با برگزاری نشست میان نمایندگان دولت سوریه و نماینده ویژه سازمان ملل در بحران این کشور، منابع خبری و دیپلماتیک در ژنو از طرح جدید سازمان ملل خبر می‌دهند که به مواضع سوریه بسیار نزدیک است. گفته می‌شود همین مساله بار دیگر اعتراض نمایندگان گروه‌های مخالف را به همراه داشته است.
کد خبر: ۸۹۶۲۴۷

به گزارش شبکه اسکای‌نیوز عربی، استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در سوریه و مسئول برگزاری مذاکرات صلح این کشور عصر روز جمعه با هیات دولت سوریه در ژنو دیدار کرد و پس از آن مذاکراتی با مخالفان سوری داشت. در نشست دی میستورا با هیات دمشق، مسئولان سوری شرکت‌کننده در مذاکرات تغییراتی در طرح‌ پیشین سازمان ملل به وجود آوردند و گفتند که با این تغییرات می‌توانند پیشنهادهای مطرح شده را بپذیرند.

بشار جعفری، رئیس هیات سوریه در ژنو پس از دیدار با دی‌میستورا گفت: تغییراتی که ما در طرح دی‌میستورا به‌وجود آورده‌ایم، با اصل بیانیه‌های صادر شده و دستورالعملی که سازمان ملل مطرح کرده، مغایرتی ندارد. وی همچنین مذاکرات با دی‌میستورا را سازنده و مفید خواند.

وی افزود: ما با دی‌میستورا درباره سندی صحبت کردیم که در پایان دور قبلی مذاکرات ارائه شده بود. ما اصلاحاتی را درباره آن انجام دادیم و از وی خواستیم به بررسی آن پرداخته و آن را به طرف‌های دیگر ارائه کند.

بنا به گفته جعفری، هیات سوری فردا (دوشنبه) نیز نشستی را با دی میستورا برگزار می‌کند تا بار دیگر به بررسی اصلاحات بپردازند. در همین حال دی‌میستورا طرح پیشنهادی خود را که با نمایندگان دولت سوریه بر سر آن به توافق رسیده بود، با هیات مخالفان نیز در میان گذاشت. بنا به گزارش منابع نزدیک به این مذاکرات، این طرح شامل ماندن بشار اسد در قدرت و انتخاب سه معاون از مخالفان با صلاحیت‌های کامل برای وی بود.

گفته می‌شود هیات مخالفان با این پیشنهاد موافقت نکرد. مخالفان تاکید دارند که در مذاکرات ژنو باید روند انتقال سیاسی در سوریه با روی کار آمدن یک هیات ریاستی و کابینه حکومتی با صلاحیت‌های کامل آغاز شود، اما دی‌میستورا می‌گوید که دست‌کم در این برهه از زمان و برای آغاز روند انتقال قدرت، بشار اسد باید در مقام خود بماند.

مذاکرات کنونی سوریه روز چهارشنبه همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور آغاز شد. این مذاکرات درحالی برگزار می‌شود که از چند وقت پیش آتش‌بس در این کشور برقرار شده است.

مذاکرات محرمانه روسیه و آمریکا

در همین حال روزنامه شرق‌الاوسط به نقل از منابع دیپلماتیک غربی از نشست طولانی میان نمایندگان روسیه و آمریکا خبر داد که در جریان آن درباره مرحله انتقالی در سوریه بحث و گفت‌وگو شده است.

به نوشته این روزنامه، طرف آمریکایی به دنبال رسیدن به توافقی با روسیه درباره مرحله انتقالی در سوریه قبل از تابستان است. به گفته این منابع، این توافق بسیار به طرح روسیه و تصورات مسکو درباره مرحله انتقالی و شکل قانون اساسی، حکومت و انتخابات نزدیک است. این منابع می‌گویند قرارداد جدید به افکار مسکو نزدیک‌تر است و شامل ابقای بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در قدرت برای دوره‌ای طولانی یا کوتاه تا حداقل اجازه‌دادن به وی برای نامزدی در انتخابات است.

منابع غربی از ابهام در روش برخورد آمریکا با مساله مرحله انتقالی در سوریه و شکل آن صحبت می‌کنند و می‌گویند که دو طرف هنوز به تصور مشترکی درباره ساختار «قرارداد» نرسیده‌اند، اما واضح است که واشنگتن و مسکو دست در دست هم گذاشته‌اند و حتی طرف آمریکایی برای ایجاد راهکاری در سوریه روی مسکو حساب باز کرده است. از جمله دلایلی که واشنگتن را به تسریع در تلاش‌ها در این زمینه وادار می‌کند، در درجه اول مساله انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست. ازسوی دیگر نظام کنونی آمریکا خواهان خلاصی از پرونده سوریه و تحقق یک دستاورد دیپلماتیک است.

پیشروی در حلب

در بحبوحه این تلاش‌های دیپلماتیک، پیشروی نیروهای ارتش سوریه در مناطق این کشور از جمله حلب ادامه دارد. گرچه آتش‌بس از چند هفته پیش در سوریه اجرایی شده، اما این روند گروه‌های تروریستی همچون داعش و جبهه النصره را دربر نمی‌گیرد. به گزارش منابع خبری، در حالی‌که نیروهای ارتش سوریه اخیرا از چند محور وارد جنگ بی‌امان علیه داعش و جبهه النصره در استان حلب در شمال این کشور شده‌اند، روز گذشته منابع رسمی این کشور از آزادسازی مسیر حلب ـ خناصر ـ دمشق خبر دادند.

به گزارش این رسانه‌ها، درگیری‌ها همچنان در حومه شرقی حلب میان ارتش سوریه و نیروهای داعش ادامه دارد و داعش در تعدادی از روستاهای اطراف خناصر و کویریس پیشروی داشته است. ارتش سوریه فوریه گذشته شهرک خناصر واقع در تنها خط امدادرسانی که حلب را به سایر مناطق مرتبط می‌سازد از داعش پس گرفته بود، اما مسیر خناصر ـ حلب به علت خمپاره‌های داعش بسته شده بود. از سوی دیگر، درگیری‌هایی بین نیروهای سوریه از یک‌سو و جبهه النصره و گروه‌های افراطی هم‌پیمان آن از سوی دیگر در منطقه حندرات رخ داده است.

هشدار روسیه نسبت به تحرکات تروریست‌ها

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای از آماده شدن گروه‌های تروریستی در سوریه برای انجام اعمال تروریستی بزرگ در این کشور خبر داده و تحرکات این گروه‌ها را نگران کننده خواند. در این بیانیه که روز گذشته منتشر شد، آمده است: با وجودی که شرایط آتش‌بس در سوریه امیدوار کننده است، داعش، جبهه النصره و سایر گروه‌های تروریستی فعال در سوریه، پس از تجدید سازماندهی در استان‌های حلب، حمص، حما و دمشق برای حمله به مواضع نیروهای دولتی تلاش می‌کنند. نفوذ گروه‌های تروریست به مناطق تحت کنترل دولت سوریه برای انجام اعمال تروریستی و خرابکارانه بشدت نگران‌کننده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: «براساس اطلاعات موجود، در جنوب غرب شهر حلب حدود 8000 تروریست و در شمال این شهر نیز 1500 تروریست عضو گروه جبهه النصره متمرکز شده‌اند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها