گپی با رکسانا رازقیان، ملی پوش قایقرانی

حس مادر و دختر بر روی آب‌های خروشان

شاید خیلی‌ها تصور کنند بودن همیشگی مادر در کنار فرد همیشه آرامش خاطر و امنیت به همراه دارد، اما وقتی پای تمرینات و مسابقه و اردو به میان می‌آید اوضاع شکل متفاوت‌تری به خود می‌گیرد. مادر اصلا به دختر رحم نمی‌کند.
کد خبر: ۸۹۶۴۴۵

نه با او مماشات می‌کند نه اصلا تحمل بی‌انضباطی را دارد. دختر باید به‌موقع سر تمرینات باشد و به موقع هم برود. اگر کم ‌کاری کند مادر بیشتر به او سخت می‌گیرد. این حکایت مادر و دختری است که در تیم ملی قایقرانی اسلالوم به ترتیب سرمربی و قایقران هستند؛ مادر و دختری به نام‌های کتایون اشرف و رکسانا رازقیان. رازقیان سختگیری‌های مادر را بخوبی درک می‌کند، هر چه باشد همه این تلاش‌ها برای کسب سهمیه المپیک بود. با تمام این سختگیری‌ها او خیلی خوشحال است که مادر را حتی در تیم ملی قایقرانی هم کنار خود دارد. رکسانا رازقیان در گفت‌وگو با جام بانوان از سختی‌ها و شیرینی‌های یک مادر و دخترانه تمام عیار در تیم ملی قایقرانی اسلالوم می‌گوید.

رازقیان خیلی وقت است که برای کسب سهمیه المپیک تمرین می‌کند. تلاش‌های او تا روز قبل از اعزام به رقابت‌های انتخابی هم ادامه دارد. وی در این‌باره گفت: «ما همیشه تا روز آخر تمرین می‌کنیم، البته استراحت بین تمرینات فشرده طبیعی است. هر کسی که برای هر رشته‌ای راه رقابت‌های انتخابی المپیک را رفته می‌داند چقدر باید زحمت بکشد. هفت ماه مداوم تمرین کردیم. هفت ماه خیلی برای ما کم بود و نیاز به زمان بیشتری داشتیم؛ حداقل یک سال. حریفان ما در آسیا و اصلا رقابت‌های انتخابی المپیک کسانی نیستند که مثل ما هفت، هشت ماه تمرین کرده باشند. یکی از حریفان قزاق ما در رقابت‌های انتخابی المپیک قبلا به المپیک راه یافته بود یا قایقرانان تایوانی تجربه بسیار بیشتری از ما داشته و دارند. تایلندی‌ها هم که مدت‌هاست روی اسلالوم کار می‌کنند. با تمام این سختی‌ها ما تمام سعی و تلاش خود را می‌کنیم که نتایج خوبی در آسیا و در رقابت با این حریفان بگیریم.

مادرم، مربی من

اوضاع در تیم ملی اسلالوم برای رکسانا رازقیان که مادرش سرمربی همین تیم است باید خیلی متفاوت باشد. رکسانا شاید با این اتهام روبه‌رو باشد که به دلیل مادرش در اردوی تیم ملی حضور دارد، اتهامی که اصلا درست نیست. وی در این‌باره گفت: شرایط در ورزش اسلالوم به گونه‌ای است که روابط اینچنینی زیاد می‌بینید. قایقرانان زیادی مثل من هستند که پدر یا مادرشان مربی‌شان است، برای همین اصلا عجیب نیست که در تیم ملی قایقرانی سرمربی تیم مادر قایقران ملی پوش است. این شرایط کار من را سخت‌تر کرده، چون حس مادر و دختری ما در تمرینات باید از بین برود. ارتباط عجیبی بین ما در تمرینات وجود دارد.

رازقیان اظهار کرد: سال گذشته یک انتخابی برگزار شد که تمام قایقرانان باید در رقابت‌های انتخابی آب‌های خروشان شرکت می‌کردند. من بدون این‌که مادرم نقشی داشته باشد در این رقابت‌ها شرکت کردم و نفر دوم شدم. اسلالوم رشته بسیار سختی است و شرایط خاصی را می‌طلبد. این‌گونه نیست که براساس روابط مادر و فرزندی به تیم ملی رسیده باشم و هیچ‌کس این شک و تردید را ندارد که دلیل حضور من در تیم ملی به دلیل مادرم است. اصلا هر کسی فکر می‌کند از من بهتر است بیاید در رقابت‌های انتخابی شرکت کند.

رازقیان خاطرنشان کرد: متاسفانه خانم‌هایی که در رشته اسلالوم در ایران فعالیت می‌کنند خیلی کم هستند. اصلا باید بگویم انگشت شمارند. اسلالوم رشته نسبتا جدیدی محسوب می‌شود و خیلی هم سخت است. هر کسی نمی‌تواند راحت بگوید می‌روم پارو می‌زنم، یک قایقران ابتدا باید به ترسش غلبه کند.

در خانه از قایق خبری نیست!

وقتی رکسانا در رقابت‌های مختلف نتیجه نگیرد یا در تمرینات خوب نباشد مادر چه عکس‌العملی نشان می‌دهد؟ رکسانا گفت: مسلما برای هر مربی ناراحت‌کننده است که شاگردش نتیجه نگیرد. البته مادر من در خانه فقط مادر است و دیگر سرمربی نیست. برای همین اصلا درباره مسائل اینچنینی صحبت نمی‌کند. مادر فقط در آب مربی من است. البته او کتابی درباره اسلالوم ترجمه کرده که یک فصل از این کتاب به ارتباط والدینی می‌پردازد که در اسلالوم مربی فرزند خود هستند. این فصل به تشریح روابط اینچنینی در خلال تمرینات می‌پردازد.

رکسانا در پایان گفت: هشت سال است در این رشته فعالیت دارم و در این مدت خیلی‌ها را دیدم که اسلالوم را ترک کردند. دلیلش ازدواج و بچه‌دار شدن بود. از طرفی اسلالوم سن و سال خاصی را می‌طلبد. برای شروع این ورزش چهارده پانزده سالگی خیلی خوب است. در سی و دو سالگی هم می‌توان به اوج این رشته رسید و افتخار‌آفرینی کرد. من هم‌اکنون 25 ساله‌ام و راهی طولانی پیش روی من قرار دارد.

تیم ملی قایقرانی اسلالوم به دنبال سهمیه المپیک

تیم ملی قایقرانی اسلالوم ایران برای حضور در رقابت‌های انتخابی المپیک جمعه 27 فروردین به ژاپن رفت. این تیم با ترکیب رکسانا رازقیان، منیره نصراصفهانی در بخش زنان و امیرمحمد فتاح‌پور در بخش مردان در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند. مسعود خدایاری و کتایون اشرف به عنوان مربی تیم ملی، ایران را در این رقابت‌ها هدایت می‌کند. رقابت‌های گزینشی المپیک 3 اردیبهشت در ژاپن آغاز می‌شود.

هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها