مراسم افتتاح رسمی کانال‌های پویا و نهال ( شبکه کودک و نوجوان) ظهر دیروز با حضور رئیس رسانه ملی، معاون سیما، مدیر شبکه کودک و جمعی از برنامه‌سازان برگزار شد .در این جلسه دکتر محمد سرافراز با تاکید بر این که راه‌اندازی شبکه کودک، قدم پر برکتی برای رسانه ملی است، گفت: ما تلاش می‌کنیم از روش‌های بصری جذاب برای تعامل با مخاطب در شبکه کودک بهره ببریم.
کد خبر: ۸۹۶۳۸۷

به گزارش جام‌جم، رئیس رسانه ملی با اشاره به پخش رسمی شبکه کودک همزمان با ولادت امام جواد(ع) گفت: این اقدام را در چنین روز خجسته‌ای باید به فال نیک گرفت. شبکه کودک شبکه‌ای تخصصی برای تولید برنامه‌هایی ویژه سنین خردسال و کودک است. این نخستین‌بار است که برای مخاطب خردسال و کودک برنامه‌ریزی می‌شود. در سال‌های گذشته برنامه خردسالان و کودکان با هم دیده می‌شد و این خیلی مناسب نبود. از این‌رو این قدم که برای اولین بار برداشته شده، پربرکت است.

رسانه‌های نوین

وی ادامه داد: امیدواریم برنامه‌های این شبکه به سمت تولیدی پیش برود. ما تلاش می‌کنیم پخش انیمیشن‌های خارجی که متناسب با فرهنگ غرب ساخته شده، کاهش یابد و بیشتر تولیدات بومی خودمان پخش شود. انیمیشن‌های خارجی با فرهنگ بومی ما خیلی متفاوت است و برنامه‌های این شبکه باید متناسب با فرهنگ مخاطب کودک ایران پیش رود.

سرافراز درباره گستردگی جامعه ایران گفت: ما باید برای این جامعه بزرگ و جوان برنامه‌ریزی کنیم و این اقدام هم می‌تواند از مهدهای کودک و محیط های اجتماعی آغاز شود. علاوه بر رسانه ملی دیگر نهادهای مرتبط فرهنگی و تربیتی باید در این زمینه همگام باشند تا شاهد نتایج آن از قاب تلویزیون نیز باشیم.

رئیس رسانه ملی با اشاره به نسل جوان عنوان کرد: نسل جدید، نسلی متفاوت است که با رسانه سر و کار دارد. بنابراین باید برنامه‌ریزی کنیم. ضمن این‌که باید رسانه‌های نوین را رسانه‌های مکمل بدانیم و اگر می‌خواهیم برنامه‌ریزی کنیم، همه را با هم در نظر بگیریم تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

وی درباره روش‌های جدید انیمیشن گفت: در حال حاضر روش‌های جدیدی برای تولید انیمیشن استفاده می‌شود تا روی مخاطبان تاثیرگذار باشد. علاوه بر آن ما برای برنامه‌های این شبکه از مجریان خردسال استفاده می‌کنیم. البته این بچه‌ها ابتدا شناسایی شده و سپس آموزش می‌بینند تا از آنها برای برنامه‌ها استفاده ‌شود. پرورش استعدادها خیلی اهمیت دارد و ما هم به‌عنوان رسانه ملی تلاش می‌کنیم تا این اتفاق بیفتد. بدون تردید وجود مجریان کودک و نوجوان در تحت تاثیر قرار دادن نسل جوان و پرورش استعدادها موثر خواهد بود.

رئیس رسانه ملی درباره ایجاد شورای تخصصی کودک و نوجوان در رسانه ملی گفت: امید است از این پس همه شبکه‌ها به شکل یکپارچه و هدفمند و متمرکز برای تربیت نسل آینده گام بردارند. بنابراین با برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی در این باره گام بر می‌داریم که برنامه‌ریزی برای نسل آینده مهم ترین وظیفه ماست.

جامعه‌پذیری و آموزش

علی‌اصغر پورمحمدی، معاون سیما نیز در این مراسم خاطر نشان کرد: ایجاد شبکه برای پیشرفت ایران اسلامی، انقلاب اسلامی و ناب محمدی اثربخش است. بنابراین یکی از کارکردهای مهم رسانه و تلویزیون، جامعه‌پذیری و آموزش است و یکی از وظایفی که به عهده ما گذاشته شده، این است که به این امر مهم بپردازیم. همان‌طور که می‌دانید، شخصیت‌ انسان‌ها در سن کودکی شکل می‌گیرد، به همین دلیل آموزش نقش مهمی دارد.

البته در این حوزه فقط رسانه ملی نقش ندارد و باید این آموزش از مهدکودک، آموزش و پرورش و ... شروع شود و رسانه ملی هم به سهم خودش تلاش می‌کند این مسئولیت را به نحو مطلوب انجام دهد.

وی ادامه داد: نخستین سال است که برای مخاطبان کودک برنامه‌ریزی می‌شود و این امر اتفاق مهمی است که تولیدات برنامه‌ها در این شبکه به سمت تولیدات داخلی و بومی پیش می‌رود. در کشورهای پیشرفته برای تربیت خردسالان یک تا چهار سال اهمیت ویژه ای قائل هستند و برنامه‌ریزی می‌کنند. امید است با ایجاد کانال‌های تخصصی شبکه کودک و راه‌اندازی کانال «پویا و نهال» رسانه ملی در تربیت صحیح نسل آینده موثر واقع شود. من از رئیس رسانه ملی دکتر سرافراز قدردانی می‌کنم که با وجود مشکلات سازمان، اما این شبکه راه‌اندازی می‌شود. ضمن این‌که همکاران ما در شبکه کودک و نوجوان تمام تلاش خودشان رابه کار می بندند.

آغاز پخش رسمی همزمان با میلاد امام جواد (ع)

محمد سرشار، مدیر شبکه کودک با قدردانی از خانواده شهدای حاضر در جلسه گفت: ما برای افتتاحیه شبکه کودک و نوجوان مراسم بزرگی تدارک ندیدیم تا از هزینه‌های غیرضروری جلوگیری و آن را صرف برنامه‌سازی در شبکه و افزایش مخاطب کنیم. پخش برنامه‌های این شبکه با هویت و شکل بصری جدید همزمان با سالروز میلاد امام جواد(ع) که در کودکی به مقام امامت رسیدند، از دوشنبه سی ام فروردین آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: برای راه‌اندازی این شبکه تحقیقات بسیاری با حضور کارشناسان و پژوهشگران انجام و پس از چند ماه مطالعه و بررسی شبکه‌های کودک دنیا، سند راهبردی این شبکه تنظیم شد تا معیاری برای تعامل با برنامه‌سازان، سردبیران و مجریان باشد و بتوانیم به بهترین شکل برنامه‌سازی کنیم.

مدیر شبکه کودک با اشاره به تقسیم‌بندی مخاطبان در این شبکه توضیح داد: در این شبکه مخاطبان را به سه دسته تقسیم کردیم: خردسالان زیر شش سال، کودکان از رده سنی شش تا 12 سال و نوجوانان از رده سنی 12 سال به بالاست و بر این اساس هم برنامه‌سازی می‌شود.

سرشار عنوان کرد: کانال خردسال با نما نام پویا، کانال کودک با نما نام نهال و کانال نوجوان با نما نام امید به ترتیب برای مخاطب خردسال، کودک و نوجوان تدارک دیده شده که اکنون زمینه پخش رسمی دو کانال پویا و نهال فراهم شده است و از لوگوهای این دو کانال رونمایی می‌شود.

وی افزود: تقسیم‌بندی برنامه‌ها طبق مطالعه و نظرسنجی‌ها صورت گرفته و قرار است در این کانال‌ها نسبت پخش برنامه‌های غیر ایرانی به ایرانی کاهش یابد. قبلا 75 درصد برنامه‌ها را انیمیشن‌های خارجی شکل می‌داد و 25 درصد را ایرانی و حالا ما آن را به 50 درصد رساندیم. همچنین تولید 5 درصد بود و تکرار 95 درصد که الان این عدد را به 20 درصد رساندیم و اگر بتوانیم منابع مالی را تامین کنیم، حتی تا 40 درصد هم خواهیم رساند.

در پایان مراسم هم با حضور رئیس رسانه ملی، معاون سیما و خانواده شهدا لوگوی شبکه رونمایی شد.

تلاش برای تاثیرگذاری بر کودکان

دکتر سرافراز با تاکید بر رعایت شیوه‌های اثرگذار در برنامه‌های شبکه کودک گفت: تولید انیمیشن‌های جذاب بومی و پرهیز از الگوهای غیرواقعی و افراطی غربی، خلق الگوهای فکری برای تربیت افراد مستعد و خلاق و قبل از همه لزوم استفاده از روش‌های تعامل اثرگذار برای آشنایی کودکان با خداوند و مبدا هستی ازجمله این ملزومات است. می‌توان در قالب انیمیشن الگوهای موفق را ارائه کرد. ما در تلاشیم الگوهای فکری را برای بچه‌ها خلق کنیم، نه این که قهرمان‌هایی برای بچه‌ها بسازیم که فقط تمرکزشان روی زور بازوست کارهای غیر ممکن انجام می‌دهند و فقط دنبال کشتار هستند.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها