یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با جام جم آنلاین :

ریزش شاخص موقتی است / بازار سرمایه درسال 95 روند صعودی دارد

یک کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرد که با وجود ریزش شاخص بورس طی روزهای گذشته بازارسرمایه در سال 95 روندی صعود ی خواهد داشت. به گفته این کارشناس اگر قیمت نفت و دلار افزایش یابد شاخص بورس حتی می تواند به مرز 100 هزارواحد نیزصعود کند .
کد خبر: ۸۹۶۵۱۶
ریزش شاخص موقتی است / بازار سرمایه درسال 95 روند صعودی دارد

"احسان خاتونی داریان " درباره دلایل ریزش شاخص تا رقم 77 هزار و 985 واحد دراولین روز هفته به خبرنگار جام جم آنلاین گفت : شرکت های خودرویی به عنوان لیدر بازار در طی ماههای گذشته رشد قیمتی بدون پشتوانه سود به دلیل انتشاراخبار انعقاد قرارداد با شرکت های خارجی داشتند اما با انعکاس اخبار منفی در مورد روند اجرایی شدن برجام و همچنین نیامدن گروه خودرویی فیات از ایتالیا برای انعقاد قرارداد و همچنین انعکاس سخنان رییس کل بانک مرکزی در سفرش به آمریکا در مورد اجرا نشدن وعده های گشایش مالی برجام سهام بسیاری از شرکت ها ریزش پیدا کند.

درواقع با این سخنرانی ریسک سیاسی به بازار بازگشت وباعث شد که حتی بانکها نیز که تا مدتها متعادل بودند صف فروش پیدا کردند .

وی با اشاره به رکود حاکم بر اقتصاد کشور گفت : خودرویی ها در سال گذشته سودی نداشتند و بیشتر بر اساس خبرانعقاد قراردادها رشد قیمت پیدا کردند اما وقتی هیات ایتالیایی به ایران آمد و قرارداد نبست این خبر تاثیر منفی بر بازار گذاشت چرا که عده ایی می گویند شاید مسائلی وجود دارد که فیات حاضر به بستن قرارداد نشده است.

این کارشناس بورس با اشاره به اینکه قرارداد خودرویی ها همیشه علنی می شد گفت : همواره اگر قراربود قراردادی با یک شرکت خارجی منعقد شود این خبر در رسانه ها اعلام می شد اما به طور عجیبی ایران خودرو قرار داد فیات را تکذیب کرد گویی دستوری از بالا آمده که کسی حق ندارد در مورد قراردادها حرفی بزند .

خاتونی افزود :درحال حاضر قرارداد ایران خودرو با پژو منعقد شده و قرارداد رنو با سایپا باقیمانده است که آن را هم گفتند به زودی انجام می شود .

خودرویی ها در بورس دیگر رشد چند 100 درصدی نخواهند داشت

وی درباره زیان ده بودن برخی از شرکتهای خودرویی گفت: مجموعه سایپا حتی اگر پارس خودرو را نیز به رنو بفروشد بعید است بتواند تا سال 1400 سود تقسیم کند. چرا که این مجموعه بیش از 4 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد.البته ایران خودور وضعش از سایپا بهتر است و زیان ده نیست . بنابراین اگر قیمت سهامی افزایش پیدا می کند این افزایش باید واقعی و بر اساس پشتوانه سودی باشد که شرکت دارد .

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد : در حال حاضر شرکت های خودرویی در بورس به نقطه حمایتی رسیدند و انتظار می رود شاخص شان مثبت شود اما دیگر از رشد های چند 100درصدی که اخیرا داشتند خبری نخواهد بود .

وی افزود : یکی از موضوعاتی که روی قیمت سهام تاثیر گذاشته است مصوبه هیات دولت درمورد تجدید ارزیابی ها بود که از ابتدای سال 95 اجرایی شد مبنی بر اینکه دیگر هیچ شرکتی نمی تواند از محل تجدید ارزیابی زمین و مسکن افزایش سرمایه دهد که این مصوبه در واقع با اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم صورت گرفت .

خاتونی در ادامه گفت : در واقع اگر با توجه به اصلاح قانون مالیات های مستقیم شرکت ها تجدید ارزیابی از محل زمین برای افزایش سرمایه خود کنند باید حدود 25 درصد مالیات بپردازند که دیگر برایشان به صرفه نیست . پیش از این هر دو سه سال یکبار شرکت ها با توجه به افزایش قیمت زمین و مسکن با توجه به قیمت روز تجدید ارزیابی می دادند و ارزش افزوده شده را به سرمایه منتقل می کردند و این باعث می شد قیمت سهام این شرکت ها در تابلوی بورس رشد پیدا کند اما دیگر این بساط برچیده شده است و نمی تواند منجر به افزایش قیمت سهام شود .

وی درباره پیش بینی اش از وضعیت بازار سرمایه در کشور گفت : شاخص ها در بازاربورس به طور کلی روندی صعودی خواهد داشت ، البته برای رسیدن به شاخص 81 هزاواحدی نیاز به یکسری اخبار مثبت است وبراین باورم که با توجه به رشداقتصادی که در سال 95 پیش بینی شده است اگر گزارش های خوبی از بحث برجام و سرمایه گذاری های داخلی و خارجی شنیده شود شاخص کل بورس به مرز 90 هزار واحدی نیز خواهد رسید.

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها