شاید برخی از ما تصور کنیم برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست، تولید پلاستیک و نایلکس باید محدود و به نوعی جایگزینی برایشان در بازار یافته شود، اما این در واقع همان پاک کردن صورت مساله است، چون با استفاده از فنا‌وری‌های نوین می‌توان حتی میزان ضایعات پلاستیکی را نیز با ارزش افزوده قابل توجه به محصولی برای استفاده یا صادرات تبدیل کرد.
کد خبر: ۸۹۶۳۴۸

این درحالی است که تعطیلی تولید پلاستیک، باعث بیکاری و تعطیلی حدود 1800 واحد تولیدی تنها در استان تهران شده و در مجموع ممکن است نزدیک به ده هزار واحد تولیدی را در کشور با چالش مواجه کند. پس لازم است در این زمینه سیاستگذاری دقیق‌تری صورت بگیرد و با استفاده از اشتغالزایی و ارزش افزوده این محصول، به نفع اقتصاد کشورمان گام برداشت. در این زمینه جام‌جم با سیدرحیم مقیمی‌اصل، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان مصنوعات پلاستیکی، نایلون، ملامین و مشمع تهران گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانیم.

مجموعا تولیدکنندگان نایلکس و پلاستیک در کشور چقدر تولید دارند؟

در این زمینه نمی‌توان آمار دقیقی ارائه کرد، چون برخی از موانع تولید و همچنین سوء‌مدیریت‌ها باعث شده تا کارگاه‌های مجوزدار گذشته، امروز تعطیل شده و فعالیتشان را در مناطقی نامعلوم ادامه دهند مثل زیرپله‌ها، اما اکنون فقط در تهران 1800 واحد تولیدی در این زمینه داریم. هرچند همه می‌دانیم یکی از پیش نیازهای هر فعالیت تجاری، داشتن اطلاعات و آمار دقیق است.

آیا قاچاق یا واردات در این میزان تولیدات ایران نقشی داشته‌است؟

با توجه به توان تولیدی کارگاه‌های داخلی، امروز هیچ وارداتی صورت نگرفته و قاچاق هم نقشی در تولیدات کشورمان ندارد، اما اگر شرایط و سیاست‌های غیراصولی مسئولان همچنان با این روش ادامه یابد، بی‌تردید بزودی واردکننده پلاستیک و نایلکس خواهیم شد و نمی‌توانیم از عهده نیازهای داخلی برآییم.

آیا صادرات هم در این زمینه صورت گرفته است؟

یکی از افتخارهای صنعت تولید نایلکس و پلاستیک این بوده که در اوایل دهه نود تقریبا ماهیانه 2هزار تن انواع محصولات پلاستیکی به کشورهایی مثل ترکیه، عراق، جنوب خلیج فارس، پاکستان، آذربایجان و روسیه صادر می‌شده اما امروز تقریباً یک دهم صادرات داریم که فقط به دلیل سوء مدیریت‌ها اتفاق افتاده و پیش بینی می‌کنیم در آینده نه چندان دور، این بازارها از دست برود.

آیا صنف شما امروز با رکود مواجه شده است؟

بله صنف تولید پلاستیک با رکود مواجه است و این روند می‌تواند به تولید زیر زمینی دامن زده و مانع ایجاد ارزش افزوده برای منافع ملی باشد. این درحالی است که حمایت از صنعت پلاستیک، یعنی جلوگیری از خام‌فروشی. امروز یکی از افتخارات پتروشیمی‌ها، فروش مواد اولیه تولید پلاستیک است درحالی که اگر به جای فروش این مواد اولیه بکوشیم در تولید این‌گونه محصولات سرمایه‌گذاری کنیم، نه تنها شغل ایجاد خواهیم کرد بلکه با ورود دلارهای غیرنفتی می‌توانیم سرمایه‌گذاری مجدد کنیم.

در این صنعت اشتغالزایی چقدر است؟

میزان تقاضای موجود و بازارهای صادراتی برای ارسال محصولات تولید ایران، می‌تواند زمینه‌ای برای اشتغالزایی گسترده کشورمان باشد به صورتی که طی برنامه‌هایی که قبلاً نیز درباره آنها با مسئولان صحبت کرده‌بودیم، این صنف می‌تواند ظرف مدت دوسال از زمان شروع برنامه برای 400 نفر روزانه به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد کند، هرچند نباید فراموش کنیم این اشتغالزایی می‌تواند حتی در زندان‌ها نیز باشد.

بد نیست بدانید یک خط تولید سفره و ظروف یکبار مصرف، امروز نزدیک به 50 میلیون تومان هزینه خواهد داشت، بنابراین با مبلغی کاملاً کوچک می‌توانیم اشتغالزایی بزرگی برای جامعه کشورمان داشته باشیم، البته اگر سیاست‌ها و حمایت‌های لازم در این زمینه از سوی مسئولان وجود داشته باشد.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها