ما بازدید کردند و برای اصلاح برخی موارد تذکراتی هم دادند، اما من به طور غیر رسمی شنیدم که چینی‌ها به عنوان میزبان معرفی شده‌اند. ما برای میزبانی،‌ شرایطی را هم تعیین کرده بودیم که مهم‌ترین آنها شرکت فقط یک تیم از ایران آن هم پتروشیمی بندرامام در مسابقه‌های باشگاه‌های آسیا بود.

وی درباره فصل آینده و این که با کادر فنی تیمش ادامه خواهد داد یا خیر، افزود: تیمی که قهرمان می‌شود، باید ترکیب آن را حفظ کرد، اما به هر حال نظر مهران شاهین‌طبع سرمربی تیم هم برای ادامه دادن مهم است.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها