بارش‌های بهاری در چند روز گذشته علاوه بر افزایش ذخیره‌های آبی کشور، بسیاری از استان‌‌ها را با بحران سیل و آبگرفتگی مواجه کرد. بسیاری از جاده‌های شهری و بین‌شهری و حتی خطوط راه‌آهن تخریب شد، رودخانه‌ها طغیان کرد و سدها سرریز شد. بسیاری از روستاها تخلیه شد و شهرهایی را در استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان و... آب گرفت. این قبیل اخبار لحظه به لحظه منتشر می‌شد، اما آنچه مهم به نظر می‌رسد عملکرد سازمان‌ها و نهادها در کنترل و مدیریت این بحران بود. سازمان صداوسیما به عنوان متولی کارگروه اطلاع‌رسانی و آموزش به اذعان مردم و مسئولان، توانست در این مانور بزرگ و طبیعی نمره قبولی بگیرد.
کد خبر: ۸۹۶۳۷۶

محمدباقر زهرایی، دبیر کارگروه آموزش و اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت بحران کشور به جام‌جم گفت: رسانه ملی به عنوان مسئول کارگروه آموزش و اطلاع‌رسانی مدیریت بحران در یک سال گذشته موفق به برگزاری 23 جلسه کارگروه با حضور نمایندگان سازمان‌های مرتبط به آموزش، امداد و نجات شد.

وی افزود: به اذعان آقای نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، کارگروه اطلاع‌رسانی و آموزش یعنی رسانه ملی، موفق‌ترین، جدی‌ترین و پیشروترین کارگروه مدیریت بحران کشور است.

وی تصریح کرد: در سیل اخیر که بیش از 14 استان را در برگرفت، بخش‌های صدا، سیما و خبر رسانه ملی بخصوص در شبکه‌های استانی با اعلام بموقع و آموزش صحیح، توانستند به بهترین شکل به مردم و بخصوص مردم استان‌های گرفتار سیل اطلاع‌رسانی کنند.

اطلاع‌رسانی سریع، مستمر و آموزش، نقش مهمی در مهار خسارات و کاهش تلفات داشت.

زهرایی افزود: آنچه در بحران اخیر بیشتر به چشم آمد، میزان اعتماد بالای مردم به اخبار و اطلاع‌رسانی رسانه ملی چه در شبکه‌های سراسری و چه شبکه‌های استانی بود. نقش رسانه ملی به عنوان مرکز اطلاع‌رسانی برای مهار تلفات و خسارات و به حداقل رساندن آنها بسیار قابل تقدیر است.

در حقیقت رسانه ملی زنگ هشدار، آماده‌باش و زنگ اخبار مدیریت بحران کشور است و هر حادثه‌ای را که در شرف اتفاق افتادن است، در کمترین زمان اطلاع‌رسانی می‌کند.

وی در بحث حضور و پشتیبانی دولت در حوزه مدیریت بحران دو عامل را مطرح کرد و گفت: عامل نخست این‌که دولت در موضوع مدیریت بحران بخصوص در نیمه دوم سال گذشته عملکرد و حضور خوبی داشت و دارد. اما مورد دوم موضوع پشتیبانی مالی نکردن از کارگروه آموزش و اطلاع‌رسانی است. با گذشت ماه‌ها از نامه‌نگاری‌ها و درخواست‌های این کارگروه، هنوز آقای نوبخت و ستاد مدیریت بحران کشور به درخواست‌های مالی این کارگروه پاسخی نداده است.

در حالی که این کارگروه حتی به نیمی از بودجه درخواستی هم رضایت داده، باز هیچ اقدام عملی از سوی دولت انجام نگرفته است.

اعتماد مخاطب به اخبار بحران

دبیر مدیریت بحران معاونت خبر رسانه ملی نیز درباره عملکرد واحد اخبار این رسانه به جام‌جم گفت: سازمان صداوسیما بیش از 33 مرکز رسانه‌ای در کشور دارد که تنها در حوزه خبر رسانه ملی بیش از 1500 نفر هستند که این چتر اطلاع‌رسانی را گسترده‌اند و فعالیت می‌کنند که در مناطق مختلف با استفاده از فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی وظیفه ارسال خبر، صدا و تصویر را به‌عهده دارند.

سیدداوود موسوی افزود: رسانه ملی با اعزام خبرنگار و دستگاه SNG به محل وقوع حادثه به صورت ارتباط زنده، خبررسانی می‌کند. در خوزستان با وجود اقوام مختلف، هر ساعت اخبار هشداردهنده، آموزشی و حوادث با زبان‌های محلی اقوام ارائه شد.

موسوی ادامه داد: با درایت و پشتیبانی ریاست رسانه ملی در راه‌اندازی خبرگزاری صداوسیما و تجهیز بخش‌های خبری مراکز استان‌ها، شاهد اطلاع‌رسانی بهتر، سریع‌تر و بهتر در بخش مدیریت بحران هستیم. شبکه‌های سراسری و استانی با برگزاری برنامه‌های گفت‌وگومحور، پلی شدند میان مسئولان و مردم تا اطلاعات و آموزش‌ها به‌طور مستقیم از متخصصان امر به مردم اطلاع‌رسانی شود.

توفیق الهی و آموزش‌های داده شده باعث شد در سیل عظیم اخیر شاهد کمترین تلفات یعنی دو نفر باشیم.

این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: براساس نظرسنجی مرکز پژوهش و سنجش صداوسیما، بیش از 80 درصد مردم بخصوص در استان‌ها، خبر نخست و اولویت خود را با موضوعات مختلف بویژه در حوادث از رسانه ملی دریافت می‌کنند.

این امر نشان‌دهنده اعتماد مخاطب ایرانی به رسانه ملی است که باید قدر این اعتماد را پاس داشت.

محمد زندکریمخانی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها